سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معاونت فرهنگی شهرداری اهواز در دوره گذشته 100 میلیارد ریال بدهی بالا آورد

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار اهواز گفت: مجموع بدهی‌های انباشته شده سازمان و معاونت فرهنگی شهرداری ۱۰ میلیارد تومان است که از دوره گذشته به ما به ارث رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، احمد سراج معاون فرهنگی اجتماعی شهردار اهواز، با حضور در دفتر خبرگزاری فارس خوزستان در موضوعات فرهنگی با خبرنگاران این مجموعه به گفت‌وگو‌ نشست که در ادامه مشروح گفت‌وگو را می‌خوانید.

فارس : برای ورود به بحث لطفا درباره ساختار جدید معاونت فرهنگی شهرداری اهواز توضیحاتی ارائه دهید.

سراج: در ساختار جدید، معاونت و سازمان با هم تلفیق شده‌اند و رأس آن یک نفر است که باید بتواند سیاست‌گذاری و اجرا را به خوبی انجام دهد و در این مدت به دنبال سازوکاری برای این مسئله بودیم. در گذشته سازمان کار عملیاتی و معاونت کار سیاست‌گذاری را برعهده داشت.

فارس: در خبرها آمده بود که معاونت فرهنگی شهرداری اهواز، بدهی‌های زیادی دارد، مجموع این بدهی‌ها چه میزان است؟

سراج: مجموع بدهی‌های سازمان و معاونت فرهنگی شهرداری ۱۰ میلیارد تومان است و این بدهی عمدتاً به گروه‌ها و مؤسسات فرهنگی است که از سال ۹۴ انباشته شده و قرار بر این است که این بدهی‌ها را در قالب یک زمان‌بندی مشخص و با رعایت انصاف پرداخت کنیم و در عین حال نسبت به فعالیت‌های جدید هم در بخش تولید محصولات فرهنگی و هم حمایت از هنر با نگاه انقلابی اقدام کنیم.

فارس: در رابطه با وضع متکدیان در سطح شهر نارضایتی‌هایی وجود دارد، برای ساماندهی به وضعیت آنها و اصلاح چهره شهر چه برنامه‌ای دارید؟

سراج: در زیر مجموعه خود یک اردوگاه آسیب‌دیدگان اجتماعی داریم که سامان‌سرای شکوفا نام‌گذاری شده است. یکی از وظایف مجموعه شهرداری طبق آیین‌نامه شورای اجتماعی شهر، جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر است.

در نقاط مختلف اهواز متکدیان بسیاری مشاهده می‌شوند که بعضا معتاد، معلول جسمی یا روانی، کودک و بزرگ‌سال، اتباع خارجی نیز هستند. در صورت عدم جمع‌آوری این متکدیان، تمامی اماکن ورزشی، تفریحی، پارک‌ها و حتی ایستگاه‌های اتوبوس با وجود این افراد برای استفاده مردم نا امن می‌شوند.

مردم امروز از وضعیت‌ چهار‌راه‌ها و اشکال مختلف تکدی‌گری در آن رضایت ندارند. نباید اجازه دهیم اماکن عمومی که با سرمایه‌های مردم و برای رفاه آنها ساخته شده‌اند، نا امن شود.

طبق آیین‌نامه شهرداری مکلف است حداکثر ۱۵ روز متکدیان را نگه‌داری و ساماندهی کند. این نگهداری شامل مشخص شدن وضعیت متکدی است اعم از این‌که فرد تابعیت ایرانی یا خارجی دارد و علاوه بر آن حرفه‌ای بودن، بیماری، سلامت و خانواده فرد نیز باید شناسایی شود.

بعد از شناسایی باید اقدام به ساماندهی افراد کند. در این فرآیند، دستگاه‌های مختلفی مانند بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، فنی‌حرفه‌ای دخیل هستند زیرا برخی از آنان به علت دارا نبودن شغل و حامی دست به تکدی‌گری می‌زنند و حرفه‌ای نیستند. درصورتی که این افراد به سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای معرفی شوند شاید بتوانند با توانمندی و ظرفیتی جدید وارد بازار کار شوند.

اردوگاه‌ ما ظرفیت پذیرش صد نفر را دارد و چون متأسفانه بعضاً دستگاه‌های مختلف به وظایف خود عمل نمی‌کنند، از این ظرفیت برای توانمندسازی متکدیان استفاده نمی‌شود. لذا جمع‌آوری متکدیان نمی‌تواند به بهینه‌سازی اوضاع کمک کند و فضای امروز اهواز را رقم زده است.

فارس: برای ساماندهی به وضعیت این متکدیان، با چه چالشی روبه‌رو هستید؟

سراج: امروز در کشور کلان‌شهرهایی هستند که به اجرای آیین‌نامه می‌پردازند و همه دستگاه‌ها به کمک یکدیگر می‌آیند به گونه‌ای که به شهرهای بدون گدا معروف شده‌اند. در اهواز هم اگر این اتفاق بیفتد، در این زمینه شاهد تغییری در وضع شهر خواهیم بود و دیگر مردم شاهد این صحنه‌های بد نخواهند بود.

فارس: در رابطه با ساماندهی و افزایش زمین‌های فوتبال برای استفاده جوانان شهر چه برنامه‌ای دارید؟

سراج: یکی از وظایف معاونت فرهنگی شهرداری، حمایت از ورزش‌های همگانی و محلاتی است. امروز شوراهای ورزش محلات که توسط معاونت فرهنگی، اجتماعی ساماندهی شده‌اند، بالغ بر ۴۵۰ تیم ورزشی را هدایت و مدیریت می‌کنند و با آنها در تعامل هستیم. یکی از مواردی که در اهواز با کمبود مواجه است، اماکن ورزشی برای استفاده عموم مردم است.

کاری که از گذشته آغاز شده ساخت زمین‌های چند منظوره است.  بالغ بر ۶۷ زمین چمن مصنوعی وجود‌دارد که از بین آنها حدود ۳۳ زمین ورزشی در اهواز فعال است و مابقی درحال احداث هستند یا به‌علت عدم نگهداری مناسب، قابل استفاده نیستند و برای فعال شدن مجدد به برنامه‌ریزی نیاز است. ساماندهی این زمین‌ها در دستور کار ما قرار دارد و تا پایان سال صورت می‌گیرد.

در حال شناسایی تیم‌های ورزشی محلات هستیم این تیم‌ها عمدتا در مناطق کم‌برخوردار هستند و قرار بر این است که در یک سامانه‌ای شناسنامه‌دار شوند و حمایت خوبی از آنها انجام خواهد شد. در گام نخست هم یک سری لوازم ورزشی خریداری شده که به این تیم‌ها تحویل داده خواهد شد. این ورزش‌ها بدون حمایت خاصی نیز یک ظرفیت بزرگ در مناطق کم‌برخوردار است و اگر توجه ویژه‌ای شود می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

فارس: به ظرفیت‌های مناطق کم‌برخوردار اشاره کردید، چه ظرفیت‌های دیگری در این مناطق هست و چگونه باید به آنها توجه شود؟

سراج: ظرفیت‌های مختلف خوبی در مناطق کم‌برخوردار وجود دارد. برای مثال منطقه عین دو در زمینه فعالیت‌های قرآنی شاخص است. ظرفیت قرآنی عین دو فراتر از ظرفیت ملیست و در سطح بین‌الملل می‌تواند بدرخشد و در تواشیح و ابتهال نیز همینطور است.

در منطقه ملاشیه ۹ تیم والیبال وجود دارد اما جوانان این منطقه دارای امکانات اولیه این رشته نیز نیستند. در محفلی در ملاشیه شاهد حضور ۱۰ حافظ قرآن بودیم که عموماً نوجوان و جوان بودند.

بزرگ‌ترین حرکت جمعی در اربعین از منطقه عین دو آغاز می‌شود که این منطقه را بی‌نظیر کرده است.

مناطق کم‌برخوردار دیگر نیز ظرفیت‌های مختلف بسیاری دارند که باید شناسایی و تقویت شود. جالب است که این ظرفیت‌ها عموماً در بین نوجوانان و جوانان دیده می‌شود. همچنین در جلسه‌ای که با حضور فعالان این مناطق برگزار شد، در حوزه خواهران نیز ظرفیت‌های خوبی مشاهده کردیم.

فارس: اهواز به طور جدی با معضل بیکاری مواجه است که نیازمند توجه مسئولان است در این مدت چه اقداماتی در رفع این معضل و در بحث اقتصاد مقاومتی داشته‌اید؟

سراج: در بحث اقتصاد مقاومتی، با همکاری امور بانوان استانداری، اولین بازارچه فصلی بانوان در دهه فجر افتتاح شد که بالغ بر ۱۲۰ غرفه دارد. ۱۰۰ غرفه از آنها مربوط به بانوان کارآفرین است که محصولات تولیدی خود در زمینه‌های مختلف را در معرض فروش قرار می‌دهند.

در کنار آنها نیز غرفه‌هایی برای آموزش‌های شهروندی در نظر گرفتیم که به افزایش سطح آگاهی شهروندان می‌انجامد. قصد داریم این بازارچه را به صورت مداوم ادامه دهیم. در نامه‌ای به استانداری خواستار شدیم که دستگاه‌های مختلف هدایای خود را برای دهه فجر از این غرفه‌ها خریداری کنند.

همچنین در چارچوب اقتصاد مقاومتی، در اهواز محلاتی وجود دارد که می‌توانند قطب تولید دشداشه و لباس عربی شوند. گردشگرانی که به اهواز سفر می‌کنند باید بتوانند با مراجعه به این محلات، از لباس‌های بومی خریداری کنند. یکی از مشکلات ما این است که‌محصولات ما برندسازی نشده و به خوبی معرفی نشده‌اند.

فارس : در دهه فجر چه برنامه‌هایی اجرا کردید؟

سراج: در دهه فجر جشن‌هایی در مناطق ۸ گانه با مشارکت دستگاه‌‌های فرهنگی و گروه‌های مختلف هنری تحت عنوان فجر فاطمی برگزار شد.

در برخی مناطق این برنامه به صورت نمایشگاهی چند روزه بود. در حوزه معرفی دستاورد‌های انقلاب و معرفی چهره واقعی پهلوی نیز در نمایشگاه‌ها اقداماتی صورت گرفت. در فضاسازی محیطی نیز در ایام فجر نیز سعی شد تلفیقی از مناسبت‌های ایام فاطمیه و دهه فجر انقلاب اسلامی باشد.

همچنین برای نخستین‌بار در حوزه معرفی روزهای شاخص انقلاب مانند رویداد چهارشنبه سیاه اهواز تلاش کردیم و در قالب یک ویژه‌نامه با موضوع چهارشنبه سیاه با تیراژ ۵ هزار عدد بین اقشار مختلف مانند دانش‌آموزان، دانشجویان و مساجد توزیع شد.

فارس: در حوزه معرفی ظرفیت‌های فرهنگی اهواز چه برنامه‌هایی دارید؟

سراج: یکی از برنامه‌های آتی ما، نام‌گذاری تصویری کوچه‌هایی است که به نام شهدا هستند. تصویر و وصیت‌نامه این شهدا در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت. ترمیم و اصلاح تصاویر شهدا در بلوارها نیز در دستورکار قرار دارد.

رویدادهای مهم مغفول مانده باید معرفی و مستندسازی شود. برای مثال ۵۷ نقطه از اهواز در یک روز بمباران شد که بسیاری از مردم از حوادث آن روز اطلاع ندارند. در آینده‌ای نزدیک از هنرمندان برای ساخت نماد و یادمانی برای آن روز دعوت می‌کنیم.

همچنین در سال‌های اخیر بسیاری از مردم اهواز در منازل خود میزبان زائران اربعین حسینی بوده‌اند. مستندسازی و معرفی این  کار ارزشمند مردم از اهمیتی بالایی برخوردار است. باید شاخص‌های فرهنگی اهواز در سطح کشور معرفی شود تا از اهواز تنها یک تصور از خاکی بودن هوای آن در اذهان نباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد