سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

انتقاد استاندار خوزستان از عملکرد شهرداری اهواز در پروژه مترو

استاندار خوزستان گفت: دولت تاکنون حدود 590 میلیارد تومان به پروژه متروی اهواز پول داده است اما شهرداری از ابتدای اجرای این پروژه تاکنون 50 میلیارد تومان هم پرداخت نکرده است.

به گزارش ایسنا _ منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی در جمع خبرنگاران درباره واکنش‌ها نسبت به اظهارات اخیر وزیر کشور مبنی بر راه‌اندازی مترو اهواز در سال 97 اظهار کرد: امیدواریم و تلاش می کنیم که فاز اول خط یک قطار شهری اهواز تا سال 97 به بهره برداری برسد. هم شهردار و هم مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز به من گفته‌اند که تا سال 97 خط متروی اهواز از ایستگاه فرودگاه تا ایستگاه مصلی راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اظهار نظر شهردار اهواز مبنی بر اینکه متروی اهواز تا 20 ماه دیگر نیز راه اندازی نخواهد شد، افزود: راه‌اندازی این بخش از خط متروی اهواز تا پایان سال 97، قولی بوده که شهردار اهواز و مدیرعامل سازمان قطار شهری به من داده‌اند. بعید می‌دانم شهردار اهواز اینقدر فراموشکار باشد. اگر قادر به انجام قول خود نیستند، بگویند که ما نمی‌توانیم.

استاندار خوزستان به مصوبه تامین هزینه‌های ساخت مترو به طور مساوی و 50-50 توسط دولت و شهرداری اشاره و تصریح کرد: دولت تاکنون حدود 590 میلیارد تومان به پروژه متروی اهواز پول داده است اما شهرداری اهواز در این خصوص تاکنون حتی 50 میلیارد تومان نیز پرداخت نکرده است.

شریعتی ادامه داد: دولت تاکنون حدود 580 تا 590 میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری اهواز هزینه کرده است. شهرداری ابتدا سهم خود را در این زمینه بدهد و بعد ادعا کند. شخص آقای کتانباف در جلسه‌ای عنوان کردند که ما 20 میلیارد تومان هم بابت این پروژه پول نداده‌ایم.

وی بیان کرد: اگر متروی دیگر کلانشهرهای کشور راه افتاده به این دلیل است که شهرداریهای این کلانشهرها برای پروژه مترو خود هم تراز با دولت پول داده اند و شهرداران و شهرداری‌های آن شهرها این را خواسته‌اند. دولت به پروژه‌های قطار شهری شیراز، مشهد یا اصفهان پولی بسیار بیشتر از پولی که به پروژه مترو اهواز پرداخت کرد، نداده است.

شریعتی ادامه داد: دولت به پروژه مترو دیگر کلانشهرها هم متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه پول پرداخت کرده است. شهرداریهای شهرهای دیگر که مترو در آن‌ها راه اندازی شده، اوراق مشارکت فروختند، قرض کردند، وام گرفتند و معادل پولی که دولت به پروژه مترو آن شهرها پرداخت کرده یا حداقل 80 درصد از رقم پرداختی دولت، پول داده‌اند.

وی افزود: فکر نمی کنم شهرداری اهواز تاکنون 10 تا 15درصد از مجموع پرداختی دولت به پروژه مترو، به این پروژه پرداخت کرده باشد. عین گفته آقای کتانباف و مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز به من این بوده که اکنون امکان راه اندازی مترو اهواز در حدفاصل فرودگاه تا مصلی وجود دارد و ریل گذاری نیز آغاز شده است.

استاندار خوزستان گفت: احتمالا شهرداری فکر می‌کند که دولت موظف و مکلف به تامین تمام پول مترو اهواز است و آنها نیز هیچ وظیفه ای ندارند. نخیر! این تعهد دوطرفه است و هر دو طرف باید هزینه پرداخت کنند. ما نیز همچنان در حال تلاش هستیم تا اعتبارات امسال پروژه مترو را از دولت دریافت کنیم.

شریعتی با بیان اینکه تقریبا همه اعتبارات سال گذشته پروژه مترو اهواز را دریافت کردیم، افزود: در این زمینه سال گذشته حداقل 80 میلیارد تومان اعتبار از اوراق اسناد خزانه به پروژه قطار شهری اهواز داده شد اما شهرداری چقدر پرداخت کرد؟ شهرداری از سال گذشته تاکنون آیا 10 میلیارد تومان هم برای این پروژه پول داده است؟

وی ادامه داد: شهرداری از ابتدای اجرای پروژه قطار شهری اهواز تاکنون 50 میلیارد تومان هم پرداخت نکرده است. در حالی‌ که شهرداری در این زمینه موظف است. با فشارهای من و البته همراهی شهردار اهواز در حال انجام تمهیداتی هستیم تا 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تجهیزات متروی اهواز چاپ شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر بنا است مترو در اهواز راه بیافتد، همه باید بسیج شوند. در پیشانی این بسیج نیز باید شهرداری و شورای شهر اهواز قرار داشته باشند. نمی‌شود که کنار بکشند و بعد بگویند بله ما این کار را انجام دادیم. باید به میدان بیایند، سختی آن را بکشند، وام بگیرند و خرج کنند و بدهکار شوند تا این خدمت ارائه شود. دولت نیز کنار آن‌ها است.

شریعتی گفت: دولت اصلا می‌تواند بگوید که دیگر حتی یک ریال هم به پروژه مترو اهواز پرداخت نمی کند تا شهرداری نیز سهم خود را پرداخت کند و پس از آن ادامه بدهد. هرچند پروژه متروی اهواز مشکلات قانونی و قراردادی دیگری نیز دارد، اما واضح است که شهرداری سهم خود را پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: اینکه کسی سهم خود را ندهد و بعد ادعا هم داشته باشد، خیلی بد است. البته منظور من فقط این دوره از شهرداری و شورا نیست بلکه شهرداری و شورای ادوار پیشین نیز مورد نظر است. شهردار، شهردار وزیر کشور است و حکم خود را از وزیر کشور دریافت کرده است و باید خود را به اجرای قول وزیر کشور ملزم بداند هرچند که وزیر کشور نیز بر اساس گزارشهای ایشان حرف زده است.

استاندار خوزستان در خصوص اعتبارات مقابله با آلودگی کارون عنوان کرد: سالها اعتبارات مقابله با آلودگی کارون یا وجود نداشت یا اگر بود، تخصیص داده نمی شد. امسال با پیگیریهای جدی و حمایتهایی که دفتر معاون اول رییس جمهور انجام داد، از 68 میلیارد تومان اعتبارات مقابله با آلودگی کارون 58 میلیارد تومان آن تخصیص داده شد و اکنون در حال توزیع میان دستگاههای مختلف استان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد