عبدالکریم درویشزاده بعد از ظهر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در بندر امام خمینی(ره)، با اشاره به توافق ساخت پل روگذر راه آهن بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد: در جلسات استانداری خوزستان توافق به عمل آمد راهآهن سازه اصلی پل را بسازد و همزمان رمپها و خاکریزهای طرفین پل توسط راهوشهرسازی و بنادر و دریانوردی خوزستان شروع شود.
وی افزود: عملیات راه آهن شامل 45 درصد از کل پروژه میشود که با شمعکوبی آغاز شده و در اردیبهشت ماه ساخت سازه پل را شروع خواهیم کرد، انتظار است همزمان بحث تملک اراضی، رمپها و ساخت مسیرهای منتهی به پل توسط راه و شهرسازی و بنادر و دریانوردی خوزستان آغاز شود.
درویش زاده در خصوص اتصال راهآهن بندر امام خمینی(ره) به شلمچه، گفت: ابتدا قرار بر آن بود خط دوم اهواز به خرمشهر – شلمچه را بسازیم اما به دلیل اینکه ترافیک سنگینی در این مسیر وجود نداشت پیشنهاد احداث خط آهن بندر امام خمینی(ره)، شادگان، خرمشهر و شلمچه مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.
وی افزود: با موافقت مسئولان استان اعتبار پروژه خط دوم اهواز - خرمشهر به مسیر بندر امام خمینی(ره)، شادگان، خرمشهر، شلمچه منتقل شد.
مدیرکل راه آهن جنوب گفت: توافقی با منطقه آزاد اروند صورت گرفت که بندر امام خمینی(ره) به شادگان و خرمشهر متصل شود و امروز تحویل زمین قطعه اول انجام و واگذار شد. از خرمشهر به شلمچه نیز خط آهن وجود دارد و در حال انجام عملیات است.
وی در خصوص اتصال راه آهن شلمچه به بندر بصره عراق، عنوان کرد: ساخت و اتصال یک خط آهن از شلمچه به بصره فیمابین دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران مورد موافقت طرفین گرفت، در این توافقنامه سهم جمهوری اسلامی احداث پل 700 متری بر روی رودخانه اروند و سهم دولت عراق ساخت 32 کیلومتر خط راه آهن تا ابتدای پل است.
درویش زاده علت عدم اجرای پروژه مشترک راه آهن ایران و عراق را انجام نشدن تعهدات دولت عراق عنوان کرد و گفت: در حالی که ایران مقدمات ساخت پل 700 متری بر روی رودخانه اروند را آماده کرده بود، دولت عراق به تعهدات خود عمل نکرد و پروژه ساخت پل توسط جمهوری اسلامی ایران نیز آغاز نشد. جلساتی برای پیگیری خط آهن شلمچه – بصره مجددا آغاز شده است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.
مدیر کل راه آهن جنوب با اشاره به امکان افزایش پنج برابری حمل و نقل ریلی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد: ظرفیت حمل و نقل کالا در بندر امام خمینی(ره) 50 میلیون تن در هر سال بوده که از این 50 میلیون تن سهم حمل و نقل ریلی تنها 2 میلیون تن است و امکان افزایش تا 5 برابر را دارد.
درویشزاده در خصوص علت سر پا ایستادن مسافران ایستگاه بندر امام خمینی(ره) در برخی روزهای هفته، بیان کرد: در برخی روزهای هفته تعداد مسافر خصوصا در روز های پنجشنبه و جمعه افزایش مییابد و همین امر مشکل ایجاد میکند.
وی در خصوص مشکلات ایستگاه مسافربری بندر امام خمینی(ره) اظهار کرد: 11 واگن دو طبقه حمل و نقل حومهای به استان خوزستان اختصاص داشت که از این بین 6 واگن به مسیر بندر امام خمینی(ره) – اهواز اختصاص داده شده است.
مدیر کل راه آهن جنوب افزود: در سال 96 همهی رامها به ایستگاه بندر امام خمینی(ره) منتهی میشد و فقط یک رام رفت و برگشت به ماهشهر اختصاص داده شده بود، با توجه به تقاضا و همچنین مشارکت فرمانداری و عملیات غیر صنعتی پتروشیمی در ساخت ایستگاه قطار ماهشهر، قول افزایش تعداد رامها در ایستگاه ماهشهر را داده بودیم که این امر تحقق یافت و تعداد رامهای ایستگاه ماهشهر به 6 رام در هر روز افزایش یافت.
درویش زاده با ناکافی خواندن 3 واگن دو طبقه برای ایستگاه بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد: 3 واگن برای ایستگاه بندر امام خمینی(ره) کافی نیست، از 3 واگن اختصاص داده شده، 2 واگن به ماهشهر و 1 واگن به بندر امام خمینی(ره) اختصاص دارد، در صورت افزایش تقاضا میتوان یک رام دیگر را به این مسیر اختصاص داد تا مشکل حل شود.