سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

حاجی‌زاده: سال آبی گذشته خوزستان یک ابربحران بود

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در مسأله بحران باید آموزش را سرلوحه کار خود قرار دهیم. برای مواجهه با بحران‌ها باید مردم و متولیان را آموزش داده شوند.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، کیامرث حاجی‌زاده در اولین سمینار ملی مدیریت منابع آب و سازگاری با خشکسالی که امروز، 11 مهرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال آبی گذشته، خوزستان یک ابربحران را پشت‌ سر گذاشت. اگر کم‌آبی خوزستان درست مدیریت نمی‌شد، به یک فاجعه تبدیل می‌شد. مدیریت این بحران نشان داد که هر زمان دست در دست یکدیگر بگذاریم و تعاملات بین‌بخشی را افزایش داده و منیت‌ها را کنار بگذاریم و خدمت به مردم و حل مشکلات آن‌ها را در اولویت کار قرار دهیم، نتایج مناسبی به دست می‌آوریم.

وی افزود: کاری که سال گذشته در مدیریت آب انجام شد، کار جهادی و بزرگی بود که با همدلی و انسجام انجام دادیم. همه تیم مدیریتی ارشد استان در این زمینه همکاری داشتند. جلسات خشکسالی به صورت مرتب که شاید در کشور بی‌نظیر بود برگزار می‌شد و برنامه‌ریزی‌های دقیقی در ستاد خشکسالی تنظیم می‌شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان این‌که خوزستان یک استان خاص است، گفت: اگر شرایط مختلف استان مدل‌های مختلف آب و هوایی، جمعیت استان، آداب و رسوم و ... را در نظر بگیریم، خوزستان بیشتر شبیه یک کشور است. برخی زیرساخت‌های استان به شکل مناسبی فراهم نشدند. پیوست‌های زیست‌محیطی طرح‌ها در استان به خوبی اجرا نشدند. همچنین وجود حرکات گروه‌های تکفیری موجب روی کار آمدن دولت‌هایی در منطقه شد که چندان توانایی اداره شرایط را نداشتند؛ همانطور که در آتش‌سوزی هورالعظیم چنین شرایطی را دیدیم.

حاجی‌زاده تصریح کرد: 33 درصد آب‌های جاری در خوزستان هستند. همچنین سدهای بزرگی در خوزستان داریم. گاهی می‌بینیم برای زیر سوال بردن ارزش‌های نظام، سدسازی‌های انجام‌شده را زیر سوال می‌برند. اگر این سدها ساخته نشده بودند، نمی‌توانستیم بحران کم‌آبی را به خوبی مدیریت و حتی نخل‌ها را در چند نوبت آبرسانی کنیم.

وی افزود: بارها در استان بیان شد که نیشکر عاملی برای مشکلات استان است. نیشکر یک طرح جامع در استان بود. اگر بخش‌هایی از این طرح مانند پیوست‌های زیست محیطی اجرا نشده است، به این معنی نیست که کل طرح ایراد دارد. پیوست‌های زیست‌محیطی طرح‌ها باید اجرا شوند. برخی مشکلات ما ناشی از تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های غلط است و طرح آمایش سرزمین نیز به خوبی اجرا نشد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در بروز مشکلات می‌توانم بگویم 40 درصد ما مدیران مقصریم که به موقع وارد عمل نمی‌شویم. در خوزستان کمترین خاموشی‌ها را شاهد بودیم در حالی که استان بوشهر با همین شرایط روزی چهار تا پنج ساعت خاموشی با برنامه داشت. اقدامی که در وضع کاهش ساعات اداری و تعطیلی ادارات رخ داد، موجب شد که مصرف برق را به سمت مصارف خانگی سوق دهیم.

حاجی‌زاده تصریح کرد: هر زمان در تصمیم‌گیری‌ها به موقع پیش‌بینی و پیشگیری کردیم، بازخورد و نتیجه آن برای مردم مثبت بوده است. گزارش‌های سازمان آب و برق و هواشناسی، امسال نیز نوید ادامه خشکسالی را می‌دهد چرا که جز در یک بازه یک ماهه یا چهل روزه، همچنین در بارش‌ها با مشکلاتی مواجه‌ایم. باید از امروز یک کمیته تشکیل دهیم و نقاط ضعف خود را در سال آبی گذشته بررسی کنیم.

وی گفت: در خشکسالی سال آبی 87 – 88 به مراتب شرایط بهتری داشتیم اما در سال آبی جاری شرایط به مراتب وخیم‌تر بود. در مسأله بحران باید آموزش را سرلوحه کار خود قرار دهیم. خشکسالی، آتش‌سوزی، سیلاب، زلزله و مشکلات تنفسی چند بحران بزرگ هستند. برای مواجهه با این پنج یا شش بحران بزرگ باید مردم و متولیان را آموزش دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: برگزاری چنین سمینارهایی باید به گونه‌ای باشد که برای متولیان امر یک خروجی مناسب داشته باشد و باید ارزیابی شود که کسانی که در این سمینارها حضور داشتند، تا چه اندازه با مسائل و مشکلات آشنایی پیدا کرده‌اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد