سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سفری پر ابهام با اهداف نامعلوم؛ نتانیاهو در عمان به دنبال چیست؟ فلسطین یا ایران؟

به نظر می‌رسد نتانیاهو از سفر به مسقط سه هدف را دنبال می‌کند: نخستین هدف مسئله حل منازعه اسرائیل و فلسطین است. نتانیاهو مطمئنا نزد سلطان قابوس رفته تا با یکدیگر در این‌باره به راه حلی دست یابند. هدف دوم برنامه هسته‌ای ایران است. سومین هدف نتانیاهو به احتمال زیاد آن است که او با علنی‌ساختن دیدار خود با رهبری عرب در افکار عمومی، برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با دولت‌های عربی در منطقه، اذهان عمومی را آماده می‎سازد.

آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- رسانه‌های جهان عرب درباره سفر نتانیاهو به مسقط به گمانه‌زنی پرداخته و اکثر آنان در یک مورد با یکدیگر اشتراک‌نظر دارند: سفری پر ابهام با اهداف نامعلوم. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "عبدالرحمن راشد" مدیرکل سابق تلویزیون "العربیه" در یادداشت تازه خود تحت عنوان "پس از سفر نتانیاهو به عمان چه خواهد شد"؟، می‌نویسد:"بی‌تفاوتی افکار عمومی جهان عرب و رسانه‌های عربی نسبت به دیدار بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با سلطان قابوس پادشاه عمان نشان می‌دهد که تا چه اندازه منطقه نسبت به آنچه در گذشته بود، تغییر کرده است. فعالیت‌های اسرائیل از جلسات سیاسی فراتر رفته و به عرصه‌های اقتصادی و ورزشی نیز رسیده است. آیا تابوی کشورهای عربی و ممنوعیت رابطه با اسرائیل در حال برداشته شدن است؟ من این‌گونه فکر می‌کنم. به نظر می‌رسد اعراب درباره اسرائیل شیوه عملگرایانه (پراگماتیستی) را در پیش گرفته‎اند". 

سفری پر ابهام با اهداف نامعلوم؛ نتانیاهو در عمان به دنبال چیست؟ فلسطین یا ایران؟

این روزنامه‌نگار که نزدیک به عربستان سعودی است با این ادعا که این سیاست به زعم او عملگرایانه به نفع منافع فلسطینیان است می‌نویسد: "اکنون دولت‌های عربی برخلاف فرهنگ سنتی عربی که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را قدغن می‌دانست در حال رقابت با یکدیگر برای بهبود روابط با اسرائیل هستند". 

راشد می‌افزاید: "اکنون توازن قوای نظامی در منطقه در حال تغییر است. سلطان‌نشین عمان بخشی از منازعات منطقه‌ای نیست و جانب  هیچ دولتی را نگرفته است. هنوز کسی از پشت‌پرده مذاکرات نتانیاهو با سلطان قابوس اطلاعی ندارد؛ اینکه آیا قرار است عمان میانجی‌ میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها باشد. به گمانم این موضوع نامحتمل است چرا که مصر این وظیفه را برعهده دارد. آیا موضوع بر سر پرونده ایران و اسرائیل است؟ ممکن است این‌گونه باشد چرا که عمان از سوی هر دو طرف به عنوان یک میانجی صادق و قابل اعتماد برسمیت شناخته می‌شود". 

عادی‎سازی ناگهانی روابط اسرائیل و اعراب؟

روزنامه عراقی "بغداد پست" نیز در سرمقاله خود به موضوع سفر نتانیاهو به عمان پرداخته است. این روزنامه در مطلبی تحت عنوان "عادی‌سازی ناگهانی روابط اسرائیل و عمان پس از دیدار نتانیاهو با سلطان قابوس؛ آیا موضوع بر سر ایران است"؟ می‌نویسد:"سفر نتانیاهو به مسقط از آن رو مهم است که عمان سالهاست که به عنوان دوست ایران شناخته می‌شود و روابط میان تهران و مسقط بسیار مستحکم است. به نظر می‌رسد نتانیاهو از سفر به مسقط سه هدف را دنبال می‌کند: نخستین هدف مسئله حل منازعه اسرائیل و فلسطین است. نتانیاهو مطمئنا نزد سلطان قابوس رفته تا با یکدیگر در این‌باره به راه حلی دست یابند. هدف دوم برنامه هسته‌ای ایران است. مطمئنا نتانیاهو در مسقط در این‌باره و درباره نظرات ایران به بحث و گفت‌و گو با پادشاه عمان پرداخته است. رییس موساد نیز به احتمال زیاد پیش از این با عوامل اطلاعاتی عمان درباره ایران صحبت کرده بود و سومین هدف نتانیاهو به احتمال زیاد آن است که او با علنی‌ساختن دیدار خود با رهبری عرب در افکار عمومی، برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با دولت‌های عربی در منطقه، اذهان عمومی را آماده می‎سازد. 

روزنامه عرب زبان "الحیات" اما می‌نویسد عمان قرار است نقش اصلی را در پیشبرد روند صلح میان اسرائیل و فلسطین ایفا کند. این روزنامه می‌نویسد: "سفر نتانیاهو به عمان به فاصله اندکی از سفر محمود عباس به مسقط صورت گرفت. منابع فلسطینی به "الحیات" اطلاع داده‌اند که سلطان عمان برای نشاندن دو طرف فلسطینی و اسرائیلی پای میز مذاکره و از سرگیری روند متوقف شده مذاکرات صلح برنامه‌ریزی کرده است. با این حال، طرف فلسطینی به سلطان قابوس گفته است تا زمانی که دولت دست‌راستی نتانیاهو در اسرائیل در قدرت است او شانسی برای میانجی‌گری بین اسرائیل و فلسطین نخواهد داشت. این منبع فلسطینی که نخواسته نام‌اش فاش شود به "الحیات" می‌گوید: "طرف فلسطینی از تلاش دولت‌های عرب و یا هر کشوری در سطح بین‌المللی برای احیای روند صلح استقبال می‌کند. با این حال، امریکایی‌ها نتوانستند با فرصت پیش آمده کار عمده‌ای را انجام دهند. فرانسوی‌ها و سایر دولت‌های عربی نیز نتوانستند روند مذاکرات صلح را بار دیگر راه‌اندازی کنند. در مقابل، اسرائیل با بولدوزر خانه‌های فلسطینیان را خراب کرد و شهرک‌های اسرائیلی‌نشین را ساخت". 

انتقاد ایران

این در حالی است که گروه فلسطینی حماس از این سفر انتقاد کرده و آن را "خنجری از پشت به فلسطینیان" خوانده است.

همچنین بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با انتقاد از این سفر گفته است کشورهای منطقه نباید تحت فشار آمریکا به رژیم غاصب صهیونیستی، فضای تحرک برای ایجاد مصایب و مشکلات جدید در منطقه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزوده است از آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ "لابی صهیونیستی در کاخ سفید و دولت آمریکا بیش از پیش در جهت منافع غیرمشروع رژیم صهیونیستی و فشار بر کشورهای اسلامی برای عادی‌سازی مناسبات دیپلماتیک با غاصبان قبله اول مسلمین فعال شده‌اند."

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز به این سفر واکنش نشان داده و آن را "به دور از حکمت شناخته شده در سلطان قابوس دانسته است."
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد