سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

معاون بنادر خوزستان خبر رویترز را تکذیب کرد

شوشان : معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان این‌که ظرفیت اسمی عملیات تخلیه و بارگیری بنادر استان خوزستان 50 میلیون تن است که تاکنون 35 میلیون تن آن محقق شده است، تصریح کرد: همچنین ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد نفتی 1.1 میلیون تن است که امیدواریم در سال آینده از مرز دو میلیون تن بگذرد.

علی‌رضا خجستهـ معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستانـ در یک نشست خبری با بیان این‌که بندر امام به‌عنوان دومین بندر بزرگ تجاری 35 درصد تخلیه و بارگیری و تجارت کشور را برعهده دارد، اظهار کرد: هفت بندر بزرگ و کوچک در استان خوزستان واقع شده‌اند که بندر امام خمینی (ره)، خرمشهر، سجافی، شادگان و اروند‌کنار از جمله آنها هستند.

وی با بیان این‌که ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری بندر امام خمینی (ره) 50 میلیون تن است، اظهار کرد: تاکنون تخلیه و بارگیری 35 میلیون تن محقق شده است.

خجسته در ادامه با بیان این‌که بندر امام خمینی 70 درصد از ظرفیت اسمی بنادر استان را تشکیل می‌دهد، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی این بندر 70 درصد از مراکز جمعیتی کشور در نفوذ بندر امام خمینی (ره) هستند و 90 درصد غلات از طریق این بندر تخلیه و به مقاصد مختلف در کشور ارسال می‌شوند.

وی به نزدیکی بندر امام و بندر ماهشهر اشاره و اضافه کرد: از طریق بندر امام خمینی (ره) در کانال خورموسی مواد پتروشیمی جابه‌جا می‌شود.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان این‌که در سال جاری 30 میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری انجام داده‌ایم، اضافه کرد: 70 درصد از عملیات تخلیه و بارگیری مربوط به فرآورده‌های غیرنفتی و 30 درصد مربوط به فرآورده‌های نفتی بوده است.

خجسته به ترانزیت مواد نفتی از کشور عراق به بندر امام خمینی (ره) اشاره و تصریح کرد: پس از ورود مواد نفتی به بندر امام خمینی (ره) مجددا عملیات بارگیری انجام شده و مواد نفتی به سمت خلیج‌فارس یا خارج از خلیج‌فارس صادر می‌شود.

وی به سهم 22 درصدی بندر امام از ترانزیت کشور اشاره و تصریح کرد: این سهم در گذشته بسیار ناچیز بوده، اما اکنون از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان این‌که امیدواریم در سال آینده عملیات ترانزیت نفتی از مرز دو میلیون تن بگذرد، خاطرنشان کرد: بندر امام خمینی (ره) به عنوان دومین بندر سرمایه‌پذیر بخش خصوصی مطرح است به‌طوری که تاکنون 800 میلیارد تومان سرمایه جذب شده است.

خجسته نگهداری مواد نفتی را بزر‌گترین قرار‌داد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعلام و تصریح کرد: در قرار‌دادی به ارزش 300 میلیارد تومان در سال گذشته ترمینال مکانیزه غلات ایجاد شد، همچنین بندر به ترمینال استاندارد خدمات تخلیه و بارگیری مواد نفتی مجهز خواهد شد که در فاز اول برای 1.5 میلیون تن و در فاز بعد در مجموع برای سه میلیون تن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درباره‌ی خبر رویترز مبنی بر این‌که 12 فروند کشتی که در بندر امام خمینی (ره) لنگر انداخته‌اند به دلیل تحریم ایران، تخلیه نشده‌اند را رد و تصریح کرد: از ابتدای سال عملیات تخلیه‌ی پنج میلیون تن غلات بدون هیچگونه مشکلی انجام شده و اکنون هیچ کشتی منتظر انجام عملیات تخلیه نیست.

خجسته با اشاره به این‌که عملیات تخلیه 12 هزار تن به‌طور روزانه برای هر کشتی انجام می‌شود، گفت: در مجموع روزانه 100 هزار تن تخلیه و بارگیری در کل بنادر استان خوزستان صورت می‌گیرد.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به این‌که نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش عملکرد داشته‌ایم، افزود: در سال جاری با توجه به اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها و همچنین بارندگی مناسبی که صورت گرفت، کاهش واردات غلات داشتیم.

وی با اشاره به رشد صادرات افزود: آمار دقیقی از واردات بنزین ندارم، اما کاپوتاژ بنزین را که در پالایشگاه آبادان تولید می‌شود داریم، به صورتی که بنزین با کشتی به بندر امام می‌آید و سپس به مناطق دیگر منتقل می‌شود که این امر نقش مهمی در کاهش و صرفه‌جویی واردات دارد.

خجسته با اشاره به این‌که در سال جاری حجم لایروبی 70 درصد افزایش یافته است، گفت: وظیفه لایروبی کانال دسترسی به بندر بوشهر نیز در سال جاری به عهده‌ی ما گذاشته شده است.

وی به موقعیت ویژه بندر امام خمینی از حیث نزدیکی به خلیج‌فارس اشاره و تصریح کرد: هیچ بندری در جنوب کشور چنین شرایطی را ندارد.

خجسته با بیان این‌که تقاضای احداث شش مرکز نگهداری کانتینر ارائه شده است، ابراز امیدواری کرد: با این اقدام بندر امام در آینده بیش از پیش توسعه یابد.

وی همچنین با بیان این‌که بین دریای خزر و خلیج‌فارس واقع شده‌ایم، تصریح کرد: همچنین از شبکه‌ی مناسب آزاد‌راهی برخوردار هستیم و اگر بنا به اجرای فاز دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سال آینده قیمت سوخت افزایش یابد، اختلاف هزینه‌ی جابه‌جایی کالا از بندر امام خمینی به مرکز کشور نسبت به جابه‌جایی کالا از بندر شهید رجایی 30 درصد خواهد بود که این امر می‌تواند باعث استقبال بخش خصوصی از بندر امام خمینی (ره) شود.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه به اختصاص تسهیلات بانکی توسط سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده سازمان برای ساخت شناور‌های استاندارد اشاره و اظهار کرد: با تسهیلاتی که از بنگاه‌های زودبازده دریافت شده بود، ظرفیت ساخت شناور در کشور ایجاد شده که اگر بانک‌ها کمک کنند می‌توانیم بخشی از لنج‌های فرسوده را بازسازی کنیم.

وی در ادامه به غرق‌شدن هفت کشتی اقیانوس‌پیما در دوران دفاع مقدس در خورموسی اشاره و اضافه کرد: قرار‌دادی با مبلغ حدود 800 میلیارد ریال در دست اقدام است تا کشتی‌های مغروقه از این منطقه خارج شوند.

وی گفت: در سال جاری اولین کشتی نجات یافت و عملیات برای نجات دومین کشتی آغاز شده است.

خجسته گفت: لاشه‌های کشتی‌ها را به فروش می‌رسانیم که این امر یک چهارم تا یک پنجم هزینه‌ها را تامین می‌کند.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه به ایجاد بندر شادگان که از مصوبات هیات دولت بوده است، اشاره و اظهار کرد: رویکرد اصلی از ایجاد این بنادر از بین‌بردن معضل بیکاری در منطقه است.

به گفته‌ی او منطقه شادگان بیشتر ظرفیت کشاورزی را داشته و از مراکز صنعتی چندانی برخوردار نیست. به‌رغم این‌که در گذشته فعالیت‌های تجاری بسیاری داشته، به تدریج به دلیل احداث جاده‌ها، ارتباط آبی آن را قطع کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد