سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خون خاشقجی و دلهره های فرزند سلمان

                                                 واقعیت ان است که تا روز دوشنبه گذشته، بن سلمان می توانست امیدوار باشد که به کمک روابط مستحکمی که با رئیس جمهور ایالات متحده دارد، از مساله خاشقجی به سلامت خارج شود؛ اما سرعت حوادث در مورد مساله خاشقجی و دلایلی که پلیس ترکیه برای قتل وی در کنسولگری عربستان ارائه کرد، باعث پیچیده تر شدن اوضاع و افزایش فشارهای بین المللی علیه حکومت سعودی شد.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خون خاشقجی و دلهره های فرزند سلمان

أسامة أبو ارشید در العربی الجدید نوشت: آیا جمال خاشقجی، لقمه بزرگی است که اندازه دهان سعودی نیست؟ روند حوادث اشاره به این مساله دارد، بویژه پس از انکه سرنوشت خاشقجی به مساله مهمی در مجامع سیاسی،اطلاعاتی و رسانه ای در امریکا تبدیل شد. اغراق نکرده ایم اگر بگوییم در این میان آنچه بیش از هر چیز باعث نگرانی بن سلمان شده است، موضع امریکاست که اول و آخر همان می تواند به ولی عهد سعودی کمک کند و فرار او از مسئولیت و مجازات، در گرو حمایت آمریکاست؛ برخلاف موضع گیریهای بین المللی که همگی علیه ولی عهد سعودی هستند.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: واقعیت ان است که تا روز دوشنبه گذشته، بن سلمان می توانست امیدوار باشد که به کمک روابط مستحکمی که با رئیس جمهور ایالات متحده دارد، از مساله خاشقجی به سلامت خارج شود؛ اما سرعت حوادث در مورد مساله خاشقجی و دلایلی که پلیس ترکیه برای قتل وی در کنسولگری عربستان ارائه کرد، باعث پیچیده تر شدن اوضاع و افزایش فشارهای بین المللی علیه حکومت سعودی شد. در این شرایط، حتی اگر ترامپ قصد دفاع از عربستان را داشته باشد، نمی تواند چنین کند. ضربه مهلک دیگری که به سعودیها و حتی خود ترامپ وارد شد، انتشار گزارشی توسط واشنگتن پست بود که از تماس هایی بین مسئولان سعودی، در مورد چگونگی بازداشت خاشقجی، پرده برداشت.

آنچه گذشت به اضافه پوشش رسانه ای گسترده این مساله از سوی رسانه های آمریکایی، طناب دور گردن آل سعود را محکم و محکم تر کرده و باعث شد ترامپ در مورد سرنوشت این موضوع اظهار نگرانی کند.

علاوه بر این، باید ناخشنودی که بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در کنگره درخصوص این مساله وجود دارد را نیز در نظر داشته باشیم. بر همین اساس، تعدادی از شخصیتهای برجسته در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا، خواستار روشن شدن واقعیت در مورد خاشقجی شدند.

خطرناکتر از این درخواست، برای سعودی ها و شخص محمد بن سلمان، نامه ای است که در چهارشنبه گذشته، توسط 22 عضو سنای آمریکا امضا شده و خواستار اجرای تحقیق در مورد نقش عربستان در ماجرای خاشقجی و بازجویی از عالی ترین مقامات در حکومت سعودی و حتی شخص بن سلمان، شدند. باب کورکر، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا، یادآور شد که طبق این نامه، روابط بین ایالات متحده و عربستان، نباید مانع مجازات سعودیها در مورد مساله خاشقجی شود.

اما صرفنظر از سرنوشت خاشقجی، عربستان سعودی امروز در شرایطی قرار دارد که هیچ دولتی آرزوی آن را ندارد. حتی اگر بن سلمان از تحریمها و مجازاتهای سنگین آمریکا، به دلیل حمایت ترامپ، نجات یابد، همین مساله، انگیزه بزرگی می شود برای اینکه رئیس جمهور آمریکا اخاذی اقتصادی و سیاسی خود از سعودیها را افزایش دهد. بن سلمان به لحظات حساسی نزدیک می شود و در این شرایط، در می یابد سرکشی و سبک مغزی او در حکومت، نتایج فاجعه باری برای مملکت سعودی خواهد داشت...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد