سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

شهرک تخصصی پتروشیمی خوزستان در انتظار تصویب هیات دولت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: جای احداث مگاپروژه‌ها در خوزستان است و حتما باید پروژه‌های حتی سنگین و بزرگ کشور در خوزستان اجرایی شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، نورالله حسن زاده در نشست خبری به مناسبت روز صنایع کوچک که امروز، 21 مردادماه در اهواز برگزار شد، با بیان این‌که بیش از 95 درصد از واحدهای صنعتی در کشور صنایع کوچک هستند، اظهار کرد: به دلیل وضعیت عمومی که در استان خوزستان وجود دارد، صنایع بزرگ 10 درصد از واحدهای صنعتی استان را تشکیل می‌دهند اما بیش از 90 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در این صنایع انجام شده است.

وی افزود: صنایع بزرگ به ناچار باید در خوزستان اجرایی می‌شد و نمی‌توان بسیاری از این صنایع مانند پتروشیمی‌ها و نیشکر را در جایی دیگر ایجاد کرد. 50 درصد از سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در صنایع بزرگ مربوط به پتروشیمی‌ها، 30 درصد در بخش نیشکر و فولاد و باقی مانده نیز در سایر واحدها انجام شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان این‌که جای احداث مگاپروژه‌ها در خوزستان است و حتما باید پروژه‌های حتی سنگین و بزرگ در خوزستان اجرایی شوند، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از طرح‌های بزرگی که قرار است در استان اجرایی شود، شهرک تخصصی پتروشیمی است که در شرق استان و در محور بندر ماهشهر به سمت امیدیه قرار دارد.

حسن زاده ادامه داد: شرکت شهرک صنعتی پیگیر این طرح است و نامه‌های موردنیاز آن را نیز جهت بررسی ارسال کرد که این طرح در سازمان صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی به تصویب رسیده و اکنون در انتظار تصویب هیات دولت است.

وی گفت: این شهرک یک شهرک تخصصی در بحث پتروشیمی است که مساحتی در حدود 3هزار هکتار برای آن پیش بینی شده است تا صنایع تکمیلی پتروشیمی در این شهرک مستقر شوند. هدف از اجرای این طرح، حل مشکلاتی است که در بحث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنایع پایین دست پتروشیمی وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان قرار است حدود 8 تا 9 میلیون تن به ظرفیت محصولات تولیدی کشاورزی استان اضافه شود. افزودن این میزان تولیدات محصولات کشاورزی در استان قطعا اهمیت بحث صنایع تبدیلی و پایین دست را دو چندان می‌کند.

حسن زاده با بیان این‌که همچنین 5 کارخانه قند چغندری را در شمال استان مدنظر داریم، گفت: کشت چغندر خوزستان در فصل پاییز اتفاق می‌افتد و این مساله با توجه به کمبود منابع آب کشور، یکی از مزیت‌های اصلی اجرای طرح‌های کارخانه قند چغندری در خوزستان است.

وی بیان کرد: وقتی از صنایع کوچک حرف می‌زنیم قطعا جایگاه صنایع بزرگ و متوسط در استان را مدنظر داریم. با توجه به این‌که عسلویه دیگر ظرفیتی برای توسعه ندارد، خوزستان محلی برای توسعه صنایع است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به دنبال گسترش و توسعه خود است اما امکان ادامه کار در منطقه فعلی وجود ندارد. بنابراین در شهرکی که قرار است در بحث صنایع تکمیلی پتروشیمی در استان اجرایی شود، درصد خوبی از زمین‌های این طرح به صنایع اول اختصاص پیدا کند.

وی افزود: در خصوص بحث رونق تولید در خوزستان عنوان کرد: علی رغم برگزاری بیش از 300 جلسه در استان در خصوص حل مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در خوزستان، رضایت مناسبی از عملکرد بانک‌های استان ندارم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: امسال با توجه به پیگیری‌های فراوان مجموعا تنها حدود 300میلیارد تومان به واحدهای تولیدی کمک شده ، این مساله در حالی است که سال گذشته بیش از 2هزار و 500میلیارد تومان طرح بزرگ و متوسط در خوزستان به بهره‌برداری رسیده است.

حسن زاده خاطرنشان کرد: هرچند نرخ تسهیلات 18درصد مشکلی را از صنعت استان حل نمی‌کند اما با توجه به مشکلات واحدهای صنعتی انتظار داریم تا بانک‌ها در این خصوص عملکرد بهتری از خود ارائه دهند و توجه بیشتری به حل مشکلات واحدهای تولیدی در خوزستان شود.

حسن زاده گفت: قرار نیست تا دولت در اجرای همه طرح‌ها سرمایه گذاری کند، بلکه دولت باید زیرساخت ‌ها را فراهم کند و بخش خصوصی در این زمینه به سرمایه‌گذاری بپردازد. تا آنجایی که در اختیار و توان دولت بوده تسهیلات در اختیار واحدهای کوچک صنعتی قرار داده و آن‌ها را کمک کرده است.

وی افزود: یکی از مسایل و مشکلات در حوزه صنعت استان نبود سرمایه گذار بخش خصوصی توانمند است. باید کسانی به بخش صنعت ورود پیدا کنند که هم از نظر فکری و هم مالی توانمند باشند. اگر صرفا به منابع بانکی اتکا کنیم قطعا دچار مشکل می‌شویم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی استان در دوره گذشته در طرح بنگاه‌های کوچک زودبازده دچار ضرر شدند. برای اجرای طرح‌ها، چه کوچک و یا بزرگ باید مراحل پشت سر گذاشته شوند. در این زمینه باید ابتدا مطالعه‌ای در خصوص بازار کالایی که قرار است تولید شود انجام گیرد. سپس باید مکانیابی مناسب در نظر گرفته شود و بعد توجیه فنی و اقتصادی مد نظر قرار داده شود.

حسن زاده با بیان این‌که صنعت سیاسی نیست و تولید را نباید با توصیه کسی اجرایی کرد، اظهار کرد: بخش خصوصی توانمند و آگاه باید به سرمایه‌گذاری بپردازد. یکی از مشکلات در این حوزه آن بوده است که سرمایه گذاران همواره دارای چنین شرایطی نبوده‌اند.  

وی گفت: طرحی که می‌تواند در شهری از استان احداث شود و دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد، اگر به اجبار در منطقه‌ای دیگر اجرایی شود، قطعا آن طرح دچار مشکلات فراوانی می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که با نصیحت و صحبت کردن میان دانشگاه و صنعت ارتباط بر قرار نمی‌شود، گفت: باید صنعت احساس کند که مشکلش از طریق دانشگاه قابل حل است تا این ارتباط به وجود آید و مشکلات در این زمینه مرتفع شوند.  

حسن زاده عنوان کرد: برخی مکان‌های هیچ ضرورتی ندارد تا ما در آنجا ناحیه صنعتی ایجاد کنیم، گفت: در برخی از نقاط باید شهرک‌های کشاورزی و دامپروری احداث شود و رونق پیدا کند و ضرورتی ندارد که همه جا شهرک‌های صنعتی ایجاد شود اما در این زمینه نباید خود را از اجرای طرح‌ها محروم کنیم.

وی با بیان اینکه گروه ملی فولاد ایران اکنون ضعف و مشکل مدیریت دارد، اظهار کرد: وضعیت گروه ملی یک وضعیت خاص دارد که از حیطه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خارج است. این شرکت در مقطعی واگذار شد و مجددا در اختیار دادستانی قرار گرفت و سپس به عنوان طلب بانک ملی به این بانک واگذار شد.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تجمع کارگران در مقابل بانک ملی خوزستان عنوان کرد: بانک ملی کشور باید وضعیت را تعیین تکلیف کند زیرا این مساله در اختیار بانک‌های استان نیست. اگر بانک واقعا می‌خواهد صنعتداری کند باید پول و سرمایه در گردش وارد کند تا مشکلات کارگران حل شود یا این کارخانه را واگذار کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد