سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار فرهنگی اجتماعی خوزستان

مجتبی گهستونی: در استان خوزستان اقوام گوناگونی زندگی می کنند که این تنوع باعث شده است تا کلکسیونی از فرهنگ ها و آداب و رسوم نمایان شود.

تنوع در گویش و لباس، فرهنگ و رسوم، تبعر زنان و مردان این استان در تولید انواع صنایع دستی روز به روز باعث می شود تا توجه هموطنان به استان خوزستان بیش از پیش باشد.

در هنگام برگزاری پنجمین جشن راهنمایان گردشگری ایران به میربانی خوزستان فرصتی فراهم شد تا در روز یک اسفند مصادف با دومین روز جشن راهنمایان گردشگری، همه خوزستان میزبان همه اقوام ایرانی باشد.

از یک ماه قبل از برگزاری پنجمین جشن راهنمایان گردشگری ایران در خوزستان آرش نورآقایی رئیس انجمن صنفی راهنمایان و بانی این جشن که همه ساله خود و همراهانش مثل کوهی برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد استقامت می کنند خطاب به من درخواست کرد که برنامه ریزی های لازم را برای مدیریت روز دوم جشن راهنمایان گردشگری که جشنواره اقوام بود را انجام دهم. با توجه به اهمیت جشن و دقت نظرآرش نورآقایی، رایزنی های لازم را با گروههای مردمی آغاز کرده و سعی شد تا ضمن توجه به همه اقوام ساکن در خوزستان از افراد و گروههایی که اثر ارزنده ای دارند دعوت به عمل آید.مقرر شد تا خانم جهرمی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان از شرکت مهر آفرینان زاگرس غرب به سرپرستی آقای ستوده از اندیمشک دعوت کندتا در قبال دریافت هزینه ای ضمن برپا کردن 5 سیاه چادر به اجرای برنامه های فرهنگی بپردازد. ژاله کاظم زاده دبیر جشن نیز از گروه فرهنگی و هنری بنوار از روستای رهدار دعوت کرد تا توسط جعفری منش، عالی وند، نصرالله پور و... با اجرای شعر خوانی و آواز ، موسیقی بختیاری در این جشن مشارکت داشته باشند.

از روز 30 بهمن ماه یعنی یک روز قبل جشنواره اقوام، شرایط برای برگزاری هرچه بهتر برنامه های فرهنگی روز یک اسفند فراهم شد.از همه گروهها و اقوام دعوت شد تا از ساعت 9 صبح روز یک اسفند در اردوگاه ایثار (قلعه مختار اندیمشک) مستقر شوند. همه راهنمایان و خبرنگاران به دزفول رفته بودند تا از بافت تاریخی این شهر آجری بازدید کنند و به همین دلیل تا ساعت یازده فرصت داشتیم که همه آماده میزبانی از مهمانان باشند. ساعت 10 صبح با نماینده گرووها و اقوام جلسه ای برگزار کردم تا ضمن بیان برنامه های همان روز از آنها خواستم که هنگام ورود مهمانان در محوطه هماهنگ عمل کنند. البته در این جلسه از سرهنگ صادقی فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی نیز دعوت کردم تا در این جلسه در جریان امور قرار بگیرد. به همین دلیل قرار شد به محض حضور راهنمایان به ارودگاه توسط دبیر جشن خیر مقدم گفته شود سپس توسط عشایر تفنگ به دست تیر هوایی شلیک شود و در نهایت گروه سرود مهدکودک سرو از اندیمشک سرودی برای ایران خوانده شود و آنگاه عرب ها یزله کنند و جلوی راهنمایان ساز و دهل و دستمال بازی اجرا شود. در این میان خانم ها هم با کِل زدن حضور مهمانان را خیر مقدم گفتند.

بعد از آن از اردوان بیرگانی و مهرانگیز قلاوند زوج نقال مسجدسلیمان، اندیمشکی دعوت کردم تا با بیان شیوای خود حضور مهمانان را خیر مقدم دیگری بگویند. آن دو در روز یک اسفند که همان جشنواره اقوام است نیز حضور فعالانه ای داشتند.

از علی و مرتضی جهانبخشی از دوستانمان در لالی دعوت شد که به اتفاق تعدادی از زنان و مردان با لباس محلی، همراه با پخت نان و ارائه دوغ محلی، انجام آئین چوب بازی و دستمال بازی در معرفی لالی بکوشند.

محمد علی مهدی آبادی معروف به صالحه نیز از شوشتر قول داد با حضور خود به خوانش زیبای شعرهای اجتماعی و طنزش بپردازد.

روبخیر کمری و مینا ماندنی پور از اهواز نیز با پخت نان تیری، باقله و ترخینه سعی کردند در پذیرایی از راهنمایان گردشگری کم نگذارند. در کنار آنها خانواده حیدری به سرپرستی رضا و علی حیدری از سوسنگرد با برپایی مضیف از مهمانان با چای و قهوه عربی پذیرایی کنند. همچنینخانواده ای از حمیدیه با تولهونانبرنجی به مشارکت فعالانه اقوام در این رویداد کمک کردند.

اما دوستان اندیمشکی ما از جمله امیر هوشنگ عارفیان، حمید ساعدی، سارا اسماعیلی، رحیمیان و رزا نیکوروان با برگزاری مسابقات ورزشی، آوردن گروه سرود مهدکودک سرو، اورژانس سیار، همراهی در برنامه های آئینی اقوام سهم قابل توجهی در برگزاری هرچه بهتر برنامه های روز یکم اسفند داشتند.

با اختصاص غرفه ای به پدر ابوطالب شهی زاده از پامنار دزفول که به همراه خانواده اش در جشنواره اقوام پنجمین جشن راهنمایان حضور داشتند اقدام به عرضه تولیدات کپو خود نمودند.

گروه عربی میسان از سوسنگرد نیز با رقص شمشیر خود و یزله حضور قبل توجهی داشتند. مهدی صالحی معروف به ادیب احمد نیز با عود خود ضمن اجرای تک نوازی به اجرای آواز عربی پرداخت.

همچنین با ترغیب دوباره خانم ملک تاج اعتبار و رضا معذب از بهبهان آنها با ارائه غذاها و شیرینی های بهبهانی با به نمایش گذاشتن تابلوهایی از جاذبه های تاریخی و گردشکری این شهر کوشیدند مشارکت هم استانی های شرق خوزستان را نیز داشته باشند.

صابئین مندایی نیز با اختصاص غرفه ای به عرضه هنر – صنعت میناکاری پرداختند که طرفداران خاص خود را دارد.

همچنین گروهی از صنعتگران شادگان نیز همزمان با حصیربافی به فروش محصولات خود پرداختند.

از سوی دیگر با توجه به تاکید بر اهمیت معرفی پوشش اقوام از همه مهمانان سراسر کشور دعوت شد تا به پوشش شهر و استان خود بپردازند که در این زمینه بسیاری از راهنمایان گردشگری نیز که از 24 استان کشور حضور به هم رسانده بودند دعوت ما را پذیرفتند و با لباس محلی خود حضور داشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد