سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

«شوروی دوم» در خاورمیانه را چگونه زمین گیر کنیم!؟

این نیروهای جدید در دیرالزور چه کسانی هستند؟ بنا بر این گزارش، این نیروها شامل بخشی از نیروهای جدا شده از ارتش آزاد و همچنین باقی مانده های نیروهای القاعده و داعش در سوریه هستند که قرار است در قالب «شورای نظامی دیرالزور» فعالیت کنند. به نظر می رسد، واشنگتن قصد دارد با زنده نگاه داشتن گروه های مسلح در سوریه و درگیر نگه داشتن ایران در این کشور، سیاست زمین گیر کردن ایران در جنگ سوریه به مانند آنچه در افغانستان علیه شوروی انجام داد را دنبال کند.
کد خبر: ۷۷۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 17 February 2018

چندی پیش، ائتلاف ضد داعش رسما اعلام کرد به دنبال تشکیل یک نیروی «امنیتی مرزی» در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه با حضور سی هزار تن است.

به گزارش «تابناک»؛ اما پس از اعتراض شدید ترکیه، پنتاگون تا حدودی از اظهارات خود عقب ‌نشست و گفت: ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، نیروهای دموکراتیک سوریه را برای استقرار ثبات در منطقه آموزش می‌دهد، ولی با توجه به بودجه پیشنهادی در سال 2019 مبنی بر درخواست پنتاگون برای اختصاص یافتن 250 میلیون دلار به نیازهای امنیت مرزی برای مقابله با داعش در سوریه به نظر می‌رسد، هنوز پنتاگون به دنبال سرمایه‌گذاری در این گروه است.

با این حال و به رغم اینکه آمریکایی ها سعی در آموزش نیروهای جدیدی در سوریه به بهانه مبارزه با عناصر باقی مانده داعش دارند، خبرها حاکی از آن است که آمریکایی ها در حال ایجاد نیروی جدیدی در دیرالزور هستند.

در همین راستا، پایگاه آمریکایی«lewrockwell» به نقل از دو منبع خبری نوشته است، نیروهای «اتحاد دموکراتیک»(PYD) در حال عقب نشینی و خروج از دیرالزور و حرکت به سمت عفرین هستند و قرار است ائتلافی از نیروهای تندرو تحت عنوان «شورای نظامی دیرالزور» جایگزین نیروهای اتحاد دموکراتیک ـ که اکثر کرد هستند ـ تشکیل شود.

این نیروهای جدید در دیرالزور چه کسانی هستند؟ طبق این گزارش، این نیروها شامل بخشی از نیروهای جدا شده از ارتش آزاد و همچنین باقی مانده های نیروهای القاعده و داعش در سوریه هستند که قرار است در قالب «شورای نظامی دیرالزور» فعالیت کنند.

چگونه باید ایران را در سوریه به مانند شوروی در افغانستان زمین گیر کرد؟

پرسش مهم این است که آمریکا از تشکیل این نیروی جدید در دیرالزور چه اهدافی را دنبال می کند؟

هدف نخست: مقابله با نیروهای ارتش سوریه در کوتاه مدت: بدون شک یکی از عمده ترین وظایف این نیروها حمله به مواضع ارتش سوریه و جلوگیری از پیشروی نیروهای سوری به سمت دیرالزور است. در واقع، از آنجایی که نیروهای کرد با توجه به وضعیت کنونی میدانی در سوریه و حملات ترکیه به عفرین نه قصد رویارویی با ارتش سوریه را دارند و نه توانایی آن را، به همین جهت شورای نظامی دیرالزور، نیرویی است که قرار است به نیابت آمریکا برای مقابله با پیشروی های ارتش سوریه و تسلط بر چاه های نفتی دیرالزور فعالیت کند. کما اینکه هفته گذشته نیز این نیروها با ارتش سوریه درگیر شدند.

هدف دوم: هدف دیگر از این تصمیم آمریکایی ها بلندمدت تر و راهبردی تر است و به نظر می رسد در راستای مقابله با نفوذ ایران و درگیر نگه داشتن آن در سوریه خواهد بود. در واقع، از آنجایی که تمامی نیروهای عمده مسلح و معارض شکست خورده و دچار فروپاشی شده اند، اکنون زمان آن رسیده که آمریکایی ها علاوه بر نیروهای کرد، نیروی جدیدی را در سوریه به وجود آورد تا ایران و محور مقاومت همچنان بخشی از نیرو و توان خود را برای مقابله با آن ها هزینه کنند.

در واقع به نظر می رسد، واشنگتن قصد دارد با زنده نگاه داشتن گروه های مسلح در سوریه و درگیر نگه داشتن ایران در این کشور، سیاست زمین گیر کردن ایران در جنگ سوریه به مانند آنچه در افغانستان علیه شوروی انجام داد را دنبال کند.

در همین زمینه، «کنث پولاک»، کارشناس اندیشکده اِمریکن اِنتپرایز و بروکینگز و یکی از نویسنده های گزارش مهم و ضد ایرانی «کدام راه به ایران» در آخرین یادداشت خود در مورد حضور ایران در سوریه، شفاف نوشته است: با توجه به شرایط فعلی، آمریکا باید مطمئن شود که ایران روند بازگشت آرامش به سوریه را کامل نکند، دشمنان ایران و متحدینش آموزش ببینند و مسلح شوند. ایران باید همچنان در سوریه خون بدهد. این استراتژی همان روش مقابله آمریکا در افغانستان با استفاده از مجاهدین در دهه 80 میلادی است.

بر اساس این استراتژی، ایران باید آنقدر در سوریه نگه داشته شود و هزینه کند تا به مانند شوروی که در افغانستان زمین گیر شد، گرفتار شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد