سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

راه‌های پیشگیری از بی نظمی و آشوب در ورزشگاه‌ها

الکترونیکی کردن فروش بلیت‌ها، جدا کردن راه‌های ورود و خروج هواداران به ورزشگاه‌ها، نصب سیستم‌های امنیتی، کنترلی و حفاظتی در ورزشگاه‌ها و افزایش امکانات رفاهی برای هواداران از جمله راه‌های پیشگیری از بروز آشوب در ورزشگاه‌ها است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، 18 دوره از آغاز مسابقات لیگ برتر در ایران می‌گذرد و امسال 4 نماینده از فوتبال خوزستان در این رقابت‌ها حضور دارند. فولاد خوزستان، استقلال خوزستان، صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان 4 تیمی هستند که قرار است امسال 60 بار از حریفان خود میزبانی کنند.

مسابقات امسال اما با یک جنجال جدید آغاز شد، انتشار کلیپی قدیمی از توهین هواداران پرسپولیس به فولاد خوزستان و نسبت دادن آن به هفته دوم رقابت‌های امسال در فضای مجازی خواستار حضور هواداران در ورزشگاه و شعار دادن علیه تیم رقیب و هوادارانش شوند.

آشوب در ورزشگاه‌ها و درگیری بین هواداران در ورزش فوتبال امر ناپسندی است اما غیرطبیعی نیست چرا که هواداران تیم‌ها معمولاً از قشر جوان تشکیل‌شده‌اند و هیجانات بازی زمینه را برای تخلیه انرژی از طریق راه‌های مختلف فراهم می‌کند اما مهم‌ترین نکته در این موضوع ایجاد فضایی امن برای کاهش التهاب در ورزشگاه است.

استرس قهرمانی و نگاه‌های اغراق‌آمیز هواداران به ورزش سبب شده هیجانات و استرس‌های مسابقات فوتبال در برنامه‌های پیشگیری از بروز آشوب دیده نشود اما آیا واقعاً می‌توان روزی را تصور کرد که یک بازی فوتبال بدون هیچ جنجالی به خاتمه برسد؟

جواب را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد، خیر! کاملاً مشخص است که ورزش و علل الخصوص فوتبال با حواشی، تنش، استرس، خشونت و تخلیه روانی عجین شده است. این دست از حوادث نه‌تنها در فوتبال ایران بلکه به‌وفور در فوتبال روز اروپا هم قابل‌مشاهده است؛ درگیری‌های خیابانی که بیشتر مواقع حتی در بازی تیم‌هایی همچون لیورپول – منچستریونایتد، بارسلونا – رئال، سلتیک – رنجرز، بایرن – شالکه و انبوهی از تیم‌های نامدار در کشورهای توسعه‌یافته می‌توان  دید.

گرچه مقایسه هواداران فوتبال در ایران و اروپا و مقایسه حرکات آن‌ها به دلیل تفاوت فرهنگ و اختلاف زیاد در امکانات اشتباه است اما می‌توان برای مدیریت ورزشگاه‌ها و پیشگیری از بروز آشوب نسخه‌ای شفابخش پیچید.

میانگین حضور هواداران در بازی‌های خانگی تیم‌های خوزستانی

براساس آمارهای منتشر شده در سال گذشته 2 میلیون و 138 هزار و 49 نفر از نزدیک بازی‌های لیگ برتر را مشاهده کردند که میانگین آن‌ها در هر بازی 9 هزار و 60 نفر است.

میانگین حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال ایران حاوی آمارهای مهمی است که نشان می‌دهد میانگین حضور هواداران پرسپولیس و استقلال تهران در مسابقات فصل گذشته 39 و 29 هزار نفر بوده است. پس از آن‌ها سپاهان و تراکتورسازی تبریز لقب پرو هوادارترین تیم‌ها را به خود اختصاص می‌دهند که در هر بازی 12 و 11 هزار هوادار داشتند.

اما در خوزستان که مهد فوتبال کشور است آمارها خیلی جالب‌تر هستند. صنعت نفت آبادان که پس از چند سال حضور در لیگ یک جواز حضور در لیگ برتر را پیدا کرده بود توانسته بود در کل رقابت‌های فصل 97 هزار هوادار خود را به ورزشگاه بکشاند که میانگین حضور آن‌ها در هر بازی خانگی 6 هزار و 467 نفر بود.

فولاد خوزستان نیز دومین تیم پرطرفدار خوزستان در فصل گذشته بود که در طول بازی‌های فصل گذشته میزبان 59 هزار نفر از طرفداران خود بود که آمارها نشانگر حضور 4 هزار و 214 هوادار قرمز پوش به‌صورت میانگین در هر بازی خانگی است.

44 هزار و 700 نفر هم در بازی‌های خانگی استقلال خوزستان هم در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کردند تا 2 هزار و 980 نفر به‌صورت میانگین بازی‌های آبی پوشان اهوازی را از نزدیک ببینند.

در پرتماشاگرترین بازی‌های فصل گذشته فولاد خوزستان، استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان به ترتیب 25 هزار، 20 هزار و 13 هزار نفر حضور پیدا کردند.

راه‌های کنترل خشونت و آشوب در مسابقات فوتبال

در کشورهای مختلف راه‌هایی مانند ممانعت از حضور آشوبگران در مسابقات ورزشی، ممنوعیت مصرف الکل قبل از بازی، ایجاد حائل بین هواداران دو تیم و خالی کردن بخشی از سکوها برای ایجاد فاصله بین هواداران اتخاذشده و در بدترین حالت هواداران را از حضور در ورزشگاه‌ها محروم می‌کنند.

با توجه به میانگین حضور هواداران در بازی‌های لیگ برتر، مسئولان برگزاری مسابقات می‌توانند شرایطی را برای ایمن کردن فضای ورزشگاه‌ها ایجاد کنند تا هم شعارهای منافی با اخلاق در میادین ورزشی سر داده نشود و هم آشوبگران فرصتی برای سوءاستفاده از شرایط موجود نداشته باشند.

الکترونیکی کردن فروش بلیت‌ها، جدا کردن راه‌های ورود و خروج هواداران به ورزشگاه‌ها، نصب سیستم‌های امنیتی، کنترلی و حفاظتی در ورزشگاه‌ها و افزایش امکانات رفاهی برای هواداران از جمله راه‌های پیشگیری از بروز آشوب در ورزشگاه‌ها است.

همچنین همه باشگاه‌های فوتبال ایران اسم «باشگاه فرهنگی – ورزشی» را با خود یدک می‌کشند که بهتر است به جام این اسم‌های عریض و طویل وقتی را صرف آموزش لیدر‌ها برای همکاری در کنترل هواداران و نحوه تشویق تیم‌ و اعتراض به عملکردها کنند و در طول سال دوره‌هایی برای آموزش هواداران فوتبال کنند تا همزمان با ایجاد اقدامات کنترلی در راستای کارهای فرهنگی هم گام‌های مثبتی برداشته شود.

گزارش از سیدعلیرضا شریفی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد