سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک تحلیل انتخاباتی

سه شنبه هفته گذشته وقتی که اعلام شد که "سیدشریف حسینی" وارد عرصه انتخابات اهواز شده کمتر کسی باور داشت که او می تواند طوفانی از خود بجای بگذارد. اما وقتی موجی از SMS که سریعترین امکان اطلاع رسانی بود همه فضای شهر را گرفت این پچ پچ دامنه وسیع تری بخود دید و زمینه ای مطلوب برای حضور وی را ایجاد نمود. در حالی که بسیاری از فراکسیون ها تشکیل شده بودند بخصوص رایزنی های "سیداحمد موسوی" که از چند ماه قبل این فضا را در اختیار گرفته بود و در بسیاری از محافل غیررسمی از موج سهمگینی آراء او گفتگو می شدشکل گیری موج سیدشریف خوشبینانه می نمود. در حقیقت موج سیدشریف بیش از هر کس به ریزش آراء سیداحمد کمک کرد به گونه ای که در یک جدال باور نکردنی وی را به رده ششم جدول عقب نشاند و سید شریف را در هاله ای از ناباوری با فاصله ای قابل توجه به رده اول سوق داد. اینکه تبلیغات تا چه حدودی در این انتخاب مؤثر بوده و یا رایزنی مساله ای است که بعدها با دریافت اطلاعات صندوق ها و چگونگی پراکندگی آراء می توان به آن نظر افکند اما هرچه هست جامعه اهواز از سیدشریف و از سیداحمد شناخت کافی داشته و چنین ذهنیتی بیش از هر علت دیگری توانسته رأی دهندگان اهوازی را مجاب نماید که به یکی از این دو چند برابر دیگری اعتماد نماید.

واقعیت این است که قصه رأی گرفتن در شهری با بافتی چند لایه بسیار دشوارتر از نقاط دیگر کشور و حتی نقاط دیگر استان خوزستان است. تعدد قومیت ها و همچنین نگرش های محلی و یا طایفه ای ویا صنفی تأثیری شگرف در تنظیم آراء داشته است. شاید نامزدهای زیادی به محلات اهواز و یا به روسای طوایف سرزده و حتی قول هایی گرفته اند اما آنچه در عمل مشاهده می شود برای آنها که از قول های شفاهی بهره مند شده اند، باور کردنی نمی آید.

بی تردید مثل اهواز کمتر نقطه ای را می توان در ایران سراغ گرفت که با شعارهای موجود و روابط گروه ها و دسته های مرکز کشور تفاوت آشکار داشته باشد. البته در این فرآیند نمی توان از نقش جوانان و خواسته های آنها و هیجان این قشر به سادگی عبور نمود. کما اینکه بخش زیادی از آراء موجود نیز از همین دسته است. از سوی دیگر فاکتور مهمی که سیدشریف بخوبی توانست از آن در قیاس با رقبای خود بهره برداری نماید دیر وارد شدن به عرصه رقابت بود.چیزی که از بیرون به عنوان یک تهدید جدی بنظر می رسید اما وی آنرا به یک فرصت طلائی تبدیل نمود. به گونه ای که نشان داد او و همراهانش سازماندهی خود را از دست نداده و با ایجاد موج های توده ای از مظلومیت و تبعیض ایجاد شده در از دست دادن زمان به نحو مطلوبی بهره برداری می نماید. در این میان نمی توان از روابط ایجاد شده ظرف مدت چهار ساله نمایندگی نیز از سوی سید شریف به سادگی عبور نمود. در حالی که بسیاری از کاندیداها و منجمله سیداحمد حداکثر همت خود را در طول شش ماهه گذشته چاشنی فعالیت های خویش ساخته بود افکار عمومی اهواز نشان داد که در مدت چهار ساله گذشته دگرگونی فکری و ذهنی عمیقی در خود دیده است.

نوشته شده توسط غلامرضا فروغی نیا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد