سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آیا پیشنهاد نتانیاهو می‌تواند پوتین را به دور زدن تهران ترغیب کند؟

پوتین بین ایران و اسرائیل /   

نخست وزیر اسرائیل تلاش می کند تا با سفر به روسیه روابط بحران زده تل آویو با مسکو را بهبود بخشد؛ بحرانی که پس از واگذاری اس 300 روسی به ارتش سوریه پیچیده تر شد و تلاش های اسرائیل برای جلوگیری از عملی شدن این تصمیم روسیه با شکست مواجه گردید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پوتین بین ایران و اسرائیل / آیا پیشنهاد نتانیاهو می‌تواند پوتین را به دور زدن ایران ترغیب کند؟

مصطفى السعید در الاهرام نوشت: نخست وزیر اسرائیل تلاش می کند تا با سفر به روسیه روابط بحران زده تل آویو با مسکو را بهبود بخشد؛ بحرانی که پس از واگذاری اس 300 روسی به ارتش سوریه پیچیده تر شد و تلاش های اسرائیل برای جلوگیری از عملی شدن این تصمیم روسیه با شکست مواجه گردید.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: اسرائیل نمی تواند در برابر این معادله جدید در سوریه سکوت کند؛ چرا که این دولت و هم پیمانان آن این معادله را تغییر بزرگی در موازین قوا می دانند؛ بویژه آنکه نتانیاهو نتوانست صفحه جدیدی را در رابطه با مسکو بگشاید، چه از طریق وساطت لابی یهودی در روسیه و چه با استفاده از فشارهای ایالات متحده و اروپا بر روسیه؛ که هیچ یک نتوانست موجب تغییر ملموسی در سیاست روسیه شود. از این رو، نتانیاهو راهی جز درخواست دیدار با رئیس جمهور روسیه نیافت.

مذاکرات بین پوتین و نتانیاهو در فضایی انجام می شود که اسرائیل برگهای برنده خود در سوریه را از دست داده، ارتش سوریه بر خط تماس با جولان مسلط شده و در مرزهای اردن مستقر شده است.

در این میان، اسرائیل به برگه دیگری امیدوار است که مربوط به رابطه بین روسیه و ایران است و بر این مساله تاکید دارد که فواید روابط روسی اسرائیلی بسیار بیشتر از رابطه روسیه با ایران است. اما مشکل آن است که پوتین به ادعاهای نتانیاهو در مورد پایگاههای هسته ای سری ایران یا موشکهای آن در سوریه و لبنان، توجهی ندارد؛ چرا که روسیه دقیقا از حدود نقش ایران اگاه است و خود از پیش می داند که چه نوع کمکهای نظامی از سوی ایران برای سوریه ارسال می شود؛ همانطور که از میزان ارتباط منافع اسرائیل با ایالات متحده آگاه است.

احتمال دارد نتانیاهو به پوتین پیشنهاد دهد که در مقابل اینکه روسها نقش مهمی در مهار پیشروی ایران از عراق تا سوریه و لبنان ایفا کنند، اسرائیل نقش میانجی را بین ایالات متحده و روسیه بازی کند تا تحریمهای روسیه لغو شود. و با اینکه معامله مذکور برای روسیه منافع زیادی دارد، اعتماد روسیه به ایالات متحده و اسرائیل واقعا محدود است و امکان تکیه آن بر این دو وجود ندارد. درست برخلاف روابط قوی و ثابت روسیه با ایران. علاوه بر اینکه روسیه نسبت به تلاشهای آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف نظامی در منطقه برای مقابله با نفوذ ایران، نگران است و ان را به ضرر منافع خود می داند.

روسیه می داند که ائتلاف ان با چین و ایران دستاوردهای زیادی داشته و باعث ایجاد شبکه ای از روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی شده است که در مجموع می تواند نفوذ امریکا را بر زمین زند. روسیه بخوبی درک می کند که اسرائیل عضو اصلی ائتلاف آمریکا و بلکه به منزله سر اژدهاست.

روسیه هیچگاه رابطه مستحکم خود با ایران را قربانی رابطه با اسرائیل نمی کند و از پیروزیهایی که در سوریه محقق کرده است، بخاطر وعده های نتانیاهو چشم پوشی نمی کند. از این رو، سخت بتوانیم تصور کنیم که صحبتهای نتانیاهو یا تهدیدات ایالات متحده بتواند روسیه را مجبور به تلاش برای اخراج نیروهای ایرانی و هم پیمانان ان از سوریه کند. نتانیاهو باید بفهمد که مجهز کردن سوریه به سامانه اس 300، یک گزینه استراتژیک برای روسیه بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد