سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اهواز جزو 3 کلانشهر درگیر با بحران زیست محیطی

به گزارش تابناک خوزستان، محمد درویش در همایش «چرا باید فعال محیط‌زیست بود» که در اردبیل برگزار می‌شد، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بی‌توجهی به ملاحظات زیست‌محیطی در این شهرها حتی آسیب‌های اجتماعی را تشدید کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال زمانی دریاچه ارومیه ۷.۱ میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال داشت که امروز به شدت تقلیل یافته و برای احیای آن دولت نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست متذکر شد: زمانی که فعالان محیط‌زیست دغدغه‌های خود را طرح می‌کنند به این موضوع متهم می‌شوند که توجهی به مسائل جدی اشتغال، مسکن، تورم و بیکاری ندارند.

درویش تأکید کرد: این در حالی است که تجربه نشان داده بی‌توجهی به ملاحظات زیست‌محیطی خود منجر به تشدید آسیب‌های اجتماعی شده است و به عنوان مثال در موضوع دریاچه ارومیه شاهد افزایش بیکاری و بزه‌کاری و حتی طلاق در منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه دولت با وجود هزینه قابل توجه احیای این دریاچه در چهار سال تنهادو هزار میلیارد تومان هزینه کرده است، متذکر شد: تمامی این هزینه‌ها می‌توانست صرف اعتلای دانش و بهداشت مردم ساکن منطقه شود.

خوزستان نمونه بارز بی توجهی به محیط زیست
مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: نمونه بارز بی‌توجهی به ملاحظات زیست‌محیطی در خوزستان مشاهده می‌شود که مطابق اعلام مسئولان ۹۵ درصد از مردم آن درخواست مهاجرت دارند.

به گفته درویش با وجود توانمندی این منطقه برای تولید ثروت و اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده کشاورزی کشور است، نبود آب‌وهوای سالم موجب شده امکانات دیگر قابل قبول نباشد.
وی با تأکید به اینکه محیط‌زیست یک موضوع و پرستیژ اجتماعی نیست، ادامه داد: از سویی در شهر تهران که به عنوان سومین شهر نزاع خیز دنیا شناخته می‌شود ما با آلودگی‌های صوتی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: میزان آلودگی صوتی اندازه‌گیری شده در تهران ۸۲ دسی‌بل است در حالی که حداکثر توان انسان برای تحمل آلودگی صوتی ۶۰ دسی‌بل محاسبه شده است.
مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست بروز خشونت‌های رفتاری در چنین وضعیتی را امری قابل پیش‌بینی دانست و ادامه داد: متأسفانه در شهرها مبلمان شهری نیز به تشدید آسیب‌ها کمک کرده است.

فضای شهری به خودرو محوری گرایش یافته

درویش افزود: شهرداری‌ها بالاترین بیلان کاری خود را در ساخت پل و تونل و آسفالت معابر قلمداد می‌کنند و متأسفانه فضای شهری به خودرو محوری گرایش یافته است.

وی پیامد این رویداد را تشدید آسیب‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی توصیف کرد و افزود: انتظار می‌رود رویکرد خودرو محوری به زیست محوری تغییر یابد.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست بخشی از عملکرد جنبش فعالان محیط‌زیست در ۹۶ هفته گذشته را تمرکز بر این موضوع عنوان و تأکید کرد: تلاش این جنبش موجب شده در ۱۴ شهر، مسیر ایمن دوچرخه‌سواری ایجاد شود.

به گفته درویش امسال نخستین جشنواره سکونتگاه‌های سبز برگزار شده و فعالیت فعالان محیط‌زیست در حوزه توسعه مدارس طبیعت نیز قابل توجه است.

۱۸ میلیون بلوط در زاگرس از دست رفت

وی با اذعان به از دست رفتن ۱۸ میلیون بلوط در زاگرس، کاهش تعداد گونه‌های در معرض تهدید جانوری از ۱.۳ میلیون در سال ۱۳۵۰ به ۱۱۰ هزار رأس در وضعیت فعلی و افزایش قتل و کشتار بر اثر آلودگی به ۱۰۰ هزار نفر در سال ادامه داد: میزان نشست زمین به ۱۴۰ برابر شرایط بحرانی یعنی ۵۴ سانتی‌متر در سال افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: با این وجود با فعال کردن سرمایه‌های اجتماعی می‌توان با این معضلات مواجه شد.

درویش نمونه این موفقیت را در راه‌اندازی مدارس طبیعت عنوان کرد و افزود: تاکنون ۵۵ مدرسه طبیعت در سطح کشور راه‌اندازی شده و ۶۵ درخواست جدید در حال بررسی است.

وی با اشاره به انتشار سه عنوان کتاب برای مدارس، ادامه داد: انتشار چهار عنوان کتاب دیگر نیز در دستور کار است.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست همچنین به راه‌اندازی اولین مدرسه طبیعت در اردبیل اشاره و تصریح کرد: با توجه به قابلیت‌های اردبیل، این استان نیازمند حداقل ۵۰ مدرسه طبیعت است.

به گفته درویش بر اساس تفاهم‌نامه با سازمان جنگل‌ها و مراتع بوستان‌های روستایی برای راه‌اندازی مدارس طبیعت در اختیار محیط‌زیست قرار می‌گیرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد