سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

پروژه انتقال آب به رفسنجان تالاب شادگان را به طوفان‌های نمکی می‌سپارد

یک فعال محیط زیست با تشریح پیامدهای اجرای پروژه انتقال آب ونک – سولگان برای منطقه پایین‌دست رودخانه کارون گفت: اجرای این طرح، تالاب شادگان را به سمت خطر بروز طوفان‌های نمکی بیشتر سوق می‌دهد.
 
شهرام دهکردی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: پروژه ونک – سولگان برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در استان چهارمحال بختیاری به منطقه خان‌میرزای رفسنجان در استان کرمان از سال‌های گذشته مطرح بود، که در همان زمان نیز مردم چهار محال بختیاری مقاومت و مخالفت بسیار نسبت به اجرای این طرح داشتند.
 
وی ادامه داد: در زمان فعالیت خانم ابتکار در منصب ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، 25 طرح صنعتی، عمرانی و ... به دلیل نداشتن پیوست زیست‌محیطی اجرا نشدند که متاسفانه با روی کار آمدن آقای کلانتری در این منصب از امسال به جز پنج یا شش طرح از این 25 طرح سایر طرح‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأیید شدند که پروژه ونک – سولگان و پتروشیمی میان‌کاله از جمله این طرح‌های تأیید شده است.
 
مدیرعامل انجمن مهرورزان زمین پاک عنوان کرد: امروزه انتقال آب بین‌حوضه‌ای از دیدگاه تمام متخصصان زیست محیطی دنبا مردود است. همین که ایران در حوزه سدسازی و انتقال آب بین 133 کشور دنیا در رده 132 قرار دارد، نشانگر این است که تا چه حد در بحث سدسازی و انتقال آب، وضعیت نگران‌کننده‌ای داریم.
 
دهکردی بیان کرد: در طرح ونک – سولگان، آورد آب در رودخانه کارون، 2 میلیارد مترمکعب در سال لحاظ شده است. در حالی که این آورد مربوط به شرایطی است که در بهترین سال آبی قرار داشتیم و آثار تغییر اقلیم و خشکسالی -که در چند سال اخیر گریبان‌گیر استان‌های کشور از جمله استان چهارمحال بختیاری و خوزستان شده-  بر آورد این رودخانه نادیده گرفته شده است.
 
وی اظهار کرد: از طرفی انتقال 250 میلیون مترمکعب آب که در طرح ونک – سولگان به منطقه خان‌میرزای رفسنجان پیش‌بینی شده است، برای  کشاورزی و آبیاری باغات مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا هدف از این طرح را تغذیه آب‌های زیرزمینی استان کرمان یا همان رفسنجان اعلام کرده‌اند که آب‌های زیرزمینی نیز قطعا برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شوند. در حالی که در شورای عالی آب کشور، هر انتقال آبی جز با مصرف شرب ممنوع اعلام شده است.
 
این فعال محیط زیست با به پیامدهای اجرای طرح انتقال آب ونک – سولگان در پایین‌دست کارون اشاره و اظهار کرد: اجرای این پروژه قطعا موجب کاهش آورد کارون در پایین‌دست در استان خوزستان می‌شود که این مساله نیز به تبع آن موجب کاهش ضریب نفوذ رودخانه در پایین‌دست در آبادان و خرمشهر و غلبه شوری دریا و خشک شدن باغات و نخیلات آبادان و خرمشهر خواهد شد. در حالی که همین نخیلات، فیلتر قوی خوزستان در برابر ریزگردها هستند.
 
دهکردی ادامه داد: همچنین اجرای این طرح موجب می‌شود که بخش‌های شیرین و لب‌شور تالاب بین‌المللی شادگان از بین بروند و حیات تالاب به خطر بیفتد و همان اتفاقی را که در خصوص دریاچه ارومیه شاهد بودیم، که خشکی آن خطر بروز طوفان‌های نمکی را ایجاد کرده بود، در رابطه با تالاب شادگان نیز به وجود خواهد آمد و به عبارتی اجرای این پروژه انتقال آب، تالاب شادگان را که اکنون نیز وضع و حال و روز خوبی ندارد، بیشتر به سمت و سوی خطر بروز طوفان نمکی سوق خواهد داد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد