اخبار سیاسی روز

نامزد ایران برای دبیرکلی اوپک آقای مهندس نوذری، وزیر نفت اسبق ایران است که چهار سال پیش برای این منظور معرفی شدند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامزد ایران برای دبیرکلی اوپک آقای مهندس نوذری، وزیر نفت اسبق ایران است که چهار سال پیش برای این منظور معرفی شدند.

به گزارش انتخاب، مهدی عسلی دبیر کل  امور اوپک وزارت نفت می گوید: نامزد ایران برای دبیرکلی اوپک آقای مهندس نوذری، وزیر نفت اسبق ایران است که چهار سال پیش برای این منظور معرفی شدند. ایشان سوابق ارزشمندی در صنعت نفت و شرکت در اجلاس وزرای نفت اوپک دارند و به‌همین دلیل نیز از سوی ایران به‌عنوان نامزد دبیرکلی این سازمان معرفی شده‌اند و از زمانی که برای احراز این سمت معرفی شده‌اند، از گزینه‌های مطرح دبیرکلی بوده‌اند.

ا‌و در پاسخ به این سئوال که شانس ایران برای کسب جایگاه دبیرکلی چقدر است؟،اظهار داشت:

شانس کسب جایگاه دبیرکلی در شرایط کنونی و به دلیل موافقت‌نکردن برخی از کشورهای عضو با یک دبیرکل ایرانی اندک است و این موضوع متقابلا برای نامزدهای پیشنهادی از سوی آن کشورها هم مطرح است.

عسلی تصریح کرد: از آنجا که اوپک در اجلاس پیش‌رو ناگزیر از انتخاب یک دبیرکل تازه است، این احتمال وجود دارد که درنهایت نامزدی از یکی از کشورهای عضو که بین ایران و کشورهای عربی، بی‌طرف محسوب می‌شوند، به دبیرکلی انتخاب شود.

‌ دبیر کل امور اوپک وزارت نفت در پاسخ به این سئوال که آیا ایران در حال رایزنی با کشورهای دیگر برای دبیرکلی اوپک است،تصریح کرد:

ایران دائما با دیگر کشورهای عضو اوپک در مسائل مختلف موردعلاقه از جمله تعیین دبیرکل تازه در حال رایزنی است و طبعا در این تبادل نظرها گزینه‌های مختلف دبیرکلی نیز مطرح و بررسی می‌شود.

عسلی یادآور شد: طرح انجماد افزایش تولید در اوایل سال میلادی جاری و در شرایط سقوط قیمت‌های نفت به ابتکار چند کشور از اعضای اوپک و یک تولیدکننده بزرگ غیراوپک مورد بحث و توافق اولیه قرار گرفت. در مرحله بعدی که قرار بود عملی شود، با شکست مواجه شد. این طرح از سوی اوپک مطرح نشده و نباید آن را با طرح‌های رسمی اوپک برای تثبیت بازارهای نفت حول قیمت‌های منصفانه و منطقی نفت اشتباه گرفت.

وی گفت: هم‌اکنون بهبود شرایط بازار نفت و افزایش نسبی قیمت‌ها از یک طرف و ناامیدی برخی از طرف‌های این طرح با جدی‌بودن دیگر طرف‌ها برای اجرای طرح و منوط‌کردن اجرای طرح به مشارکت ایران در آن موجب شده است که طرح انجماد افزایش تولید نفت کنار گذاشته شود. هرچند که ممکن است در آینده و در صورت سقوط مجدد قیمت‌های نفت، دوباره مطرح شود. ایران بخشی از این طرح نبوده و همواره بر سیاست خود مبنی بر افزایش تولید نفت پس از لغو تحریم‌ها تا رسیدن به شرایط مطلوب تأکید کرده است. از آنجا که شرایط بازار نفت از جمله سطح تولید اوپک و نسبت آن به تولید کل نفت در دنیا و نیز تولید سایر کشورهای اوپک تغییر کرده است،

عسلی خاطرنشان کرد:نمی‌توان صرفا نیل به سطح تولید ایران قبل از اعمال تحریم‌ها را هدف افزایش تولید کشور دانست. مثلا با توجه به افزایش تولید برخی از کشورهای بزرگ تولید‌کننده نفت عضو اوپک نسبت به چهار سال قبل، در صورتی‌که نسبت تولید دو کشور در آن زمان را در نظر بگیریم، هدف کوتاه‌مدت تولید نفت ایران می‌تواند تا ٤,٥‌ میلیون بشکه در روز برسد یا چنانچه نسبت تولید نفت ایران و عراق در قبل از اعمال تحریم‌ها را در نظر بگیریم، حفظ همان نسبت‌ها در شرایط کنونی، سقف تولید ایران را به بالای پنج ‌میلیون بشکه در روز می‌رساند.

‌ او درپاسخ به این سئوال که  اگر فریز نفتی پذیرفته شود، قیمت نفت چه تغییری خواهد کرد؟ عنوان کرد:

همان‌طور که گفته شد، این طرح در شرایط کنونی مطرح نیست. اما از آنجا که کشورهای عضو اوپک و غیراوپک عملا در حد ظرفیت تولید نفت خود تولید می‌کنند، حفظ همین سطح تولید و افزایش‌نیافتن تولید این کشور‌ها عملا با افزایش تقاضا برای نفت، موجب بهبود شرایط بازار نفت خواهد شد.

*روزنامه شرق

طرح ترور بشار اسد ناکام ماند

یک روزنامه لبنانی مدعی شده است که ارتش سوریه طرح ترور بشار اسد را به وسیله خودروهای بمبگذاری شده کشف و خنثی کرده است.
به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی الدیار مدعی شد: تلاش گروه های تروریستی برای ترور بشار اسد رئیس جمهور سوریه که قصد داشتند به وسیله 10 خودرو که هر یک از آنها حامل 250 کیلوگرم بمب و سه کامیون که هر یک از آنها حامل 2 هزار کیلوگرم مواد منفجره بود کشف و خنثی شد. 
 این روزنامه با اشاره به اینکه خودروهای بمبگذاری شده از منطقه جوبر به سمت کاخ ریاست جمهوری سوریه حرکت کرده بودند افزود: تمامی این خودروها مقابل کاخ ریاست جمهوری سوریه در دمشق منهدم شدند.  
الدیار اضافه کرد: ارتش سوریه توانست تلاش گروه های تروریستی را برای ترور بشار اسد کشف کند و تمامی خودروهی بمبگذاری شده را هدف قرار دهد.
منبع: میزان
وزیر خارجه عربستان گفت: روسیه آمادگی خود برای میانجی گری و حل اختلافات کشورهای عربی با ایران اعلام کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسیه می خواهد میان ما و ایران میانجی گری کند / ریاض فعلا به دنبال روابط نزدیک با تهران نیست

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ العربیه نوشت: وزیر خارجه عربستان گفت: روسیه آمادگی خود برای میانجی گری و حل اختلافات کشورهای عربی با ایران اعلام کرده است.

به گزارش «انتخاب» عادل الجبیر در گفتگو با خبرنگاران پس از اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت، روابط نزدیک با تهران در حال حاضر مد نظر نیست.

وی مدعی شد: دخالت های ایران و حمایتش از تروریست ها در کشورهای عربی باعث شده دست یافتن به سازش غیرممکن شود.

وزیر خارجه عربستان درباره کشورهای دچار جنگ و درگیری ها در منطقه هم اظهار نظر کرد.

او گفت، بسیاری از کشورها در حال تلاشند تا راه حل صلح آمیزی برای مسئله یمن پیدا کنند.

وی همچنین اضافه کرد، کشورهای عربی خلیج فارس هیچ برنامه ای برای ایجاد دولت وحدت ملی در لیبی ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مسئول عالی رتبه در اقلیم کردستان عراق از کشف "نامه محرمانه‌"ای از رهبر داعش توسط نیروهای پیشمرگ خبر داد.
 
به گزارش انتخاب، سایت کرد زبان باس نیوز، نزدیک به سازمان امنیت اقلیم کردستان عراق به نقل از وحد باکوزی، یکی از معاونان مسعود بارزانی، رئیس اقلیم مدعی شد که یک نامه محرمانه متعلق به ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش به دست نیروهای پیشمرگ افتاده که حاوی دستورات او به فرماندهان و رهبران برجسته این گروه در عراق است.
 
به گفته باکوزی، البغدادی در این نامه محرمانه از نیروهای خود در عراق می‌خواهد از برخی مناطق که ارزش قربانی دادن ندارند عقب نشینی کنند. البغدادی در این نامه گفته است که مقصد آتی داعش برای نبرد لیبی خواهد بود و چندبار به شهر مصراته در این کشور اشاره کرده است.
 
باکوزی در این رابطه گفت: نامه‌ البغدادی خطاب به فرماندهان برجسته داعش در محور سنجار در استان نینوا بوده‌است و دستور داده سلاح‌های سنگین خود را از شهر موصل بیرون برده و آن را به پایگاه‌های نزدیک به مرزهای عراق و سوریه منتقل کنند.
 
به گفته این مسئول اقلیم کردستان عراق، نامه مذکور حاوی دستور عقب نشینی از برخی مناطق بوده است و در آن به کشته شدن فرماندهان و رهبران داعش در عراق اشاره شده است.
 
منبع مذکور افزود: در واقع بخش زیادی از سلاح‌های سنگین داعش به پایگاه این گروه تروریستی واقع در مرزهای مشترک عراق و سوریه منتقل شده‌اند.
 
تایید صحت این ادعا کار ساده‌ای نیست به ویژه اینکه نیروهایی که علیه داعش می‌جنگند برنامه‌های روانی زیادی علیه این گروه به راه انداخته‌اند. بعید نیست این مطلب هم از سوی اداره عملیات روانی اقلیم برای تضعیف روحیه داعشی‌ها باشد.
منبع: ایسنا
کشف بزرگ ترین انبار سلاح داعش در اطراف فلوجه+عکس
در ادامه عملیات نیروهای ارتش، پلیس و بسیج مردمی عراق در محورهای اطراف شهر فلوجه بزرگترین انبار سلاح و مهمات این گروه کشف و ضبط شد.
گروه بین الملل مشرق- در ادامه عملیات نیروهای ارتش، پلیس و بسیج مردمی عراق در محورهای اطراف شهر فلوجه بزرگترین انبار سلاح و مهمات این گروه کشف و ضبط شد.

کشف بزرگ ترین انبار سلاح داعش در اطراف فلوجه+عکس

بنابر این گزارش، از انبارح مذکور بیش از 20 تن مواد منفجره، انواع توپ و خمپاره، مهمات تسلیحات سنگین و سلاح های دست ساز کشف شده است. این ششمین انبار سلاح و مهمات بزرگ داعش است که طی 9 روز گذشته از عملیات بازپس گیری شهر فلوجه از داعش شناسایی و کشف شده است. این عملیات با مشارکت 50 هزار نظامی عراقی تحت اشراف نخست وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور در جریان می باشد که طی آن مناطق حاشیه این شهر بطور کامل آزاد شده و درگیریها میان دو طرف برای پاکسازی محلات داخلی شهر در جریان است.

کشف بزرگ ترین انبار سلاح داعش در اطراف فلوجه+عکس

کشف بزرگ ترین انبار سلاح داعش در اطراف فلوجه+عکس

کشف بزرگ ترین انبار سلاح داعش در اطراف فلوجه+عکس

کشف بزرگ ترین انبار سلاح داعش در اطراف فلوجه+عکس

کشف بزرگ ترین انبار سلاح داعش در اطراف فلوجه+عکس

کشف بزرگ ترین انبار سلاح داعش در اطراف فلوجه+عکس

اهداف سفر بارزانی به تهران/پشت پرده خبر الشرق الاوسط درباره ایران

ناظم دباغ
شناسهٔ خبر: 3674611 -
نماینده اقلیم کردستان عراق ضمن اشاره به پشت پرده خبر الشرق الاوسط درباره احداث پایگاه موشکی ایران در اقلیم کردستان عراق به تشریح اهداف سفر مسعود بارزانی به تهران پرداخت.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- سمیه خمارباقی:  هفته گذشته رسانه عرب زبان «الشرق الاوسط» مدعی شد تهران کار ساخت بزرگترین پایگاه موشکی خود را در خاک اقلیم کردستان عراق در نزدیکی مرز سوریه آغاز کرده است که هدف از آن دفاع از مرزهای ایدئولوژیک ایران عنوان می شود. ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران ضمن رد تاسیس هر گونه پایگاه نظامی از سوی ایران در اقلیم کردستان توضیح داد: چنین ادعایی صحت ندارد و ایران هیچ پایگاه نظامی در اقلیم بنا نکرده است چون اساسا اقلیم کردستان عراق با ایران هم مرز است و برای گسترش روابط با این کشور نیازی به اینگونه اقدامات نیست. در همین رابطه و در استانه سفر مسعود بارزانی به ایران گفتگویی را با ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران ترتیب داده ایم که مشروح آن از نظر می گذرد:

*روزنامه الشرق الاوسط در خبری مدعی شده است ایران در اقلیم کردستان عراق پایگاه موشکی احداث می کند این خبر از سوی مقامات ایران و اقلیم کردستان عراق رد شده است دلیل انتشار این خبر چیست؟

درباره پایگاه موشکی جمهوری اسلامی ایران مطمئن هستم قدرت و توانایی ایران در این مقطع چه از لحاظ سیاسی و چه نظامی، مهم و تاثیرگذار است. بعد از چندین سال تحریم اقتصادی و مذاکره، ایران توانست به توافق برجام با کشورهای ۱+۵ دست یابد.

همچنین نقش مهم ایران در جنگ با داعش در عراق و سوریه همه این عوامل باعث شدند که دشمنان ایران بیش از پیش نگران شوند. در همین راستا در مقطع ایجاد آشوب و ناامنی در منطقه و به ویژه عراق تلاش زیادی مصروف می شود تا روابط میان ایران و کردها به جدایی و اختلاف کشیده شود.

لذا گهگاهی خبرهایی مبنی بر اینکه ایران پایگاه موشکی در سلسله کوههای شنگال و یا اقلیم کردستان عراق ایجاد کرده است به گوش می رسد. به عقیده من این نوع خبرها بیشتر در راستای تحریک اسرائیل و کسانی است که می خواهند ایران را به عنوان تهدیدی برای منطقه معرفی کنند. اما آنچه تاکنون از زبان مسئولان عراق و اقلیم کردستان عراق شنیده می شود نقش مهم همکاری و حمایت ایران در جبهه های جنگ علیه داعش و حفظ امنیت و آرامش بوده است.

*حزب دموکرات کردستان اعلام کرده است که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق تا دو هفته آینده به ایران سفر می کند. اهداف این سفر و اهمیت آن در مقطع کنونی چیست؟

قطعا در گذشته، حال و آینده تبادل هیئت میان اقلیم کردستان عراق و ایران بوده و خواهد بود به ویژه آخرین سفر هیئت جمهوری اسلامی ایران که وزیر اطلاعات ایران، مسعود بارزانی را به ایران دعوت کردند. سفر ایشان به ایران نقش مهمی در راستای تحکیم و توسعه روابط ایران و اقلیم کردستان عراق خواهد داشت به ویژه اینکه برای همه آشکار است ایران کشور مهمی در خاورمیانه و جهان است و اهمیت ویژه خود را برای تقویت امنیت و آرامش عراق و اقلیم کردستان و منطقه دارد.

همچنین سفر رئیس اقلیم کردستان عراق در توسعه و استحکام روابط اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نقش مهمی خواهد داشت. عامل مهم دیگر تبادل نظر در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی عراق و منطقه است که کردها و نیروهای پیشمرگه نقش مهمی در حفظ امنیت و آرامش عراق و منطقه داشته و دارند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری رویترز اعلام کرد: داعش پس از شکست های پی در پی درخواست کمک کرد.
 
به گزارش انتخاب، خبرگزاری رویترز اعلام کرد: داعش پس از شکست های پی در پی در سوریه و عراق خواستار اعمال فشار بیشتر علیه نیروهای نظامی این دو کشور به دلیل حملات گسترده به مواضع این گروهک در رقه سوریه و فلوجه عراق شد.
 
به گزارش رویترز، (گروهک تروریستی) داعش همچنین خواستار نابودی تلویزیون های ماهواره ای مخالف عقاید خود توسط مسلمانان برای جلوگیری از نابودی افکار و اخلاق (تروریستی) خود شد.
داعش در صفحه خود در تلگرام اعلام کرده که دشمنان این گروه حملات رسانه ای را که خطر آن کمتر از حملات نظامی نیست، آغاز کرده اند.
 
داعش در خصوص اینکه این امر فقط منحصر به مناطق تحت اشغال در سوریه و عراق است، توضیحی ارایه نداده است.

داعش با حمایت عربستان اقدام به اختصاص شبکه های تلویزیونی از جمله الجزیره و اورینت نزدیک به تروریست های سوریه و شبکه مصری الناس برای اشاعه افکار خود کرده است.
 
داعش با انتشار فیلمی در شبکه های اجتماعی اعضای خود را در حال تخریب دیش های ماهواره ای نشان داده است.
 
گروه تروریستی داعش از ژوئن (خرداد) سال 2014 تاکنون بخش های زیادی از عراق و از سال 2012 نیز بخش های زیادی از سوریه را به اشغال خود درآورده و مرتکب جنایات فراوانی در این دو کشور شده است.
منبع: ایرنا
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروی هوافضای روسیه مستقر در سوریه در شبانه روز اخیر چندین مرکز نفتی تحت کنترل گروه تروریستی داعش را در سوریه بمباران کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروی هوافضای روسیه مستقر در سوریه در شبانه روز اخیر چندین مرکز نفتی تحت کنترل گروه تروریستی داعش را در سوریه بمباران کردند.

به گزارش انتخاب،  روابط عمومی وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد: بمب افکن های سوخو-34 نیروی هوافضای روسیه مراکز نفتی داعش در منطقه الطیرا واقع در 42 کیلومتری جنوب غربی رقه را بمباران کردند.

بر اساس این گزارش، در شبانه روز اخیر آتش بس در سوریه پنج مورد نقض شده است و تمام این موارد بر اثر تیراندازی ها و گلوله باران مناطق استان دمشق توسط گروه تروریستی جیش الاسلام انجام گرفت.

گروه تروریستی جیش الاسلام از گروه های مورد حمایت عربستان سعودی و آمریکا و برخی کشورهای غربی و عربی منطقه قرار دارد و تلاش های روسیه برای گنجاندن نام این گروه در فهرست گروه های تروریستی شورای امنیت بی نتیجه مانده است.
روسیه اخیرا بمباران مراکز نفتی تروریست ها در سوریه را افزایش داده و از آمریکا هم خواسته است در راس ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی در سوریه حملات به این مراکز گروه های تروریستی را ازسر بگیرد.

سرگئی رودسکوی رئیس اداره کل عملیات ستاد کل ارتش روسیه به تازگی در این رابطه اعلام کرد که در چارچوب عملیات تضعیف و تخریب ساختارهای مالی و اقتصادی گروه های تروریستی ضد سوری، بمباران مراکز و تاسیسات استخراج و صادرات نفت در مناطق مختلف سوریه را افزایش داده است.

رئیس اداره کل عملیات ستاد کل ارتش روسیه روز شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه حمله های آغاز شده از چند روز پیش افزایش بیشتری یافته است، گفت: کارشناسی های زیادی در این باره انجام شده است و حمله ها به مراکز استخراج غیرقانونی نفت در سوریه و وسایل قاچاق محصولات نفتی به ترکیه به شدت یافته است.
به گفته وی، روسیه و آمریکا درباره ضرورت تاثیر گذاری بر امکانات اقتصادی گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره تفاهم دارند.

منبع: ایرنا