سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خوزستان پرحجم ترین وارد کننده نهاده های دامی است

به گزارش تابناک خوزستان، دکتر مصطفی کنار کوهی شنبه به مناسبت روز دامپزشکی در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: بر اساس آمار اداره کل شیلات خوزستان، سالانه بین 55 تا 60 هزار تن ماهی گرمابی، حدود 800 تن ماهی سردابی و حدود 800 تا یک هزار تن میگو در خوزستان تولید می شود.
وی افزود: هم اکنون 28 مزرعه پرورش میگو، 749 مزرعه فعال گرمابی و 243 مزرعه در مجتمع ها و 18 مزرعه فعال سردابی در خوزستان وجود دارد.

کنارکوهی ادامه داد: وظیفه ما این است که در 2 بعد دام و مزرعه فعالیت کنیم به عنوان مثال مزارع میگو را پیش از میگو ریزی بازرسی و نکات بهداشتی را ارائه کرده و پروانه فعالیت به صورت مشترک بین ما و شیلات صادر می شود. 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: هر ساله سندرم تلفات ماهیان گرمابی در رودخانه گرگر شوشتر مشاهده می شد اما امسال به دلایل مختلف کانون و گزارش بیماری وجود نداشت.
وی بیان کرد: پارسال، 63 هزار و 280 تن ماهی گرمابی و 885 تن ماهی سردابی در خوزستان تولید شد. 

کنار کوهی در خصوص بیماری تب برفکی گفت: امسال کانون تب برفکی در خوزستان وجود نداشت و موردی مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: امسال تاکنون در گام نخست یک میلیون و 350 هزار نوبت سر دام سبک و 212 هزار نوبت سر دام سنگین واکسینه تب برفکی شدند و در گام دوم، دام سنگین در حال واکسنیه شدن است و تا پایان این فصل بیش از 400 هزار راس دام سنگین واکسینه می شوند.

وی اظهارکرد: در گام دوم تب برفکی دام سبک، سه میلیون و 500 هزار راس هدفگذاری شده است.

کنارکوهی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو گفت: پارسال 2 کانون بیماری در بهبهان و چوئبده آبادان گزارش شد اما امسال حجم عملیات سه برابر پارسال انجام شد و موردی مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: خوزستان بزرگترین و پرحجم ترین وارد کننده نهاده های دامی است به صورتی که سالانه حدود 10 میلیون تن نهاده های دامی از بنادر خوزستان و به صورت اختصاصی از طریق بندر امام وارد می شود و اداره کل دامپزشکی از اصلی ترین دستگاه هایی است که نظارت بهداشتی بر این نهاده ها دارد.

وی بیان کرد: خوزستان پنجمین تولید کننده جوجه در کشور و هفتمین تولید کننده گوشت قرمز در کشور با حدد 3.5 میلیون راس دام سبک و 400 هزار راس دام سنگین است.

کنارکوهی افزود: در 800 واحد مرغداری فعال در خوزستان سالیانه 45 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می گیرد که فعالیت های بهداشتی آنها توسط دامپزشکی رصد می شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون 9 کشتارگاه صنعتی طیور در خوزستان و یک کشتارگاه صنعتی گوشت قرمز در اهواز فعال است.

وی ادامه داد: یک مجوز بهداشتی برای احداث کشتارگاه صنعتی در شمال اهواز صادر شده و کشتارگاه های خرمشهر، بهبهان، باغملک و دزفول نیز در حال ساخت هستند.

کنارکوهی اضافه کرد: خوزستان به عنوان یک استان پایانه ای در صادرات و واردات مطرح بوده و در بخش دام ، فرآورده های خام دامی و نهاده های دامی دامپزشکی فعالیت می کند.

وی در خصوص کشتارهای غیر مجاز در سطح شهرها گفت: بر اساس دستورالعمل ها وظیفه داریم محل های تائید شده توسط اماکن و دارای پروانه فعالیت از طریق سازمان صنعت و معدن و تجارت و یا بقیه دستگاه ها را کنترل و نظارت کنیم و حجم پرونده هایی که در این خصوص در چند سال گذشته از طریق قوه قضائیه اقدام شده بیش از 500 مورد گزارش شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد