سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

به مناسبت سالروز حماسه آزادسازی شهر سوسنگرد

شکست یک محاصره
سوسنگرد سه روز در محاصره کامل دشمن قرار گرفته بود اما مقاومت شجاعانه اهالی این شهر اجازه نمی‌داد تا نیروهای عراقی، سوسنگرد را اشغال کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، دو ماه از آغاز جنگ ایران و عراق می‌گذشت، سوسنگرد در محاصره کامل دشمن قرار گرفته بود؛مقاومت شجاعانه اهالی این شهر اجازه نمی‌داد تا نیروهای عراقی، سوسنگرد را اشغال کنند.

این شهر با تهدید سقوط حتمی مواجه شده بود، سوسنگرد برای تصرف شهر اهواز که هدف اساسی عراق در جنگ به شمار می‌رفت، بسیار مهم و حیاتی بود.

در همان روز مقرر شد تا برای جلوگیری از این تهدید، عملیاتی با مشارکت پاسداران و تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی خوزستان و نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم انجام شود.

اما شرایط ناگهان پیچیده شد، اعلام شد که تیپ ۲ زرهی ۹۲ به دستور بنی‌صدر از شرکت در این عملیات خودداری می‌کند؛ و از طرفی دیگر نیز سوسنگرد در حال سقوط بود و تمام مدافعان هم در حال شهادت ...!

* نیازی به اجازه بنی‌صدر نیست

مقام معظم رهبری در تماس تلفنی موضوع را به حضرت امام منتقل می‌کنند، و امام نیز با تاکید به اینکه نیازی به اجازه بنی‌صدر نیست، دستور مشارکت تیپ در این عملیات را می‌دهد.

سرانجام در ساعت 6 و 30 دقیقه صبح روز 26 آبان ماه یگان‌هایی از نیروهای مسلح کشور متشکل از تیپ 2 و تیپ 3 از لشکر 92 زرهی اهواز، گروه رزمی 148 پیاده از لشکر 77 خراسان، گروه رزمی 37 زرهی شیراز، گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران با پشتیبانی آتش توپخانه و نیروهای هوایی و هوانیروز به منظور شکست حصر سوسنگرد دست به حمله زدند.

گروه های جنگ‌های نامنظم شهید چمران در محور ابوحمیظه سوسنگرد پیشروی کردند و رزمندگان سپاه و نیروهای مردمی در محور سوسنگرد - دهلاویه در مقابل تهاجم دشمن مقاومت می کردند. هنگ ژاندارمری سوسنگرد نیز دوشادوش سایر رزمندگان در دفاع از شهر سوسنگرد شرکت داشت.

تیپ 3 لشکر 92 زرهی در یک اقدام به موقع آبادی سبحانی را آزاد کرد و عملیات شمالی دشمن با ناکامی مواجه شد. تیپ 2 لشکر 92 زرهی و گروه جنگ های نامنظم شهید چمران در شمال و جنوب جاده حمیدیه - سوسنگرد به پیشروی خود ادامه دادند و نیروهای دشمن را از دو طرف مورد تهاجم قرار دادند.

ساعت 12 روز 26 آبان تلاش دشمن برای اشغال سوسنگرد در هم شکسته شد و کم کم آثار شکست و عقب نشینی در آنان نمایان شد. در بعد از ظهر همان روز عقب نشینی دشمن در شرق سوسنگرد به طرف جنوب آغاز شد و نیروهای دشمن تلاش می کردند تا هرچه سریع تر خود را از مهلکه نجات دهند و به جنوب کرخه عقب نشینی کنند.

*حصر سوسنگرد شکست

سرانجام در واپسین ساعت‌های روز 26 آبان تمام نیروهای دشمن صحنه نبرد را ترک و به سمت جنوب فرار کردند، تیپ 2 لشکر 92 زرهی همراه سایر رزمندگان به سوسنگرد رسید و نیروهای دشمن در شمال غرب سوسنگرد به مواضع پدافندی خود عقب نشینی کردند و شهر به کنترل کامل نیروهای جمهوری اسلامی ایران درآمد.

این عملیات پیروزمندانه چند نکته جالب دارد که مهمترین آنها صدور فرمان امام خمینی(ره) در روز 25 آبان ماه یعنی یک روز قبل از آزادسازی سوسنگرد بود که در آن امام(ره) فرمودند:« بایستی تا فردا سوسنگرد آزاد شود» و رزمندگان اسلام در پاسخی سریع و بی درنگ به فرمان رهبر خود فردای همان روز دشمن متجاوز را از خاک کشور بیرون راندند و سوسنگرد را آزاد کردند.

نکته دوم هم این بود که در این عملیات نیز حضور مردم به خصوص مردم عرب منطقه در مقاومت در برابر دشمن چشمگیر بود و آنها همانند خرمشهر و آبادان سدی محکم در مقابل دشمن بودند.

در این میان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بیانیه‌ای ۲۶ آبانماه «سالروز حماسه آزادسازی شهر سوسنگرد » را فرصتی برای بازخوانی عبرت‌های دفاع مقدس برای شرایط خطیر و حساس کنونی انقلاب و میهن اسلامی دانست.

در ابتدای این بیانیه آمده است: شیادآوری و تبیین نقاط عطف تاریخی هشت سال دفاع مقدس به مثابه یک تلاش تأثیرگذار و آگاهی بخش نسبت به میزان آمادگی و هوشیاری جامعه در قبال طرح‌ها و توطئه‌های پنهان و آشکار جبهه دشمن علیه میهن اسلامی امری ضروری و صیانت بخش به شمار می‌رود.

* نقش ارزنده و پیامبرگونه حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)

این بیانیه می‌افزاید: ۲۶ آبان ماه سالروز حماسه بزرگ آزادسازی سوسنگرد قهرمان در دومین ماه از آغاز جنگ تحمیلی همه جانبه و جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله نقاط عطف و الهام بخش دفاع مقدس است که نقش ارزنده و پیامبرگونه حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) با صدور فرمان تاریخی «سوسنگرد تا فردا باید آزاد گردد.» مقاومت و اراده راسخ رزمندگان عزیز و افتخارآفرین اسلام و هوشمندی و بصیرت مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) در برابر ارتش تا بن دندان مسلح و برخوردار از حمایت قدرت‌های بزرگ استکباری بوده و درس ولایت پذیری، پایداری و ایستادگی در برابر دشمن را به آحاد نسل‌های ایران اسلامی یادآور می‌شود.

در این بیانیه با اشاره به پیامدها و تأثیرات پیروزی عملیات آزادسازی سوسنگرد در ۲۶ آبانماه ۱۳۵۹در ادامه دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران تصریح شده است: این حماسه بزرگ و ماندگار نشان داد اگر ملتی با ایمان، باور و اعتقاد راستین و با هوشمندی و هوشیاری در برابر دشمنان خود به مصالح و منافع ملی بیاندیشد بی تردید با یاری الهی خواهد توانست بر چالش‌ها و موانع فائق آید و روند پیشرفت و عبور از سدها و سختی‌ها را تضمین نماید.

* نقش راهبردی و تعیین کننده مقام معظم رهبری

درادامه این بیانیه یادآوری و تبیین نقش راهبردی و تعیین کننده مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای عزیز(مدظله العالی) در حماسه آزادسازی سوسنگرد را از نکات آموزنده به ویژه برای نسل امروز انقلاب و ایران اسلامی قلمداد و خاطرنشان کرده است: در شرایطی که حضور بنی صدر و جریان نفوذ در ساختار تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های آن دوره از تاریخ انقلاب و نظام اسلامی خسارت‌های بی‌شماری متوجه منافع و امنیت ملی کشور به ویژه در عرصه‌ی رویارویی با جنگ تحمیلی استکبار جهانی شده بود، حضور میدانی و نقش ارزنده و محوری مقام معظم رهبری - که در آن مقطع نمایندگی حضرت امام (رحمة الله علیه) در شورایعالی دفاع را عهده دار بودند - همراه با شجاعت و شهامت شهید دکتر مصطفی چمران موجبات خلق حماسه شگفت‌آور "آزادی سوسنگرد" در شرایط بسیار سخت و غیرقابل باور را فراهم آورد.

این بیانیه در پایان با گرامیداشت حماسه آزادسازی سوسنگرد و تعظیم به مقام شامخ شهیدان این رخداد بزرگ، حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) و دیگر شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، عرصه‌های امنیت کشور و نیز مدافعین حرم تأکید کرده است: بی تردید بازخوانی و تشریح وقایع و رخدادهای درس آموز دفاع مقدس و نقش‌های تأثیرگذار و ارزنده مقام معظم رهبری در آن دوران و به ویژه در عملیات آزادسازی سوسنگرد در ۲۶ آبانماه ۱۳۵۹ که برغم تلاش‌های به عمل آمده در هاله‌ای از مظلومیت و مهجوریت قرار دارند می‌تواند برای آحاد ملت ایران به ویژه رزمندگان مدافع انقلاب و تمامیت ارضی کشور بسیار عبرت آور و بسترهای ارتقای قدرت بازدارندگی و آمادگی‌های همه جانبه دفاعی را تقویت کرده و ملت ایران را در عرصه تقابل با جبهه خبیث و مکار دشمنان انقلاب و نظام اسلامی مصمم تر از گذشته یاری بخشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد