سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بی‌توجهی نفت به شهری نفت‌خیز/سکوت در آغاجاری نشانه آرامش نیست

سفر استاندار خوزستان به آغاجاری
شناسهٔ خبر: 4062223 -
اهواز - استاندار خوزستان با حضور در شهرستان آغاجاری از نزدیک با مشکلات این شهر آشنا و تصمیماتی برای رفع مشکلات محرومیت‌های آن اتخاذ شد.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار خوزستان روز پنج‌شنبه به همراه مدیران اجرایی استان از جمله مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری، مدیرکل مدیریت بحران، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل آب و فاضلاب روستایی و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان از پروژه‌های مختلف عمرانی شهرستان آغاجری بازدید کردند.

استاندار خوزستان ابتدا با حضور در یادمان شهدای گمنام به مقام شامخ این شهدا ادای احترام و در ادامه از پروژه ۱۵۰ واحدی سکونتگاه غیررسمی آغاجاری این شهرستان بازدید و خواستار تکمیل این واحدهای مسکونی شد.

بازدید از دانشگاه پیام نور این شهرستان و پیگیری مسائل و مشکلات آن و همچنین حضور در بیمارستان اشرفی اصفهانی از دیگر برنامه‌های استاندار بود. شریعتی در این بیمارستان از روند احداث طبقه فوقانی بخش جراحی مردان بازدید و کمبودهای این بیمارستان را مورد بررسی قرار داد.

استاندار خوزستان در ادامه سفر خود از روند اجرایی پروژه منازل در حال ساخت کمیته امداد و بهزیستی در این شهرستان بازدید و سپس در مراسم آئین کلنگ زنی مجتمع اداری این شهرستان حضور پیدا کرد. اعتبار این پروژه ۴۰ میلیارد ریال پیش‌بینی‌شده که هشت میلیارد ریال اعتبار اولیه به آن اختصاص داده شده است.

شریعتی همچنین در سالن ورزشی الغدیر این شهرستان حاضر و اولین دوره مسابقات رباتیک دانش‌آموزی را به تماشا نشست. وی در ادامه نیز برای دیدار با خانواده شهید محمد هادی نژاد از شهدای مدافع حرم شهرستان آغاجاری در منزل این شهید حضور پیدا کرد.

استاندار خوزستان از پروژه مرحله دوم تکمیل طرح کوتاه‌مدت آب‌رسانی به شهر آغاجاری نیز دیدن کرد؛ این پروژه باهدف تأمین ارتقای کیفی آب شرب شهر آغاجاری و نیز افزایش حجم ذخیره آب با احداث تصفیه‌خانه به ظرفیت ۹ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و مخزن ذخیره پنج هزار مترمکعبی اجرا شده است.

پایان بخش این سفر حضور در جلسه شورای اداری این شهرستان بود که مسئولان مختلف به بیان مشکلات و راه‌های رفع آن پرداختند.

رسیدگی به وضع زندگی شهدا

محمد صالح جمالی فرمانده سپاه ناحیه آغاجاری در این نشست با اشاره به اینکه آغاجاری با تقدیم شهدایی در دفاع مقدس و همچنین مدافعان حرم دین خود را ادا کرده است، افزود: این شهرستان با وجود نام بزرگی که دارد، مشکلات بسیاری هم به خود دیده و خواستار توجه ویژه به این شهرستان هستیم.

وی عنوان کرد: اولین شهید فرهنگی و امدادگر مدافع حرم متعلق به آغاجاری بوده ولی متأسفانه وضعیت معیشتی و خانه مسکونی خانواده شهدای مدافع حرم در شان خانواده شهیدان نیست.

جمالی در پایان عنوان کرد: از مسئولان استانی انتظار داریم تا در خصوص خانواده‌های شهدای مدافع حرم شهرستان آغاجاری مساعدت خوبی داشته باشند.

استاندار خوزستان نیز در این بازدید گفت: صبر و بردباری بزرگی را برای خانواده شهید مسئلت داریم؛ هرچند که مزد شهادت بسیار بالاست ولی باز هم از دست دادن فرزند آن هم‌ چنین فرزندانی برای خانواده‌ها بسیار سخت است.

غلامرضا شریعتی اضافه کرد: در پیشگاه باریتعالی آنچه پاداش برای خانواده شهید تعیین شده بسیار فراتر از وضعیت عادی دنیوی است.

استاندار خوزستان در واکنش به وضعیت بد معیشتی و منزل مسکونی خانواده شهدای مدافع حرم آغاجاری گفت: وظیفه همه مسئولان است که به خانواده شهدا کمک کنند و برای بهبود این وضعیت دستورات لازم را به شهرداری داده و هماهنگی هم شده تا در اسرع وقت کار نوسازی و یا بازسازی منازل آن‌ها را انجام دهند.

شریعتی در پایان تأکید کرد: قطعاً خانواده شهدای مدافع حرم باید خانه‌ای در شأن خانواده شهید برای سکونت داشته باشند.

۴۰ درصد هدر رفت آب

محمود عیدانی فرماندار آغاجاری نیز اظهار کرد: از شبکه آب شرب شهرستان بازدید داشتیم و فاز اول افتتاح و بعد از اصلاح تأسیسات آب شرب و تکمیل آن، مشکل اساسی این است که به علت فرسودگی ۳۵ کیلومتر از شبکه داخلی ۴۰ درصد هدررفت آب داریم.

وی افزود: روستاهای ما با وجود داشتن تأسیسات آب شرب که متعلق به بخش جایزان امیدیه و شهرستان آغاجاری است ولی از ۹۹ روستا تنها سه روستا از آب و فاضلاب روستایی آب مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

عیدانی عنوان کرد: نیاز به تأمین اعتبار داریم تا مشکلات آب شرب روستایی و هدررفت بالای آن را حل کنیم. برای تأسیسات آب شرب با توجه به مشکلات موجود نیاز به تقویت تأسیسات داریم که کل کارهای برآورد شده باید از سوی مدیرکل آب و فاضلاب روستایی گزارش شود.

فرماندار آغاجاری ادامه داد: جاده آغاجاری به بهبهان هم مورد بازدید قرار گرفته و مقرر شد تا کار افزایش عرض جاده نیز انجام شود.

عیدانی تصریح کرد: ۴۵۰ هزار هکتار زمین آبی و ۴۵۰ هزار هکتار زمین دیمی کشاورزی در آغاجاری داریم و کشاورزان بسیاری برای اشتغال‌زایی به ما مراجعه می‌کنند و متأسفانه چون بسیاری از این اراضی فاقد سند هستند، تأمین آب برای آن‌ها با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: در بازدید استاندار از بیمارستان اشرفی اصفهانی، بخشی را بررسی کردیم که شرکت نفت از کل دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تاکنون ۸۰۰ میلیون اعتبار آن پرداخت و مابقی اعتبار آن تأمین نشده است. ایستگاه هواشناسی شهرستان قدیمی و ضمن اینکه نیاز به تجهیزات دارند باید دو واحد مسکونی کنار آن تملیک و به ایستگاه اضافه شود؛ برای توسعه این ایستگاه نیاز به اختصاص اعتبار داریم.

ابلاغ نشدن طرح جامع شهری

عیدانی گفت: طرح جامع شهر با وجود تصویب در شورای برنامه‌ریزی، تاکنون ابلاغ نشده و کار آن در دفتر فنی معاونت عمرانی استانداری باقی مانده است.

فرماندار آغاجاری همچنین بیان کرد: ستاد بازسازی مناطق فرسوده را تشکیل و برنامه‌ریزی برای جابجایی ۱۵۰ واحد مسکونی انجام شده است. وزارت راه و شهرسازی باید اعتبار لازم را برای ساخت این واحدهای مسکونی همکاری لازم را داشته باشد.

وی عنوان کرد: احداث سوله مدیریت بحران را نیز در این شهرستان داریم که طرح آن برای جذب اعتبار به مدیریت بحران ارسال شده است. در زمینه اعتبارات فرهنگی به ویژه در بخش دین و مذهب توجه بسیار کمی به این شهرستان شده و نمازخانه مدارس و مساجد نیز از نظر تجهیزات ضعیف هستند.

دستور اصلاح جاده بهبهان - آغاجاری

استاندار خوزستان نیز اظهار کرد: به مدیرکل راه و شهرسازی اعلام کردم با توجه به خطرات و همچنین پیچ‌وخم‌های بسیار جاده آغاجاری به بهبهان، حتماً برای آن به طول ۴۵ کیلومتر افزایش پهنای باند داشته باشند.

غلامرضا شریعتی با تأکید بر لزوم توجه جدی به آبیاری مدرن در آغاجاری ادامه داد: باید از نهرهای کشاورزی به‌صورت بهینه استفاده شود تا کشاورزان شهرستان آغاجاری با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: نفت تولیدی در آغاجاری و امیدیه، باعث توسعه کشور شده و امروز این شهرها خود به خود رها شده است. هم‌اکنون نیز با تولید ۵۷۰ هزار بشکه در شهرستان و ۴۶ هزار بشکه در خود شهر آغاجاری با ۶۰ کیلومتر طول میدان نفتی تأثیرگذاری بسیاری دارد ولی شهرستان چنین وضعیتی دارد؟

کمک به ایستگاه هواشناسی آغاجاری

شریعتی در واکنش به مدیرکل هواشناسی که اگر بازدید جهانی از ایستگاه هواشناسی آغاجاری انجام شود آن را تعطیل می‌کنند، گفت: استانداری خوزستان برای توسعه این ایستگاه ۲۰۰ میلیون تومان کمک مالی دارد.

استاندار خوزستان بیان کرد: امسال ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح شبکه‌های آب‌رسانی فرسوده استان اختصاص داده‌ایم که از این محل نیز می‌توان کمکی به شهرستان آغاجاری داشت.

شریعتی تصریح کرد: لازم بود به‌صورت رسمی زودتر از این به آغاجاری بیایم ولی با تأخیرهای حادث شده تا حدودی جنبه عمد نداشته و سهواً به دلیل مسائل و مشکلات مختلف استان خوزستان امکان حضور در آغاجاری را نداشتیم. حالا هم اگر حضور پیدا کردیم درست در زمان قبل از توزیع اعتبارات است و می‌توان به آن‌ها در زمینه اختصاص اعتبار کمک کرد.

وی ادامه داد: منابع کشور محدود است و واقعاً هزینه‌های کشور به حدی رسیده که هیچ منابعی کفاف آن‌ها را نمی‌دهد. باید از سرمایه‌های سرگردان خارجی بهره‌مند شده، امنیت سرمایه‌گذاری خارجی را ارتقا و در عین حال از منابع کشورهای دیگر با روش‌های مختلف از جمله تعریف پروژه‌های عمرانی برای توسعه کشور استفاده کنیم.

شریعتی گفت: منابع نفت هم به شدت کاهش پیدا کرده و در گذشته ۱۴ درصد فروش نفت را به وزارت می‌دادند ولی در گذشته قیمت هر بشکه ۱۰۰ دلار و اکنون تنها ۴۵ دلار است. کشوری که با ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری در ۱۲ سال قبل در روند توسعه قرار داشته و رشد اقتصادی ۶ درصد را تجربه کرد امروز دیگر با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان هم نمی‌چرخد.

استاندار خوزستان با اشاره به تصمیمات نادرست به عنوان علت اصلی رسیدن به چنین وضعیتی گفت: لازم است که امنیت سرمایه‌گذاری فراهم، آرامش جامعه تأمین و تعامل گسترده‌ای هم با دنیا داشته باشیم. علم‌آموزی و آگاهی یکی از مراحل و اساس ایجاد دنیاست و وظیفه داریم تمهیدات رسیدن به کمال، آگاهی و دانایی انسان را فراهم کنیم.

خرید کولر برای مسجد جامع

شریعتی اظهار کرد: کولرهای موردنیاز مسجد جامع شهر آغاجاری را نیز خریداری می‌کنیم تا در شأن مردم باشد. وظیفه ما هست که این کار را انجام و خدمات‌رسانی در حوزه دینی و فرهنگی داشته باشیم. مبلغ کلانی را به اداره کار استان برای وام‌های خوداشتغالی، مشاغل خانگی و تسهیلات این‌چنینی اختصاص دادند که فرماندار آغاجاری برای ایجاد اشتغال از این طریق هماهنگی لازم را انجام دهد.

درویش علی کریمی مدیرکل آب و فاضلاب روستایی خوزستان نیز اظهار کرد: شهرستان آغاجاری ۹ روستا و ۹ روستای ملحق شده جایزان امیدیه را هم دربر دارد. بنا شده تا ساخت اسکله جدید تأمین آب و توسعه اسکله موجود با افزایش چهار کیلومتری برای رسیدن به تصفیه‌خانه موجود را در دستور کار داشته باشیم.

وی بیان کرد: ۴۵ کیلومتر اصلاح شبکه و چهار کیلومتر انتقال آب به تصفیه‌خانه را انجام می‌دهیم.

کریمی تصریح کرد: آبفای شهری استان یک حلقه چاه را در یکی بخش‌های آغاجاری احداث و چهار سال پلمب و بلااستفاده است؛ تقاضا داریم تا از این ظرفیت برای آب‌رسانی به ۹ روستای جایزان و ۹ روستای بخش جودکی استفاده کنیم. اگر این چاه در اختیار ما قرار بگیرد آن وقت درزمینهٔ تأمین آب نه تنها مشکلی نداریم بلکه مازاد هم خواهیم داشت؛ همچنین تأمین اعتبار خط برقی چاه را نیز خودمان متقبل می‌کنیم.

معضلات آب روستایی

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل بحران استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: به علت افزایش مصرف آب و همچنین خشک‌سالی‌های چند سال اخیر شاهد ایجاد معضلاتی در کوتاه‌مدت برای روستاهای شهرستان آغاجاری بودیم.

حاجی زاده با تأکید بر اینکه آب‌رسانی به روستاها باید از خط گاز جدا شود، گفت: باید آبفا و آبفار به روستاهای شهرستان آغاجاری مساعدت لازم را داشته باشند و آب شرب را از آب‌رسانی شرکت گاز به آن‌ها جدا کنیم.

بیداد فقر و نبود امکانات

حجت‌الاسلام سید میثم موسوی امام‌جمعه آغاجاری نیز در این نشست اظهار کرد: فقر و نبود زیرساخت‌ها در آغاجاری بیداد می‌کند؛ یکی از مشکلات اصلی این شهرستان بازگشت هویت آن هست.

وی با طرح این سؤال که شهرستان آغاجاری محل کسب تجربه است یا محلی برای ورود تجربیات استان؟ اظهار کرد: اینکه مدیران در آغاجاری باید کسب تجربه کنند و بعد به شهرستان‌های دیگر منتقل شوند یکی از مشکلات اساسی شهرستان است.

موسوی با تأکید بر اینکه نبود آب واقعاً خط قرمز است، گفت: بسیاری از ساعت‌ها آب به مردم شهرستان نمی‌رسد حالا کیفیت که جای خود دارد؛ متأسفانه بی‌کیفیت‌ترین آب را شاید در آغاجاری داشته باشیم.

امام‌جمعه آغاجاری بیان کرد: مردم و جوانان شهرستان آغاجاری امید می‌خواهند و ناامیدی در این شهرستان بیداد می‌کند؛ جا دارد بلند شوم و یقه خود را از دردهای مردم آغاجاری پاره کنم.

موسوی خطاب به استاندار با گلایه از دیر آمدن وی گفت: اگر صدای شما به وزیر بهداشت می‌رسد بگویید نیامدنش به اینجا خیلی بهتر از آمدنش است.

وی با تأکید بر اینکه انتظار داریم که آغاجاری در اولویت قرار بگیرد، بیان کرد: چرا نباید یک زمین و سالن ورزشی مناسب داشته باشیم. جوانان به محل و بستری برای امیدوار شدن نیاز دارند.

امام‌جمعه آغاجاری تأکید کرد: بازار شهرستان بسیار خلوت شده و این سکوت آغاجاری نشانه آرامش نیست بلکه نشان‌دهنده به کما رفتن آن است؛ پشت این سکوت مهاجرت، طلاق، بیکاری، دردها و ناامیدی جوانان است.

موسوی با گلایه از اینکه ما مصلا نمی‌خواهیم و همین مسجد جامع شهر را به کولر و تأسیسات خنک‌کننده تجهیز کنند، انتقاد کرد: شرکت نفت دو سال وعده یک اعتبار برای رسیدگی به امورات فرهنگی، دینی و مساجد را داده ولی هنوز خبری نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد