سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

استراتژی آمریکا علیه ایران: تنش همزمان در چهار پایتخت عربی و چیدن بال های تهران

                                                 واشنگتن از طریق تمرکز بر نقش ایران در یمن تلاش می کند قدرتهای بین المللی را قانع کند که ایران طرفی نیست که بتواند به التزامهای بین المللی پایبند بماند.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العرب نوشت: واشنگتن از طریق تمرکز بر نقش ایران در یمن تلاش می کند قدرتهای بین المللی را قانع کند که ایران طرفی نیست که بتواند به التزامهای بین المللی پایبند بماند.

به گزارش «انتخاب»؛ واشنگتن پس از شلیک موشک بالستیک به ریاض، یک حمله بین المللی را علیه ایران و حوثی ها به راه انداخت که می توان آن را جزئی از استراتژی فراگیرش در رابطه با مهار بالهای ایران در منطقه و مقابله با آن در چهار پایتخت عربی:بغداد، صنعاء، بیروت و دمشق، دانست.

با اینکه حملات موشکی به آسمان سعودی پیش از این نیز اتفاق افتاده بود، این بار آمریکا توجه ویژه ای به این مساله کرده و تلاش می کند از این وسیله برای مقابله با تهدیدات دخالت ایران در منطقه استفاده کند.

می توان این اهتمام آمریکا را در چارچوب اعتبارهای مختلفی تفسیر کرد؛ واشنگتن تلاش می کند بر این مساله تاکید کند که ایران به توافق هسته ای پایبند نیست و در این راستا از مساله موشک ریاض برای نزدیک نمودن دیدگاه دیگر دولتهای بزرگ استفاده می کند که با دیدگاه ایالات متحده در مورد ایران مخالف بودند.

تمرکز ایالات متحده روی این مطلب است که حضور ایران در نزاع یمن از طریق حمایت نظامی اش از حوثی ها، نقض بند 2231 شورای امنیت در خصوص توافق هسته ای است که طی آن انتقال یا فروش و وارد کردن سلاح توسط ایران بدون موافقت شورای امنیت، ممنوع است.

پنتاگن بر این مساله تاکید می کند که ایالات متحده و عربستان سعودی هر دو برای مبارزه با افراط گرایان و پایان دادن به نفوذ ایران در منطقه فعالیت می کنند.

 واشنگتن در تعامل با پرونده موشکهایی که به سمت ریاض شلیک شده بر این نکته تمرکز کرده که این نوع سلاح پیش از آغاز نزاع و درگیری وجود نداشته است؛ بدین معنا که این نوع سلاح از آن حوثی ها یا عبدالله صالح نیست و از طرف حامی انها، یعنی ایران بدانها رسیده است.

این توجه، حامل پیامی برای تهران است، مبنی بر اینکه واشنگتن برای مقابله با نقشهای ایران در منطقه جدی است و اجازه نمی دهد سیاستی که در مورد سوریه اجرا کرد را در یمن نیز تکرار کند.

به عقیده واشنگتن، تهران از نفوذش در یمن برای تحکیم موضع خود در مقابله با ایالات متحده استفاده می کند؛ مقابله ای که واشنگتن از طریق ورود به خطر افزایش تنش بین ریاض، تهران، حزب الله و حوثی ها، برای ورود به آن آماده می شود.

اصرار روحانی برای توجیه شلیک موشک حوثی ها به سوی ریاض،که آنرا در چارچوب اقدامی دفاعی توصیف کرد، اشاره به این مطلب دارد که افزایش تنشها و تشنجها، عنوانی اساسی از سوی هر دو طرف است، ایالات متحده و عربستان و هم پیمانان آنها از یک سو و ایران از سوی دیگر؛ که در قلب این مقابله، یمن قرار دارد.

 مترجم: مریم نصراللهی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد