سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی استان

موریانه‌ها دیگر چغازنبیل را نمی‌خورند
فرهنگی و هنری 11/12/1390 11:23:35
9012-11080-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیر داخلی پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: میزان آلودگی معبد چغازنبیل (دوراونتاش) به موریانه از چهل ـ پنجاه درصد به دو دهم درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این آلودگی در چندماه آینده به صفر برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عبدالرحیم بنا با اشاره به اجرای طرح موریانه‌زدایی در معبد زیگورات برای سومین سال پیاپی‌، اظهار کرد: موریانه یکی از حشراتی است که آسیب جدی به بناهای خشتی و آجری وارد می‌کند. بنابراین از سه سال پیش تا کنون طرح موریانه‌زدایی را با تکنیک جدید طعمه‌گذاری یا «تِله‌طُعمه» در محوطه‌ چغازنبیل اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به 1800 ایستگاه تله‌طعمه‌ای که در برخی نقاط محوطه‌ چغازنبیل کار گذاشته شده و براساس بازدیدهایی که هر ماه انجام می‌شود، درصد آلودگی این بنای جهانی بسیار کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا چندماه دیگر، آلودگی معبد به موریانه به صفر برسد.

او یادآوری کرد: این طعمه‌ها روش جدیدی برای مبارزه با موریانه هستند؛ شکل آن‌ها شبیه موزاییک و آغشته به نوعی سم است که از نظر محیط زیست مشکلی ندارد، چون درباره‌ آن مطالعه شده است. موریانه با خوردن این سم، آن را به دیگر اعضای گروه منتقل می‌کند و سبب عقیم شدن موریانه‌ها و مانع تکثیر آن‌ها می‌شود.

بنا، در ادامه به اجرای طرح آواربرداری‌، پی‌گردی و خشت‌چینی حصار میانی چغازنبیل به طول 1600 متر اشاره کرد و افزود: این طرح در مرحله‌ پایانی است و خشت‌چینی این معبد اردیبهشت‌ سال آینده تمام می‌شود.

مدیر داخلی پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه بیان کرد: حفاظت‌های اضطراری در این معبد شامل دوباره‌چینی دیواره‌های آجری در حال فرسایش است که هم‌چنان ادامه دارد.

او یادآوری کرد: سطح قله‌ زیگورات دوراونتاش که توپر ساخته شده و خشتی است، امسال نیز با اندود کاه‌گل پوشانده شد.

به گفته‌ بنا؛ این زیگورات کاملا توپر و مطبق است که دو دوره‌ ساختمانی داشته است. در دوره‌ نخست، طبقه‌ اول آن را با 28 اتاق در اطراف یک حیاط مرکزی ساختند که بعدها آن را به معبد تغییر کاربری دادند. بنابراین آن اتاق‌ها را پر کردند و روی آن‌ها، پنج طبقه‌ دیگر ساختند که تمام این طبقات با خشت خام پر شده است.

او، با بیان این‌که ‌هر طبقه، مجزا و بدون پی‌ ساخته شده است، افزود: در حال حاضر فقط اتاق‌های قسمت جنوب شرقی این بنا که انبار غذا بوده، باز است. البته به‌خاطر حفاظت، امکان بازدید از آن‌جا برای عموم وجود ندارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد