روزنامه ی نورخوزستان: اهواز در نوروز 91 چهره متفاوتی با سالهای گذشته داشت و نظر سنجی هایی که از مسافران شده این موضوع را تایید می کند. می دانیم که هر سال در چنین روزهایی وقتی نظر میهمانان نوروزی درباره اهواز سوال می شد می گفتند «سالها پیش به این شهر آمده ایم و امسال هم که آمدیم تفاوتی در شهر مشاهده نکردیم» این تغییر در نظافت مبلمان و منظر شهری از قبیل گلکاری، نصب آبنما و بخصوص نور پردازی، تلویزیون شهری، ایجاد سرویس های بهداشتی و نظایر آن مشهود بود. اقدام دیگری که موجب رضایتمندی شماری از میهمانان شده بود، ایجاد کمپ ها و اقامتگاه برای مسافرانی بود که توان پرداخت هزینه های بالای هتل یا فامیلی برای اقامت در منازل آنها نداشتند. نظیر اقامتگاههای واقع در نمایشگاه بین المللی و دو پارک شهر. چنین وضعیتی ثابت کرد که در این کلانشهر، علیرغم مشکلات دیرینه مانند کمبود اعتبارات و بدی آب و هوا که بهانه ای برای کار نکردن بوده، می شود کارکرد و رضایتمندی مردم را فراهم نمود. البته با مدیریت سایر شهرها هم اقداماتی جهت رفاه حال میهمان صورت گرفت که به موجب آن علاوه بر اهواز، 85 محل اقامتی در نقاط مختلف استان ایجاد شد که مورد بهره برداری قرار گرفت. اما این واقعیت تلخ وجود دارد که در برخی از شهرها هم کم کاری و ناتوانی شهرداران بگونه ای بوده که اثبات آن نیاز به کار کارشناسی ندارد و عبور میهمانان از آن شهرها این ضعف را نشان داده و پس از ترک این شهرها، موضوع زبانزد شده است، به طوری که هم اکنون کاملاً مشخص است که کدام شهرداری استان فعال بوده و کدامیک کاری از پیش نبرده است، کما اینکه هر مسافری که به آبادان رفته تغییر و دگرگونی در این شهر را کتمان نکرده و به اتفاق اذعان کرده اند که آبادان امسال با آبادان سه دهه گذشته متفاوت و تغییرات شهری آن کاملاً چشمگیر است. در چنین شرایطی دو موضوع قابل تأمل است یکی اینکه چرا امکان کار در اهواز فراهم شد و عوامل این تحول چه بوده تا با کالبد شکافی آن بتوان به این روند ادامه داد. نکته دوم اینکه کارهای انجام شده در سطح روبنایی بوده و وقت آن رسیده که به کارهای زیربنایی پرداخته شود چرا که با سپری شدن فروردین نه از گلها اثری خواهد ماند نه گرمی هوا اجازه می دهد مردم به پارک ها بروند و از فضای سبز بهره ببرند. لذا باید ضمن ترمیم خرابیها (از جمله آسفالت نقاطی که مورد نیاز است) آزاد کردن خیابان ها و مرمت آنها به طوریکه مردم بتوانند تردد نسبتاً راحتی داشته باشند، احداث زیرگذرهایی که مرتباً قول آنها داده شده اما عملیاتی نشده اند، همسان سازی پیاده روها، تعیین تکلیف ساختمانهای فرسوده در خیابان 24 متری که سالهاست بحال خود رها شده اند، سامان دهی بازارچه ها، به ویژه در چهارراه سلمان فارسی، تعیین تکلیف وضعیت پل هوایی سلمان فارسی که پس از اجرای عملیات مترو عملاً بلا استفاده مانده، اقدام برای آبهای سطحی ، پوشش جوی های رو باز و بالاخره ساماندهی وضعیت ناگوار حمل و نقل شهری بخصوص تاکسیرانی که معلوم نیست متولی اصلی آن کیست و انواع مسافرکش ها برای خود قاون مجزا دارند (البته قانون که نه و بیشتر به هرج و مرج در حمل و نقل مشغولند). بهرحال انتظار می رود شهرداری اهواز با اعمال نظارتی که استانداری در غیاب شورای شهر بر کار آن دارد در فصل مناسب کاری ، دست به اقدامات اساسی بزند. همچنین شایسته است استاندار مسایل مربوط به قطار شهری اهواز را جدی تر پیگیری و به اجرای این طرح شتاب دهد تا بیش از این مردم و کسبه مشکل نداشته باشند. |
|