سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

از عدم همکاری طرف عراقی تا تبدیل شدن آتش‌سوزی هورالعظیم به ابربحران

جلسه کارگروه استانی مقابله با پدیده گرد و غبار عصر امروز با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و جمعی از مسئولان استانی خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جلسه کارگروه استانی مقابله با پدیده گرد و غبار عصر امروز با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، در محل استانداری خوزستان برگزار شد.

در این جلسه، مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه در استان خوزستان به ارائه گزارشی از عملکرد خود در ماه‌های اخیر ارائه کردند و همچنین آتش‌سوزی هورالعظیم، یکی از موضوعات محوری این جلسه بود.

در این راستا، احمدرضا لاهیجان‌زاده، رئیس سازمان محیط زیست خوزستان، اظهار کرد: حدود 25 روز است که هورالعظیم دچار حریق شده و در مرحله نخست امکانات داخلی را وارد عراق کردیم که ابتدا  بالگردها 6 روز فعالیت کردند و مقداری از کانون‌های حریق را خاموش کردند. در مرحله بعد هواپیمای حامل مخزن آب وارد عمل شد که 7 نوبت پرواز انجام داد و توانست مقدار زیادی از حریق را مهار کند.

وی افزود:پس از 2 روز دوباره دود زیادی منطقه را گرفت که مجددا درخواست بالگرد شد و بالگردها طی سه روز وارد عراق شدند. امروز همراه با کلانتری و شریعتی یک بازدید هوایی از منطقه حریق داشتیم. با توجه به وسعت منطقه و تعدد نقاط آتش گرفته، قطعا بالگرد به تنهایی نمی‌تواند جوابگو باشد و از فردا هواپیما به منطقه اعزام می‌شود که شاید لازم باشد تعداد هواپیما را بیشتر کرد.

لاهیجان‌زاده گفت: رهاسازی آب نیز یکی از گزینه‌ها برای عملیات اطفا است و در بحث ورود زمینی به بخش سرزمینی عراق باید جهت انجام عملیات تسهیل شود.

همچنین کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل بحران خوزستان در این نشست، اظهار کرد: بیش از یک ماه است با بحث آتش‌سوزی هور درگیر هستیم و با عدم همکاری عراق روند کارها بسیار زمان‌بر شد. دستگاه‌های مختلفی پیگیر این موضوع بودند و بالاخره پس از کلی تأخیر مجوزهای لازم صادر شد.

وی افزود: قراردادی بین سازمان مدیریت بحران و وزارت دفاع برای اطفای حریق وجود دارد که بار اول آتش اطفا شد ولی نمی دانیم آتش سوزی سری دوم عمدی یا سهوی است. دو سوم تالاب در عراق است و در حالی‌که بحث ریزگردها در خوزستان وجود داشت، این مسئله نیز دارد به یک ابر بحران تبدیل می‌شود. دستگاه دیپلماسی باید هماهنگی بهتری با دولت عراق ایجاد کند و طرف عراقی نیز پای کار بیاید.

احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز بیان کرد: از اسفندماه سال 95 کنترل و تثبیت ریزگردها برعهده وزارت جهاد کشاورزی بود. تا کنون حدود 7 کانون و در مجموع 349 هزار هکتار منبع ریزگرد شناسایی شده است که عمدتا کانون‌های ریزگرد به دلیل خشک شدن تالاب‌ها هورها به‌وجود آمده و سال به سال گسترش پیدا کرده‌اند.

وی افزود: در استان خوزستان علاوه بر ریزگردها در سال‌های قبل شن‌زارها را داشتیم که تثبیت آن‌ها که مساحت‌شان حدود 350 هزار هکتار است انجام شده است. در سال 96 با حمایت دولت و مصوباتی که داشتیم، موفق شدیم برای اولین بار 15 هزار هکتار از اراضی را در یک سال مالچ پاشی و در برخی نقاط درخت‌کاری کنیم در حالی‌که متوسط مالچ پاشی در سال 4 هزار هکتار بوده است.

اما ستار محمودی، معاون وزیر نیرو درباره شرایط و مشکلات زیست‌محیطی خوزستان، اظهار کرد: استان خوزستان به لحاظ آب و برق برای کل کشور جایگاه ویژه ای دارد. در زمینه آب در کل کشور کمبود آبی داشته‌ایم و سالی را در پیش داریم که بی‌سابقه است.

وی افزود: در خوزستان تقریبا کل وزارت نیرو بسیج شده که اگر بنا به خاموشی نیز هست به سمت خوزستان نیاید و علیرغم نوسانات برق در کل کشور، می‌بینیم خوزستان کمترین تاثیرپذیری را داشت.

محمودی ادامه داد: در سال 95، شاهد بودیم همکاران برقی ما، قسمت به قسمت دکل‌ها را شست و شو دادند و اعتقاد داریم خوزستان را باید ایمن کرد. متأسفانه برای انرژی خورشیدی و تجدید پذیر سرمایه گذاران استقبال نمی‌کنند و شتاب اولیه را در استقبال از دست داده‌اند.

گفتنی است در پیگیری‌های قبلی مسئولان استانی و کشوری در وزارت نیرو اذعان داشته‌اند که در انجام پروژه‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی، چشم‌انتظار همکاری بخش خصوصی هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد