سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خوزستانِ پس از زلزله!

با مشاهده یا شنیدن خبر زلزله در مناطق دیگر، سؤالاتی در ذهن جاری می‌شود که شاید مهم‌ترین آن «با آمدن زلزله در شهر ما چه اتفاقی می‌افتد؟!» باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، زلزله یکی از بلایای طبیعی است که همیشه نگرانی از وقوع آن همراه بشر بوده و این هراس با وقوع زلزله‌های تازه نیز بیشتر و تا مدتی ذهن آدمی را به خود مشغول می‌کند.

در این میان با مشاهده یا شنیدن خبر زلزله در مناطق دیگر، سؤالاتی در ذهن جاری می‌شود که شاید مهم‌ترین آن «با آمدن زلزله در شهر ما چه اتفاقی می‌افتد؟!» باشد.

به گفته کارشناسان، ایران ازجمله کشورهای زلزله‌خیز جهان بوده که وقوع زلزله‌های بزرگ در کشور گواه این ادعا است. در استان خوزستان نیز هر از چند گاهی شاهد وقوع زلزله‌های نسبتاً قوی در شهرهای مختلف هستیم که بعضاً با خسارت‌های جانی و مالی نیز همراه بوده است.

پیش‌بینی و جلوگیری از وقوع زلزله امری اجتناب‌ناپذیر است ولیکن با رعایت اصول شهرسازی و ایمن‌سازی بافت‌های شهری می‌شود از خسارات احتمالی آن جلوگیری کرد و یا به حداقل کاهش داد.

بااین‌وجود اما رنگ رخساره شهرهای خوزستان خبر از ناامنی در مواجه با بلایای طبیعی همچون زلزله می‌دهد تا جایی که دبیر انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان می‌گوید که اگر زلزله‌ای در استان رخ دهد بسیاری از ساختمان‌ها از بین می‌روند.

فرزاد حیدری معتقد است که اگر زلزله با مشخصات زلزله‌ای که در کرمانشاه آمد اینجا رخ دهد، خسارات جانی و مالی که رخ می‌دهد بیشتر از زلزله کرمانشاه خواهد بود.

دبیر انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان هزینه نیروی انسانی را در استان بیشتر از هر جای دیگر کشور می‌داند اما خبری فاجعه‌بار از کیفیت مسکن‌های خوزستان می‌دهد. او می‌گوید به لحاظ کیفیت ساخت و کیفیت مصالح شاهد کیفیت پایین مسکن‌های ساخته‌شده در خوزستان هستیم.

مسلم است که وجود بافت‌های فرسوده در شهرها خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله را چند برابر می‌کند اما بااین‌حال 6 هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در استان خوزستان وجود دارد که 9 درصد از بافت فرسوده کشور را شامل می‌شود.

به گفته مسؤولان خوزستان، استان درزمینهٔ تجهیزات ایمنی هم در شرایط نامطلوبی قرار دارد که در مواجه با زلزله جوابگوی استان نخواهند بود و این خود می‌تواند همچنان نرخ خسارت را در استان بالا ببرد.

نائب رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که شرایط تجهیزات امدادی به لحاظ کمیت و کیفیت در خوزستان قابل‌قبول نیست.

سید راضی نوری می‌گوید در خوزستان با چالش کمبود تجهیزات و امکانات روبه‌رو هستیم که این مسئله در وقوع سیل سال 95 و پدیده ریزگردها و حتی آتش‌سوزی‌های محلی به‌خوبی قابل‌لمس بوده است.

این کاستی‌ها در شرایطی است که به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان، 5 گسل فعال در این استان وجود دارد که لازم است اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه انجام شود.

درهرحال سخن از کاستی‌ها و چالش‌های استان در این مجال نمی‌گنجد اما وقتی چنین موضوعاتی را بررسی و در کنار این مهم که «بیش از نیمی از اقلیم خوزستان روی گسل‌های زلزله‌خیز است» قرار می‌گیرد نشان از فاجعه‌ای باورنکردنی با وقوع زلزله در خوزستان می‌دهد و این سؤال که با «آمدن زلزله در خوزستان چه اتفاقی می‌افتد» جوابی ناراحت‌کننده و بیم آور دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد