سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مصاحبه

گفت و گوی اختصاصی شوشان با نماینده اهواز / خوزستان مشکل مدیریتی دارد / وضعیت آب و فاضلاب اهواز بحرانی است / اولویتها در خوزستان فدای فوریتها می شود

شوشان : دکتر شبیب جویجری نماینده مردم اهواز در گفت و گو با پایگاه خبری شوشان در تشریح برنامه های انجام شده و برنامه های در پیش رو و آینده خود گفت : هر برنامه ای را که بخواهم اجرا کنم بر اساس 4 سند بالا دستی تنظیم کرده و تمام برنامه هایم در آن چهار چوب خواهد بود و معتقدم عدم توجه دقیق به این چهار چوب و به این منابع یقینا پیگیری هارا بی نتیجه خواهد کرد.

به گزارش شوشان ، وی افزود : اولین سندی که مد نظر قرار دادم قانون اساسی منبع رسمی کشور و اساس تمامی فعالیت های داخل نظام است. سند دوم سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران است که در افق سال 1404 هجری شمسی است که آن هم اهداف ما را در این افق خیلی روشن بیان کرده و در چهار چوب آن سند چشم انداز ، برنامه های 5 ساله است که این منبع سوم یا سند بالا دستی دیگری است که تمامی بخشها می بایست در آن چهار چوب نظارت خود را اعلام نمایند . همانطور که می دانید در سند چشم انداز 20 ساله ما اولین برنامه 5 ساله مان برنامه چهارم بود یعنی 5 سالش گذشت و امسال هم اولین سال برنامه پنجم است که ما در تدوین برنامه چهارم نقشی نداشتیم ولی در برنامه پنجم که سال گذشته تصویب و ابلاغ شد فعالانه در بخشهای مختلف شرکت داشتیم.

وی در ادامه گفت : بالاتر از این 3 سند و منابع فرمایشات حکیمانه و فرامین و رهنمودهای مقام معظم رهبری است که یقینا رهنمودهای ایشان اساس تمامی کارها و فعالیتهاست . این چهار منبع کلی مد نظر من بوده و تمامی برنامه ها ، فعالیتها و کوششها و تلاشهای خود را در قالب این اسناد 4 گانه در نظر گرفته ام و برنامه هایم بر گرفته از این 4 سند بوده است.

عمران شهری و روستایی

دکتر شبیب جویجری در این خصوص گفت : در رابطه با شهرستان اهواز ، عمران شهری و روستایی را به عنوان دو بال حرکت و رشد توسعه یافته به سوی توسعه فراگیر و پیشرفت همه جانبه می دانیم . در رابطه با عمران شهری در 4 سال گذشته نمایندگان شهرستان اهواز با بدبیاری روبرو شدند .

جویجری افزود: اهواز 8 شهردار طی این 4 سال و نیم گذشته به خود دیده است بنایمان بر این است که بتوانیم انشاا... طوری فعالیتهای خودمان را شروع کنیم که مدیریت عمران شهری متناسب با حجم مشکلات موجود در شهرستان اهواز و متناسب با حجم کارها و فعالیتهایی که در این زمینه می بایست صورت دهد مدیریت شهری را کارآمد تر با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار داریم و بااستفاده از تعامل با وزارت کشور بتوانیم مدیریت با ثباتی داشته باشیم .

وی ادامه داد : ما در استان خوزستان مشکل منابع نداریم بلکه مشکل ما بیشتر مدیریتی است . به همین دلیل اگر بتوانیم مدیریت کار آمدی را در اهواز داشته باشیم بسیاری از مشکلات موجود در شهر اهواز حل شدنی است .

جویجری افزود: در خصوص مسائل زیر بنایی شهر اهواز مانند پروژه فاضلاب بنده می توانم بگویم در این 4  سال به صورت مدون نه جسته و گریخته هفته ای نبوده که یک پیگیری در این رابطه نداشته باشم . این موضوع هم مشکلات مدیریتی پیدا کرد و طی این 3 سال 3 مدیر عوض شد در کنار آن یکسری مشکلات اعتباری پیدا کرد و نهایتا یکی از عواملی که باعث استیضاح وزارت نیرو بود وضعیت فاضلاب شهر اهواز بود قولهایی در این رابطه داده شده که امیدواریم مشکلات حل شود بطور کلی اگر بتوانیم مدیریت شهری راتقویت کنیم بسیاری از مشکلات و مسائل زیر بنایی اهواز حل خواهد شد .

نماینده مردم اهواز گفت : در رابطه با عمران روستایی حدودا در شهرستان اهواز، باوی و حمیدیه 450 روستا وجود دارد اگر شعاع روستاها را در نظر بگیریم از مرکز و هسته اصلی شهر به 90 کیلومتر هم می رسد اغلب این روستاها را سر زدیم و ارتباط برقرار کردیم قدم اولی را که برداشتم این بود که در سال 85 خدمت آقای فرماندار رسیدیم و اولویت های مشکلات روستاها را خواستیم که متاسفانه چنین چیز مدونی وجود نداشت که با دستور فرماندار شناسنامه ای برای روستاهای اهواز تهیه گردید .

وی ادامه داد : در ابتدای دوره که بازدیدی از روستاها داشتیم حدود روستاها یعنی 40 الی 50 در صد آنها راه روستایی داشتند ولی با تلاشی که انجام شد این رقم اکنون به 80 در صد رسیده و تنها به 20 در صد روستاها هنوز جاده نرسیده است یا در رابطه با پروژه های آبرسانی یا گاز رسانی نیز همین شرایط حاکم است . برای آینده برنامه داریم باتقویت اعتبارات ملی هم مدیریت عمران شهری و هم روستایی تقویت شود نکته دیگر اینکه در شورای برنامه ریزی استان بحث دقیقی داشتیم می دانید که جمعیت استان در اهواز قرار دارد و خیلی از خدمات موجود در شهرستان اهواز به کل مردم خوزستان ارائه می شود. مثلا فلان شهر بیمارستان تخصصی ندارد و بیمارانش را به اهواز می فرستد بنابراین خیلی از خدماتی که استان می بایست دریافت کند در شهر اهواز است به همین دلیل 20 درصد از کل بودجه اعتبارات استانی را به شهرستان اهواز ، باوی و حمیدیه اختصاص دادند. حتی در بهسازی روستاها شهرهای دیگر از اهواز بهتر هستند که این معلول علل مختلفی است توجه استان به نقاط دور دست تر دلایل گوناگونی دارد به همین دلیل ما برنامه مان این است که بتوانیم هم در بعد مدیریت و هم اعتبارات را تقویت کنیم که آهنگ رشد و توسعه رادر شهرستان اهواز سریع ترو وسیع تر و عمیق تر ببینیم .

تلاش درجهت توسعه فرهنگی

دکتر شبیب جویجری در خصوص رسیدگی به معضلات فرهنگی گفت : در خوزستان یکسری اولویتها وجود دارد و یکسری فوریتها . فوریتها در خوزستان آنقدر زیاد است که به بسیاری از اولویتها نمی رسیم و شاید به آنها تنها نیم نگاهی داشته باشیم و نسبت به اولویتها و برنامه ها زاویه پیدا کرده و به فوریتها برسیم. در بحث فرهنگی ، منبع مهم فرهنگی ما فرهنگ دینی است و مد نظر ماهم در استان خوزستان توجه به فرهنگ دینی ، گسترش فرهنگ بر اساس آموزه های دین مبین اسلام خواهد بود و مصدر اول این فرهنگ سازی علاوه به خانواده و مدرسه حوزه های علمیه و مساجدها هستند که در این خصوص چه در گذشته و چه  در آینده تلاش کردیم که محوریت این دو نهاد مهم که به هم وابسته هستند را هم از بعد اعتبارات و هم برنامه های مختلف تقویت کنیم که در این راستا امسال بودجه مساجد چندین برابر شده است .

نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت و رتبه استان خوزستان در کشور گفت : قبل از جنگ تحمیلی براساس گزارشات رسمی ، استان خوزستان در بین 24 استان در رتبه 2 کشوری قرار داشت و بعد از جنگ رتبه استان به 16 و 17 کشوری رسید . در آن یک دهه که استان خوزستان درگیر جنگ بود سایر استانها گوی سبقت را از خوزستان ربودند و در حرکت رو به جلو قرار گرفتند و این در حالی بود که استان خوزستان حتی نسبت به وضعیت قبل نیز عقب گرد داشت . بعد از جنگ تا به امروز که 22 سال گذشته در این 2 دهه رتبه خوزستان به 7 و 8 کشوری در بین 31 استان رسید این در حالی است که از نظر در آمدی با وجود نفت رتبه اول و حتی بدون نفت رتبه دوم کشوری رادارد .

وی ادامه داد: درجه توسعه یافتگی وضعیت استان از نظر توسعه متوازن در بخشهای مختلف رو به رشد است ولی هنوز از نظر رتبه استان خوزستان به وضعیت قبل از جنگ نرسیده ایم که مهمترین عامل این مسئله عدم ثبات مدیریت  و عدم مدیریت صحیح اعتبارات است . شاخص های عمرانی متناسب با درآمدها دیده نشده است .

وی ادامه داد : رتبه استان خوزستان رو به بهبود است ولی با رویکردی که دولت داشته اگر همچنان این روند ادامه یابد تا یک دهه دیگر به وضعیت بهتری خواهیم رسید. به همین دلیل ما معتقدیم توسعه همه جانبه استان مرهون تلاشهای تصمیم گیران و مجریان استان خواهد بود و هم از طرفی می بایست کمک و پشتوانه ای باشد برای کل مسئولین اجرایی که بتوانند این مهم را به انجام برسانند.

جویجری افزود: هر چند ما اینجا این گلایه را هم داریم و آن را به استاندار و تمامی مسئولین اجرایی گفته ایم این گلایه موضوع ارتباطات است که این ارتباط در رابطه با کاستی ها در بخش اعتبارات نسبت به قبل بهتر شده ولی باز هم به شکل کاملی نیست مسئولین باید ارتباط خیلی نهادینه ای با نمایندگان داشته باشند که نمایندگان را در جریان مشکلات قرار دهند و کاستی ها را به موقع اطلاع دهندکه این مسئله در حال حاظر صورت نگرفته است. اگر بتوانیم این ارتباط را 3 الی 4ماه قبل از بستن بودجه با نهادهای مختلف به انجام برسانیم یقینا بهتر آن است که درصحن مجلس از مسائل استان باخبرشویم. چون در صحن مجلس دیدگاه های منطقه ای زیاد وجود دارد و این دیدگاه ها غالب می شود و خیلی از امور به سر انجام نخواهد رسید.

وی در ادامه گفت : در رابطه با مسائل اقتصادی کشور و استان خوزستان هم در بخش صنعت ، تجارت و هم در بخش کشاورزی معتقدیم که استان خوزستان پتانسیل و ظرفیت های خیلی فراوانی دارد که اگر از این ظرفیتها استفاده کنیم یقینا هم در رشد و توسعه و آبادانی استان خوزستان موثر خواهد بود و هم در کل کشور موثر است . به عنوان نمونه در سال 1357 مقام معظم رهبری در سفرشان به استان خوزستان مصوبه ای را تحت عنوان احیاء 800 هزار هکتار زمین داشتند. 3 ماه بعد آقای خاتمی سر کار آمد و این مصوبه فراموش شد دلیل هم این بود که آبی در خوزستان وجود ندارد که این طرح احیاء شود. مقام معظم رهبری پس از یک دهه در سال 1385 به دهلاویه تشریف آوردند و فرمودند اگر آن طرح 800 هزار هکتاری عملیاتی شده بود چهره خوزستان دگرگون می شد.

دکتر جویجیری در خصوص عقب ماندگی های استان خوزستان و رفع این مشکلات گفت : درآمد کشور چیز مشخصی است و هزینه ها و مخارج هم مشخص می شود و متناسب با آن در آمد و محدودیت ها ، جمعیت و پروژه ها سهم هر استان مشخص است . در آمد سالانه محدود است و توانایی استان هم در جذب این اعتبارات محدود است هر چند دولت به صورت کلان برنامه های اصلاح و بهبود روشهایی در این زمینه دارد ولی باز هم با توجه به حجم انبوه کاستی ها ظرفیت محدود است .

انتقال آب رودخانه کارون

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقال آب رودخانه کارون گفت : طی 2 سال اخیر خیلی جدی این موضوع پیگیری شد با مسئولین مرتبط در استان صحبت کردیم اظهار داشتند که آب رودخانه کارون منتقل می شود ولی مسئولین وزارت در تهران می گفتند اصلا این اتفاق نمی افتد و آب منتقل نمی شود تا اینکه وزیر نیرو پذیرفت که آب منتقل می شود و گفت خارج از حیطه اختیارات من است و از قبل این اتفاق رخ داده است و نهایتا بحث استیضاح مطرح شد.

پس از آن نمایندگان خوزستان در مجلس قرار بر این گذاشتند که با نمایندگان لرستان و چهارمحال و بختیاری نشستی داشته باشند در پی این نشست مقرر شد 3 کمیته تشکیل شود یک کمیته از لحاظ بخشهای زیست محیطی ، یک کمیته در خصوص بحث انرژی و دیگری از لحاظ تبعات امنیتی اجتماعی پیگیری مسئله کارون را پیگیری نماید و بعد از بررسی هر 3 کمیته گزارشی را به صورت کارشناسی با در نظر گرفتن همه جوانب تقدیم مقامات عالی رتبه کنندکه دراین خصوص پی گیریها دارد صورت می گیرد نتایجش هم انشاا... اعلام می شود.

وی افزود : در رابطه با شهر اهواز و آلاینده های کارون هم قرار بر این شد که 4 نقطه شهر تصفیه خانه راه اندازی شود که تصفیه خانه غرب راه اندازی شد ، شرق هم راه اندازی خواهد شد با این کار دیگر هیچ فاضلابی وارد کارون نخواهد شد.

دکتر جویجری در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص ابلاغیه اصل 44 گفت : ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اصل 44 تکلیف همه را مشخص کرده است . اصل 44 قانون اساسی از نظر اجرایی معطل مانده بود که ما کل بخش تعاونی اقتصادمان و بخش خصوصی اقتصادمان در کل 15 الی20 در صد و بخش دولتی 80 درصد بود.این نسبت طبق برنامه 5 ساله پنجم تا آخر می بایست مغلوب شود . در سیر مسیر این خصوصی سازی متاسفانه به مر قانون عمل نشد . خیلی از شرکتها به قیمت خیلی نازل واگذار شد و رانت خواری آشکاری در مسیر بوجود آمد که مورد اتفاق خاص و عام است به همین دلیل رویکرد ما رویکرد کلی نظام در رابطه با خصوصی سازی است و از طرفی البته با اعمال تمامی شرایط لازم برای اینکار به شکوفایی اقتصادی ما بیانجامد نه به مشکلات بعد از آن.

اشتغال دراستان خوزستان

دکتر جویجری در خصوص مشکل اشغال در خوزستان گفت : سال 85 اولین پی گیری ام در رابطه با بحث بیکاری بوده است به این دلیل که در خواست اول مردم بوده و اکنون شدید تر هم شده است. همان زمان از بوستان افروز مدیر کل کار و امور اجتماعی وقت متوسط نرخ بیکاری شهرستان ، استان و متوسط نرخ بیکاری محله های مختلف شهر اهواز را هم خواستم که بعد از یک هفته متوجه شدیم چنین آماری وجود ندارد . خدمت عامری گلستان معاونت برنامه ریزی استانداری رفتم ایشان هم چنین آماری نداشتند . علت چنین درخواستی این بود که با توجه متوسطه نرخ بیکاری سهمی به شهر اهواز داده می شود و این سهم غیر هدفدار توزیع می گردد. در حالی که باید سهم اهواز بر اساس متوسط نرخ بیکاری محلات تقسیم شود و کسی از محله ای دیگر سهم شخص دیگری را استفاده نکند .

وی ادامه داد : بر همین اساس ستاد اشتغال مناطق حاشیه ای اهواز تشکیل شد و قرار شد برای مناطق محروم و کمتربرخوردار ستادی تشکیل شود. در بخش دولتی تاکید کردیم فرصتهای شغلی بر اساس متوسط نرخ بیکاری محلات تقسیم شود و نحوه توزیع عادلانه باشد. ما در 3 محور کلی در رابطه با اشتغال کار کردیم محور اول تثبیت فرصتهای شغلی است محور دوم ازدیاد فرصتهای شغلی و محور سوم نحوه توزیع فرصتهای شغلی است .

وی با تاکید بر اینکه باید در شهر اهواز از نیروهای بومی جهت اشتغال استفاده کرد گفت : در صورت نیاز به نیروی بیشتر یا عدم وجود نیروی متناسب می توان از سایر شهرستانها نیرو آورد ولی نباید نیروی مورد نیاز از خارج از استان استخدام شود اگر این موضوع جا بیافتد معضل بیکاری در استان حل می شود.

پدیده گردوغبار

جویجری درخصوص معضل گرد و غبار در استان خوزستان گفت : بعد از اینکه قضیه به عنوان یک پدیده در خوزستان بوجود آمد نمایندگان چند استان من جمله خوزستان ، ایلام، کرمانشاه و بوشهر سوالی دسته جمعی از وزیر امورخارجه داشتند.متعاقب آن با پاسخ وزیر نمایندگان قانع نشدند در ادامه کمیته ای درمحل وزارت خارجه تشکیل شد وبعد در دولت جدید این کمیته به سازمان محیط زیست کشور منتقل شد. اولین کاری که شد مطالعات خیلی دقیقی دراین زمینه صورت گرفت. تحقیقات بسیاری انجام گرفت و منشا90 درصد این ریزگردها را از عراق تشخیص دادند. علت هم در عراق این بود که هم خشکسالی وجود داشت هم سدهایی که در ترکیه زده می شد و عدم وجود عزمی برای کارکشاورزی همه این ها موجب تشدید پیداکردن این پدیده شد.

وی ادامه داد : در این زمینه اقداماتی شدو نهایتا مهرماه سال گذشته 5 کشور (سوریه ، ترکیه ، عراق ، قطر و ایران) با هم معاهده ای را امضاء کردند و3 مرکز مدیریت شامل (مرکز مدیریت اطلاع رسانی به وقت ،مرکز مطالعه در موردمناطق بیابانی ومرکز مدیریت اقدام و مقابله عملی)در این خصوص تعریف شد نهایته توافقنامه ای باعراق منعقدکردند کارشناسانی ازاین کشور به ایران بیایند ودوره هایی را طی کنند.همچنین قرارشد کشورما یکسری کمکهایی به آنها انجام دهد البته وضعیت فعلی راکه می بینید اگر در امسال بارندگی خوبی داشته باشیم این پدیده خود بخود برطرف می شود.

پی گیری پرونده موسوم به سادات

وی در خصوص پرونده موسوم به سادات که از چند سال پیش در دستگاه قضایی مفتوح ومورد رسیدگی می باشد گفت : قوه قضائیه احکامی را درخصوص متهمان صادر نمود که اعتراضاتی در این خصوص وجودداشت در بعضی از احکام تجدید نظر شد مقداری از پولها به مردم پرداخت شد. در خصوص یکی از متهمان اصلی پرونده که به خارج از کشور متواری شده نیز پی گیر موضوع هستیم وانشاا... دستگیر و تحویل مقامات قضایی خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد