سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بازدید از معبد مرموز «دورانتاش» رایگان شد

بازدید از محوطه جهانی معبد دورانتاش (چغازنبیل) شوش در چهارمین روز از آبان ماه رایگان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان از شوش،  4 آبان‌ماه (16 اکتبر) سالروز ثبت محوطه تاریخی معبد مرموزی است که یک هزار و ۲۵۰ سال پیش از آن که مردی به نام عیسی بن مریم دورانی تازه در تاریخ بشریت را رقم بزند در دشت‌های دو رود بزرگ شوش باستان ساخته شد.

برخورد مهندسان نفت با یک آجر عجیب در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش در سال 1933 میلادی و ارسال آن به باستان‌شناسان مستقر در منطقه و به دنبال آن آغاز کاوش‌های جدید باعث شد تا گردوغبار فراموشی از یک تمدن باشکوه و پررمز و راز برداشته شود.

باستان‌شناسی فرانسوی به نام رومن گریشمن در سال‌های 1951 تا 1962 بنایی را به طور کامل از زیر خاک بیرون کشید که پرده از کشف یک معبد باستانی مهم برمی‌داشت.

بنای مربعی زیگورات دورانتاش (چغازنبیل) صد‌و‌پنج متر طول و عرض، و 52 متر ارتفاع دارد؛ باستانشناسی این سازه سالهاست ذهن پژوهشگران فراوانی را از سراسر جهان همچون آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، بلژیک، دانمارک، ژاپن، و روسیه به خود مشغول ساخته است.

زیگورات چغازنبیل با نام باستانی دورانتاش، یکی از نخستین آثار تاریخی ایران است که در سال ۱۹۷۹ میلادی برابر با سال ۱۳۵۸ خورشیدی در سومین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد جای گرفت.

4 آبان برابر با ۲۶ اکتبر سالروز ثبت محوطه تاریخی این معبد باستانی در فهرست میراث جهانی است؛ به همین مناسبت بازدیدکنندگان می‌توانند بدون نیاز به خرید بلیط از این محوطه میراث جهانی دیدن کنند؛ این فرصت را از دست ندهید.

---------------------------

عارف شریفی صرخه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد