سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

پیشنهاد امارات، اسرائیل و عربستان به ترامپ برای خروج ایران از سوریه

در حالی‌ که طی هفته جاری، تلاش‌های متعددی از سوی سران اسرائیلی برای متقاعد کردن روسیه به خروج کامل ایران از سوریه صورت گرفته بود، اکنون نیویورکر در مطلبی از پیشنهادی عجیب از سوی دو کشور عربستان و امارات به همراه اسرائیل به ترامپ در راستای خروج ایران از سوریه، پرده برداشته است.
کد خبر: ۸۱۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷ 12 July 2018

در حالی‌ که طی هفته جاری، تلاش‌های متعددی از سوی سران اسرائیلی برای متقاعد کردن روسیه به خروج کامل ایران از سوریه صورت گرفته بود، اکنون نیویورکر در مطلبی از پیشنهادی عجیب از سوی دو کشور عربستان و امارات به همراه اسرائیل به ترامپ در راستای خروج ایران از سوریه، پرده برداشته است.

به گزارش «تابناک»؛ نشریه نیویورکر در مطلبی به قلم «آدام انتوس» آورده است: در یک جلسه سری تنها چند روز قبل از برگزاری انتخابات سال 2016 آمریکا، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، وارد یکی از مهم‌ترین چانه‌زنی‌هایی با ترامپ می‌شود که در ابتدا بسیار سخت و دشوار می‌نمود.

این مقام اماراتی به همتایان آمریکایی خود می گوید، روسیه علاقه‌مند است در ازای برداشته شدن تحریم‌های وضع‌شده بر این کشور به خاطر مسائل اوکراین به مذاکره بر سر حل اختلافات و جنگ در سوریه تن دهد. مقامات فعلی و سابق آمریکا بیان کرده‌اند که بن زاید، تنها مقام منطقه‌ای نبوده است که خواهان برطرف شدن چالش‌ها میان دو ابرقدرت دوران جنگ سرد بوده است. درحالی‌که متحدان اروپایی آمریکا شدیداً در هراس از علاقه شخصی دونالد ترامپ به روسیه و پوتین قرار داشتند، دو کشور عربی یعنی امارات و عربستان به همراه اسرائیل از نفوذ خود در دولت جدید آمریکا سود می‌بردند و به شکلی سری در راه پیشبرد این هدف بوده‌اند.

پیشنهاد امارات، اسرائیل و عربستان به ترامپ برای خروج ایران از سوریه

مقامات ارشد این دو کشور و اسرائیل مکرر و با اصرار شدید، سعی در آن داشتند که همتایان آمریکایی خود را متقاعد کنند تا آمریکا در ازای کمک پوتین به خروج کامل ایران از سوریه، تحریم‌های آمریکا از روی روسیه به خاطر مسأله اوکراین را لغو کنند. موضوعی که به گفته نیویورکر همچنان یکی از اهداف این سه در منطقه خاورمیانه است. مقامات دولتی آمریکا بیان کرده‌اند که اوکراین و سوریه، دو موضوع مهم در دیدار پیش روی ترامپ و پوتین در 16 جولای در هلسینکی است.

با این ‌حال تحلیلگران بر این باورند که این هدف دور از دسترس است حتی اگر ترامپ علاقه زیادی به دنبال کردن آن داشته باشد. آن‌ها می گویند که پوتین نه علاقه و نه توان آن را دارد که نیروهای ایرانی را مجبور به خروج از سوریه کند.

این در حالی است که پای امارات متحده عربی نیز از چندی پیش به ماجرای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا باز شده و بازپرس این پرونده «رابرت مولر» به همراه تیم خود مشغول بررسی موضوع همکاری‌های امارات برای تسهیل ارتباط بین افراد تیم ترامپ با مقامات روسی قبل از انتخابات هستند. واشنگتن‌پست قبلاً در مطلبی بیان کرده بود که این همکاری‌های امارات در راستای این امید بوده که روسیه را متقاعد به قطع روابط خود با ایران کند.

نیویورکر با بیان این‌که محمد بن زاید، یکی از برترین رهبران خاورمیانه در تفکر استراتژیک است، می‌گوید: در دوران باراک اوباما، وی سعی در برقراری ارتباطات نزدیک با پوتین و به ‌قصد دور کردن روسیه از همکاری‌هایش با ایران به ‌ویژه در سوریه داست که البته در این مسیر، عربستان سعودی و امارات شروع به سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری در روسیه و تدوین جلسات متعدد با سران روسی در ریاض و ابوظبی کردند.

هنوز مشخص نیست که پیشنهاد برداشتن تحریم‌های روسیه در ازای خروج ایران از سوریه پیشنهاد خود پوتین و روسیه بوده یا ایده از ابتدا از سوی امارات مطرح شده است، اما به‌ هر حال نشان‌دهنده این نکته است که محمد بن زاید بر این باور است که راه پشت کردن پوتین به ایران از مسیر برداشتن تحریم‌ها می‌گذرد.

به گفته نیویورکر، در همین حال مقامات اسرائیلی، تنها چندی بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات، تلاش‌های خود برای بهبود روابط میان روسیه و آمریکا را آغاز کردند و طی جلساتی از سوی سفیر اسرائیل در آمریکا، تلاش‌هایی نیز به ‌قصد همکاری جدی میان آمریکا و روسیه به‌ویژه در سوریه شده بود؛ با این امید که پوتین را متقاعد به خروج ایران از سوریه کند.

مقامات اسرائیلی نیز همچون امارات کار را با اغوای روسیه آغاز کردند و در راستای هدف خود مبنی بر دسترسی به آسمان سوریه ـ که بخشی از آن از سوی روسیه کنترل می‌شد ـ به‌ قصد رصد فعالیت‌های ایران در پایگاه‌های نظامی، تلاش‌هایی برای بهبود روابط مسکو و واشنگتن داشته‌اند.

دقیقاً ایده مشابه با ایده امارات یعنی اوکراین در برابر سوریه در تماس تلفنی میان یکی از مقامات ارشد آمریکایی با نخست‌وزیر اسرائیل بعد از مراسم تحلیف ترامپ از سوی نتانیاهو مطرح شده بود؛ موضوعی که البته ترامپ شخصاً با آن موافقت نداشته است.

بعد از مستقر شدن کامل دولت ترامپ، این ایده یک ‌بار دیگر توسط عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی و عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات و در یک جلسه سری در مارس 2017 مطرح می‌شود. به گفته یکی از منابع مطلع، تلاش این دو بر آن بوده که ایده برداشتن تحریم‌ها از روی روسیه در ازای خروج ایران از سوریه را عمومی کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد