سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

روایت نمایندگان خوزستان از محرمانه بازی دولت برای انتقال آب کارون

حکایت نامه رئیس سازمان محیط زیست کشور و واکنش مجمع نمایندگان خوزستان به آن حکایت بار کجی است، که به مقصد نرسید، تا نامه ای که با مهر محرمانه به دست معاون اول رئیس جمهور رسید، توسط رسانه های استان و کشور بازگشایی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حکایت نامه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و واکنش مجمع نمایندگان خوزستان به آن حکایت بار کجی است که به مقصد نرسید تا نامه‌ای که با مهر محرمانه به دست معاون اول رئیس جمهور رسید، توسط رسانه‌های استان و کشور بازگشایی شود.

معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست کشور در نشستی که در اردیبهشت ماه امسال با سازمان‌های مردم نهاد در خوزستان داشت، مدعی شد"در دولت یازدهم هیچ مجوزی برای انتقال آب سرشاخه‌های کارون صادر نشده است" اما کشاورزی خوزستان در کنار کارون خشک شد و محصول زمین‌های کشاورزی که کیلومتر‌ها با کارون فاصله داشت، راهی بازار شد.

اکنون نیز به نظر می‌رسد، منصوب محیط زیستی دولت دوازدهم نیازی به گرفتن مجوز انتقال آب ندیده و از ابتدای کار چراغ سبز را به استان‌های دریافت کننده آب نشان داده است و در خانه خوزستانی‌ها اصرار بر بی‌کفایتی مدیریت منابع آب استان دارد.

محیط زیست متولی آسیب زدن به محیط زیست خوزستان می‌شود

عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در این باره می‌گوید: تاکنون خیالمان راحت بود که سازمان محیط زیست حداقل مباحث کار‌شناسی خود را رعایت می‌کند واجازه فعالیت درحوزه انتقال آب را نخواهد داد. ما چند روز قبل نامه محرمانه‌ای از کلانتری خطاب معاون اول رئیس جمهور مبنی بر وجود آب مازاد در خوزستان مشاهده کردیم.

وی افزود: در این نامه اجازه اقدام برای انتقال آب بین حوزه‌ای صادر شده بود که این خطرناک‌ترین مکاتبه‌ای سال‌های گذشته در زمینه انتقال آب است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: سازمان محیط زیست که متولی نظارت بر جلوگیری از دستکاری در محیط زیست و طبیعت خوزستان است، اکنون خود متولی آسیب زدن به طبیعت و محیط زیست خوزستان شده است.

پاپی‌زاده بیان کرد: تاکنون سازمان محیط زیست نیز هیچ موضعی درباره این نامه نداشته به همین دلیل در جلسه شورای اداری به حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست اعتراض کردیم، چرا شرط حضور وی در این جلسه عذرخواهی از مردم خوزستان بود.

جواد کاظم نسب نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره علت  ترک جلسه شورای اداری توسط نمایندگان گفت: به دلیل اعتراض به عملکرد بسیار ضعیف و ناشیانه رئیس سازمان محیط زیست کشور علیه مردم خوزستان، جلسه را ترک کردیم.

وی بیان کرد: کلانتری به جای عمل کردن به وظایف خود، آب موجود در خوزستان را اضافی اعلام کرد و نامه زده که باید به منطقه‌ای دیگر منتقل شود.

 نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آیا رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ریزگرد‌ها، تالاب‌های خشکیده شادگان و هورالعظیم، آلایندگی نفت و نیشکر را نمی‌بیند؟

مردم خوزستان رأی خود را پس گرفتند

قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی  کسی که معتقد بود حضور کلانتری در جلسه شورای اداری توهین به مردم خوزستان است، می‌گوید: بنده به احترام۴میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خوزستانی که در گرد و غبار نفس می‌کشند جلسه را ترک کردم تا به دولت اعلام کنم مردم خوزستان رای خود را پس گرفتند.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ظلمی که در حق مردم خوزستان صورت می‌گیرد، نه در شأن خوزستان و نه در شأن مردم آن است.

ساعدی بیان کرد: به طور حتم رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با یک لابی پشت پرده سیاسی مجوز انتقال آب خوزستان را صادر کرد، و معتقد است، این تصمیم از نظر محیط زیستی مشکلی ندارد  در گذشته که سازمان محیط زیست کشور مجوز انتقال آب  را صادر نکرده بود تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان خشک شدند چه برسد به حالا.

 وی با بیان اینکه معیشت مردم خوزستان را نابود کردند و اکنون با حداقل‌ها هم مخالف هستند، گفت: به مردم اعلام می‌کنم، محیط زیست کشور، معاون اول رئیس جمهور و دولت پشت پرده در حال انتقال آب خوزستان هستند.

ساعدی عنوان کرد: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست باید شرم کند و از مردم خوزستان خجالت بکشد، دیروز نامه محرمانه می‌دهد و امروز آمده تا مردم را زیارت کند این چه سیاست غلطی است.

 تامین آب مناطق مختلف خوزستان با بشکه و تانکر

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه اما معتقد است این نامه نشان داد که می‌خواهند به صورت هدفمند و سازمان یافته آسیب کلی به مردم خوزستان بزنند وی می گوید: آب خوزستان را برای تفریحات آبی، باغداری، کشاورزی و صنعت فولاد و پتروشیمی می‌برند.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید، از انتقال صنایع فولاد و پتروشیمی به مناطق کویری و تأمین نیاز آب آن‌ها از خوزستان بیان کرد: این در حالی است، که در مناطق مختلف خوزستان آب مورد نیاز مردم با بشکه و تانکر منتقل می‌شود این وضعیت خجالت آور است.

خادمی گفت: تالاب‌های هورالعظیم، شادگان و میانگران خشک شده‌اند و منبعی برای وقوع پدیده ریزگرد‌ها در استان خوزستان شده اند

وی  افزود: یک هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان بودجه جاده‌های ایران است، اما تنها ۶۵میلیارد تومان آن یعنی ۲۳ هزارم کل بودجه را به خوزستان اختصاص دادند و سهم خوزستان از بودجه راه آهن صفر تومان است.

خادمی با اشاره به شعار مردم خوزستان در دیدار با روحانی در زمان انتخابات اظهار داشت: زمانی‌که مردم خوزستان بدون هیچ خواسته‌ای به رئیس جمهور اعلام می‌کنند "اگر هوا نداریم اما هواتو داریم" نتیجه‌اش همین بی‌مهری ها می‌شود.

انتقال آب خط قرمز خوزستان است

مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های خود با رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در حاشیه شورای اداری گفت: وی نه تنها نامه خود را انکار نکرد، بلکه با صراحت تمام و اصرار گفت خوزستان مشکل آب ندارد، اما مشکل مدیریت آب دارد.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح منابع آب در خوزستان غلط است، بیان کرد: همه به وضوح می‌بینند که مشکل جدی آب داریم و همه تالاب‌ها، نخلستان‌ها و زمین‌های کشاورزی مشکل دارند، و مردم گرفتار هستند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این ادعا از جانب معاون رئیس جمهور خطرناک است و از رئیس‌جمهور می‌خواهیم که سریعا به این موضوع عکس العمل نشان داده و کلانتری را عزل کند.

ناصری‌نژاد با تاکید بر اینکه خوزستان به لحاظ آب در مضیقه است و انتقال آب خط قرمز خوزستان است، گفت: کلانتری در نامه خود گفته که خوزستان مازاد آب دارد و انتقال آب از خوزستان مشکلی ندارد.

 وی با بیان اینکه سال‌ها است دولت این بحث را به صورت انحرافی مطرح کرده که آب را برای شرب منتقل می‌کند، بیان کرد: مگر استان‌های کویری چقدر مشکل آب دارند در حالی که آب شرب، کشاورزی و صنعت آن‌ها بیشتر از ما است.

نامه‌ای برخلاف مصلحت

علی عسگر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس با اشاره به اعتراض نمایندگان خوزستان در مجلس به رئیس جمهور اظهار کرد: نامه رئیس سازمان محیط زیست خلاف مصلحت خوزستان است.

وی بیان کرد: دیگر از مردم خجالت می‌کشیم که هر روز اعلام می‌کنند امروز میزان گرد و غبار موجود در هوای شهرهای استان به چندین برابر حد مجاز رسیده است، اما مسئولان با سربلندی به خوزستان بیایند و در ‌‌نهایت چنین تصمیمی برای انتقال آب بگیرند.

ظاهری گفت: انتظار می‌رود رئیس جمهور و معاون اول آن پیام رسان خوزستان باشند و نسبت به لغو این تصمیم اقدام کنند.

وی عنوان کرد: به طور حتم اتخاذ چنین تصمیماتی بازی با زندگی مردم است که موفق نمی‌شود و نارضایتی به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس،شب گذشته حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور درجلسه شورای اداری خوزستان با واکنش شدید نمایندگان مردم در مجلس روبرو شد اما کلانتری در پاسخ به اعتراضات از دو جمله «فکر کردید من خانم ابتکار هستم» و «خوزستان مشکل آب ندارد، خوزستان مشکل مدیریت منابع آب دارد» استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد