سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مقام آمریکایی: ایران نباید قادر به حفظ توان غنی‌سازی باشد

مقام آمریکایی: ایران نباید قادر به حفظ توان غنی‌سازی باشد

دستیار وزیر خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعاها درباره ایران گفته این کشور نباید قادر به حفظ توان غنی‌سازی باشد که در توافق هسته‌ای به آن اعطا شده است.

به گزارش مشرق، «اشلی فورد»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت ملی و منع اشاعه در سخنانی روز سه‌شنبه حق غنی‌سازی اعطا شده به ایران در چارچوب توافق هسته‌ای برجام را «غیرقانونی» دانسته و گفته که ایران نباید قادر به حفظ این حق باشد. 
فورد بدون ارائه هیچ مستنداتی ادعا کرد: «به طور خاص، توانمندی‌های ایران در زمینه غنی‌سازی به این منظور ایجاد شدند که مواد هسته‌ای لازم برای فعالیت‌های موازی و غیرقانونی ایران در برنامه موسوم به "آماد" را تأمین کنند.»

مقام آمریکایی در ادامه ادعا کرد: «با آنکه برجام به نحوی نابخردانه تلاش کرد این توانمندی‌های به دست‌آمده از راه‌های غیرقانونی را مشروع‌سازی کند، پاسخ آشکار به این مسئله که وضع آنها در آینده باید چگونه باشد این است که ایران نباید قادر به حفظ آنها باشد. هیچ‌کدام از آنها.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به 12 شرطی «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا برای توافق جدید با ایران مطرح کرده اشاره کرده و گفت که یکی از این مطالبات به توقف تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری پلوتونیوم مربوط می‌شود.

دستیار وزیر خارجه آمریکا گفت: «همان‌طور که پامپئو روز 21 می آشکارا گفت ایران بایستی تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی را متوقف کرده و هیچ‌گاه به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نباشد. تثبیت آن معیار 12 ماهه دیگر هدف ما نیست.»

اشاره فورد از «ملاک 12 ماهه» به استانداردی است که در توافق هسته‌ای برجام برای انباشت مواد هسته‌ای لازم در نظر گرفته شده است. این توافق، آنچه از آن به «زمان گریز» تعبیر شده را یک سال یا 12 ماه قرار داده است. زمان گریز، طبق تعریف به فاصله زمانی‌ای اطلاق می‌شود که ایران در صورت نقض توافق بایستی با انباشت مواد هسته‌ای لازم جهت تولید یک بمب داشته باشد.»

ادعاهای فورد در حالی مطرح شده که جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطراتش اعتراف کرده قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای با ایران تمامی طرف‌ها از جمله دولت آمریکا به بی‌حاصلی تحریم‌ها علیه ایران پی برده بودند.

منبع: تسنیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد