سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

خوزستان 100 سال دیگر به وضع ایده آل در فضای سبز می رسد

اهواز - خبرگزاری مهر: امروزه به علت زندگی ماشینی ارزش جنگل و فضای سبز بیش از گذشته محسوس شده به طوریکه اثرات مثبت آن نظیر تلطیف هوا، تولید اکسیژن، ارزش ذخیره آب و جلوگیری از سیل و ... بر هیچکس پوشیده نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز هر هکتار جنگل در سال حدود 2.5 تن اکسیژن تولید می کندو حتی آلودگی صوتی را نیز کاهش می دهد از سویی دیگر کشورمان در مدار بیابانهای جهان قرار دارد و از نظر پوشش درختی بسیار فقیر و در زمره بیابانهای جهان قرار دارد و از نظر پوشش کم جنگل واقع شده است.

در عین حال استان خوزستان با مساحتی بالغ بر 6.7 میلیون هکتار دارای پوشش جنگلی به مساحت 893 هزار هکتار است که در نواحی رویشی زاگرس و خلیج فارس واقع شده است. این پوشش در شهرستانهای اندیمشک، باغملک، ایذه، مسجدسلیمان، دزفول و بهبهان قرار دارد و عمده گونه درختی و درختچه های استان نیز بلوط، بنه، کلخونگ، کیکم، زالزالک، بادام تلخ و کنار و ... است.

طبق تعریف موجود، سرانه استاندارد این است که 25 درصد هر سرزمین باید فضای سبز داشته باشد، در صورتی که مساحت استان ما 6.4 میلیون هکتار است و طبق این تعریف برای دستیابی به سرانه استاندارد باید 2.1 میلیون هکتار از مساحت کل استان را درخت تشکیل دهد، در حالیکه اگر خیلی خوش بینانه به وضعیت جنگلهای طبیعی و دست کاشت طبیعی و دست کاشت موجود نگاهی اجمالی داشته باشیم شاید وضع فضای سبز استان به میزان 1.1 میلیون هکتار برسد آن هم منهای تخریبهای سالیانه ای است که در استان به شدت رواج یافته است.

بنابراین برای دستیابی به سرانه استاندارد با فرض بسیار خوشبینانه ای که مقدار عملیات بیابانزدایی و جنگلکاری و حتی بوته کاری را سالیانه 20 هزار هکتار برآورد کنیم نهایتا پس از گذشت 100 سال به حد ایده آل و سرانه استاندارد دست خواهیم یافت و تنها با اختصاص میزان بیشتری از اعتبارات دولتی در این بخش برای ریشه کن کردن بیابانها حفظ و احیای جنگلهای موجود و افزایش نهالکاری در مناطق دشتی و بذرکاری در مناطق مرتفع و همچنیین فراهم کردن زیرساختهای زارعت و توسعه چوب برای جلب مشارکت بیشتر مردم به این امر مهم دست خواهیم یافت.

جالب توجه است که کل حجم درختکاری سالیانه در استان به تنهایی حتی 25 درصد میزان تخریب سالیانه ما را پاسخ نخواهد داد. در خواست ما از استاندار و وزیر جهاد کشاورزی و همچنین رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشوراین است که با توجه به حجم آلودگی و شدت گرما و گرد و غبار هوای خوزستان اهتمام بیشتری با تخصیص اعتبارات بیشتر در زمینه توسعه فضای سبز و کاشت نهال و درخت به خرج داده و پاسخگوی نیاز مردم خوزستان باشند.
----------------------------مسلم مومنی اصل
دبیرکل سازمان مردم نهاد حمایت از طبیعت ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد