سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

اعتراض کارکنان مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان به واگذاری زمین های خود

احتراماً، به استحضارمی‌رساند که مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در زیر بخشهای مختلف کشاورزی، در تمامی سالهای فعالیت خود سعی نموده است تا در جهت دستیابی به اهداف والای سازمانی در امر پژوهش برای تولید علم، فن‌آوری و تکنولوژی نوین در بخش کشاورزی استان از هیچ کوششی دریغ ننماید. این تلاش بی‌وقفه در واقع بخشی از رسالتی است که از ابتدای انقلاب اسلامی جهت خودکفائی و عدم وابستگی به کشورهای بیگانه بر عهده تمامی دولتمردان نهاده شده است.

در سالهای اخیر نیز با توجه به تحریم‌های شدید علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی این وظیفه سنگین‌تر نیز گردیده است. به طوری‌که بعد از سال1387 با نام‌گذاری آن سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان نوآوری و شکوفائی و با نام‌گذاری سال 90 به عنوان سال جهاد اقتصادی و بیانات معظم له در دیدارهای متعدد با نخبگان علمی،‌ دانشگاهیان و پژوهشگران نیاز روزافزون به بخش پژوهش و تحقیق جهت تولید علم و نوآوری در حل مسائل و مشکلات کشور مورد تأکید قرار گرفته است. این تأکید مقام معظم رهبری در واقع یک راهبرد جامع برای توجه به محیط‌های تولید کننده فن‌آوری و تکنولوژی نوین را فراروی مسئولین عالی رتبه کشور و استانها قرار داده و مسئولیت آنان را در قبال مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی دو چندان می‌نماید.

اخیراً در اقدامی کم‌سابقه و بی‌نظیر در کشور، از سوی استانداری خوزستان، تصمیم بر تغییر کاربری اراضی تحقیقاتی به کاربری‌های شهری نظیر پارک، موزه و فرهنگ‌سرا اتخاذ شده و به شدت در حال پیگیری است که شرح آن در ادامه آمده است این در حالی است که هیچگونه برنامه‌ریزی برای ایجاد بستری مناسب برای اجرای طرحهای تحقیقاتی استانی، ملی و بین‌المللی (در عمل به تعهدات مرکز) پیش‌بینی شده است:

ایستگاه تحقیقات کشاورزی اهواز (واقع در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان) به عنوان یکی از اصلی‌ترین ایستگاه‌های تحت پوشش این مرکز بوده که سالیانه بیش از «50 » طرح تحقیقاتی استانی، ملی و بین‌المللی در آن اجرا می‌گردد. این ایستگاه یکی از جایگاه های اصلی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی- پژوهشی و ترویجی استان بوده که متأسفانه در سال اخیر توسط مسئولین عالی رتبه استان از جمله استانداری محترم، شهرداری و سازمان جهاد کشاورزی با عقد تفاهم‌نامه تصمیم بر مالکیت بخشی از این ایستگاه و اختصاص آن به پارک بانوان و سایر کاربری‌ها نموده‌اند. این تصمیم به نظر می‌رسد که بسیار عجولانه، غیرکارشناسی و بدون مشورت با مرکز تحقیقات خوزستان به عنوان بهره بردار اصلی زمین اتخاذ گردیده است. با توجه به موقعیت مکانی محل، سرمایه‌گذاری جهت احداث پارک بانوان بجز هدردادن بودجه و بیت‌المال و حذف یک مرکز علمی و تحقیقاتی و خسارت به جامعه نتیجه‌ای دربر نخواهدداشت. 

این در حالی است که پاسخ به مسائل و مشکلات طرح عظیم 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که اکثراً در نواحی پرتنش (شوری، گرما، خشکی، آلودگی) استان واقع گردیده است، به این مرکز واگذار گردیده است. از سوی دیگر، با توجه به پتانسیل بالا و قطب بودن استان خوزستان در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی به میزان حدود 12 میلیون تن و کسب مقام اول در این زمینه، و با توجه به اینکه بر اساس سند چشم انداز20 ساله کشور، میزان تولید محصولات کشاورزی باید به 25 میلیون تن افزایش یابد، مسئولیت های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان مضاعف گردیده است.

بر این اساس ما (بخشی از اعضای هیئت علمی، محققین، کارشناسان و کارمندان مرکز) به شرح ذیل از آن انجمن علمی وزین انتظار داریم که با طرح موضوع و حمایت از محیط‌های تحقیقاتی، در جلوگیری از بروز یک رخداد ناگوار و نامیمون در جامعه علمی کشور به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی انجام و اقدام مساعد را مبذول فرمائید.

اعتراض کارکنان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به واگذاری تغییر کاربری محیط های تحقیقاتی وابسته به این مرکز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد