سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نمایش اشیای تاریخی گورستان تَل چگاسفلی زیدون در موزه ملی ایران

رییس هیئت کاوش باستان‌شناسی زیدون خبر داد: اشیای تاریخی گورستان تَل چگاسفلی بخش زیدون در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

عباس مقدم در گفت‌وگو با خبرنگارفارس در بهبهان اظهار کرد: اشیای تاریخی به دست‌آمده درسال‌های 1394 تا 1396 از گورستان تَل چگاسفلی واقع در بخش زیدون روستای چگاه سفلی در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

رئیس هیئت کاوش باستان‌شناسی چگاسفلی در این باره افزود: کاوش محوطه تاریخی چگاسفلی، در قالب پروژه پیش از تاریخی زهره در حال انجام است.

عباس مقدم بیان کرد: پروژه پیش از تاریخی زهره، پروژه بلند مدتی است که مصوب پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور است و این پروژه از سال ۱۳۹۴ آغاز و دو فصل از آن به صورت میدانی انجام شده است.

وی گفت: فصل یک این پروژه در بخش گورستان محوطه‌ای به‌نام چگاسفلی انجام شده که این محوطه قدمتی برابر شش هزار سال دارا است و چنانچه نگاهی به گاه نگاری خوزستان انداخته شود، قدمت این محوطه به اواخر دوره شوشان جدید مربوط می‌شود.

رئیس هیئت کاوش باستان‌شناسی چگاسفلی عنوان کرد: تمام اشیایی که در عملیات کاوش از این گورستان به دست آمده‌، در آزمایشگاه مرمت موزه ملی ایران مرمت شده‌اند و قرار است در نمایشگاهی در همین موزه به نمایش درآیند.

وی با اشاره به اینکه فرصت خوبی جهت معرفی این اثر به وجود آمده اظهار کرد: درروزهای آینده این کاوش‌ها و در نمایشگاهی در دید عموم قرار خواهد گرفت که در هم‌اندیشی یک روزه‌ای نیز در این باره گورستان چگاسفلی و کاوش‌های انجام‌شده در آن برای مردم تشریح می‌شود.

مقدم عنوان کرد: آیین گشایش نمایشگاه، روز  ۲۸ آذر ماه ساعت 16 برگزار می‌شود و این نمایشگاه به مدت یک‌ماه برقرار خواهد بود.

رئیس هیئت کاوش باستان‌شناسی چگاسفلی گفت: این در حالی است که سمینار یادشده نیز در قالب نشست‌های علمی، روز ۲۹ آذر ماه از ساعت ۹ تا ۱۳ در تالار اسلامی موزه ملی تهران برپا می‌شود.

وی بیان کرد: به دنبال این هستیم  تا اواخر دی‌ماه ۹۶ نشستی را در خوزستان برگزار کنیم و این اشیاء پس ازنمایشگاه تهران، به خوزستان منتقل شوند تا در صورت امکان چنین نمایشگاه وسمیناری در خوزستان برگزار کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد