سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

منتخبان پارلمان شهری اهواز از شورای جدید می‌گویند

در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا که 29 اردیبهشت ماه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شد، منتخبان پارلمان شهری مشخص شدند تا در دوره جدید، نظارت بر مدیریت شهری و قانون‌گذاری برای شهرها را بر عهده بگیرند.

تا آغاز کار پنجمین دوره شوراها هنوز فرصت هست؛ پیش از آن پای صحبت جمعی از منتخبان شورای پنجم شهر اهواز نشستیم تا از برنامه‌ها و اولویت‌های پارلمان جدید شهر اهواز بگویند.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، نشست "افق شورای پنجم شهر اهواز؛ برنامه‌ها واولویت‌ها" با حضور هشت تن از منتخبان شورای پنجم به میزبانی ایسنای خوزستان برگزار شد و در سه محور اصلی از منتخبان شهروندان سوالات زیر پرسیده شد:

1- اهواز چگونه یک کلانشهر واقعی خواهد شد؟

2- ویژگی‌های شهردار بعدی اهواز از نظر شورای پنجم چیست؟

3- برای بازگرداندن شورای شهر اهواز به جایگاه واقعی خود و جلب اعتماد شهروندان اهوازی چه خواهید کرد؟

در ادامه پاسخ این منتخبان به هر سوال را به ترتیب سوالات بالا خواهید خواند؛ همچنین ترتیب و نوبت پاسخ‌دهی منتخبان از سوی خود آنان انتخاب شده است.

در این نشست پنج تن از منتخبان پنجمین دوره شورای شهر اهواز شامل آقایان سیدناصر موسوی‌نژاد، مازیار جهانبخشی، محمدرضا ایزدی، سیدمحسن موسوی‌زاده و عبدالزهرا سنواتی به علت سفر یا مشغله شخصی حضور نداشتند.


"رحیم کعب‌عمیر"

* در اهواز با توزیع ناعادلانه خدمات اجتماعی مواجه هستیم

این منتخب شورای پنجم شهر اهواز اظهار کرد:‌ برای رسیدن شهر اهواز به جایگاه واقعی یک کلانشهر، در وهله اول باید همه مردم و مسئولان همدل باشند. در صورتی‌که این همدلی و همراهی شکل بگیرد، عاملی برای حرکت شهر در مسیر توسعه خواهد بود. کلانشهر در واقع شهری است که عدالت اجتماعی در آن توزیع شده است اما در اهواز با توزیع ناعادلانه خدمات اجتماعی مواجه هستیم. بنابراین تا زمانی ‌که این توزیع به شکل ناعادلانه باشد، اهواز به عنوان یک کلانشهر محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی بحث سیستم‌های حمل و نقل عمومی در تمام ابعاد نظیر ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی، قطار شهری، روگذرها، زیرگذرها، سیستم‌های هوشمند و ... است که باید به تمام معنا در یک کلانشهر ایجاد شود. همچنین سیستم شهر الکترونیک، ‌توانمندسازی نیروها، شفافیت اطلاعاتی و جایگاه شهرداری در تصمیم‌گیری‌های شهری می‌توانند عواملی باشند که در صورت تحقق، جایگاه اهواز را به جایگاه یک کلانشهر نزدیک کنند.

** منتخبان شورای پنجم اهواز برای انتخاب شهردار متخصص، همفکر هستند

این منتخب شورای شهر پنجم اهواز عنوان کرد: ‌منتخبان شورای پنجم اهواز همگی همفکر هستند تا شهرداری انتخاب کنند که در حد شهرداران بقیه کلان‌شهرهای کشور دارای سابقه کاری باشد. این امر، در وهله اول نیاز به همراهی مردم و اصحاب رسانه دارد. همچنین نیاز است که اصحاب رسانه، شورای پنجم را با تعیین شاخص‌ها برای جهت و چارچوب حرکت شورا، تحت فشار قرار دهند.

کعب‌عمیر ادامه داد: منتخبان شورای پنجم اهواز به اتفاق یکدیگر برای انتخاب شهرداری متخصص، با تجربه، پاکدست و شجاع که در برابر فشارهای درونی و بیرونی قاطعانه پاسخ منفی می‌دهد و منافع مردم را در اولویت‌های خود دارد، همفکر هستند.

*** مردم عملکرد شورای پنجم را خواهند دید

وی به بیان یک حدیث از امام صادق(ع) پرداخت و گفت: امام صادق می‌فرمایند با کردار و عمل خود مردم را جذب کنید. بنابراین با گفتار هر چند می‌توان نوعی زمینه و بستر را ایجاد کرد، اما در واقع صرف سخن گفتن کاری را پیش نمی‌‌‌‌برد. مردم از ما نتیجه و خروجی می‌خواهند. مردم عملکرد چهار ساله شورای پنجم را خواهند دید و در صورتی که از نگاه مردم این عملکرد نسبت به عملکرد ادوار قبلی شورا بهبود یافته باشد، اعتماد مردم به مدیریت شورایی ترمیم خواهد شد.


"حسین حیدری"

* مدیریت شهری باید علمی باشد

این عضو شورای چهارم و منتخب شورای پنجم شهر اهواز در ابتدا با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه جوامع، اظهار کرد:‌ معتقدم رسانه‌ها و مطبوعات بر پیشرفت و توسعه جوامع بسیار تاثیرگذار هستند. رسانه‌ها به عنوان چشم مسئولان و مدیران هر شهر و استان و همچنین به عنوان نمایندگان مردم با انتقال مشکلات مردم، می‌توانند مطالبات عمومی را از مسئولان پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که 60 تا 70 درصد امور روزمره زندگی مردم به حوزه خدمات و وظایف شهرداری‌ها باز می‌گردد، ارتباط تنگاتنگی میان شهرداری و مردم در ابعاد گوناگون حمل و نقل، بهداشت، سلامت و ... وجود دارد. به نوعی می‌توان گفت که شهرداری به افراد از بدو تولد تا 30 سال پس از مرگ آن‌ها باید خدمات ارائه کند. بنابراین وظیفه مدیریت شهری در هر شهر وظیفه‌ای بسیار سنگین و در کلانشهرها به مراتب مشکل‌تر و سنگین‌تر است.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی مشکلات در کلانشهرها مدیریت شهری باید مدیریتی علمی و مبتنی بر کار کارشناسی و مطالعاتی باشد. با این شیوه مدیریتی، کلانشهرها به شکل سنتی اداره نخواهند شد.

حیدری با بیان این‌که شهر اهواز با چالش‌های جدی و خاصی مواجه است، عنوان کرد: اهواز شهری است که از یک سو دارای ظرفیت برای توسعه و از سوی دیگر با چالش‌های جدی مواجه است. برای مثال 35 درصد شهر اهواز را سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های حاشیه‌ای تشکیل می‌دهند. در مجموع یک هزار و 200 هکتار بافت فرسوده مصوب در اهواز وجود دارد. معضل جمع‌آوری آب‌های سطحی و بحث حمل و نقل و ترافیک برخی دیگر از این چالش‌ها هستند. با توجه به موارد یاد شده اکنون شهر اهواز به تقویت زیرساخت‌ها نیاز دارد.

وی ادامه داد: معتقدم باید توسعه پایداری که مبتنی بر تقویت زیرساخت‌ها است در تمام زمینه‌ها نظیر مسائل فرهنگی،‌ خدماتی، عمرانی، حمل و نقل، قطار شهری و ... در اهواز شکل بگیرد. اهواز در حوزه حمل و نقل در حال حاضر در 60 نقطه دارای گره ترافیکی است که باید در این نقاط تقاطع‌های غیرهمسطح احداث شود، همچنین شهر نیاز به پارکینگ عمومی دارد.

عضو شورای چهارم شهر اهواز با بیان این‌که شهر اهواز در حوزه فرهنگی نیاز به احداث فرهنگسرا دارد،‌ گفت: تا پیش از آغاز به کار شورای چهارم شهر اهواز تنها یک فرهنگسرا در شهر وجود داشت، اما در دوره چهارم شورا فرهنگسرا در هفت منطقه شهرداری احداث شد اما چرا هر محله اهواز نباید یک فرهنگسرا داشته باشد؟ اکنون باید به دنبال تقویت زیرساخت‌های شهری در تمام بخش برویم زیرا یکی از ویژگی‌های کلانشهرها تقویت زیرساخت‌ها است.

حیدری ادامه داد: مَثل مدیریت شهرداری اهواز با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد مثل یک خانواده است. همان طور که یک خانواده نیازهای خود را اولویت‌بندی و نیازهای اساسی خود را مشخص می‌کند و در صورت وجود پول به نیازهای دیگر غیر ضروری خود می‌پردازد، شهر اهواز نیز همین‌گونه است و تا زمانی که زیرساخت‌های اهواز تقویت نشده‌اند، نباید به دنبال کارها و اقدامات ظاهرسازی برویم.

وی افزود: البته زیباسازی شهر مهم و اکنون یک نیاز است اما اولویت  ما زیرساخت‌ها است. انشالله شورای پنجم اهواز حرکت در مسیر تقویت زیرساخت‌ها در تمامی بخش‌ها را به منظور دستیابی به توسعه پایدار در برنامه دارد.

** شهردار آینده باید دارای کارنامه مدیریت حداقل یک کلانشهر باشد

منتخب شورای پنجم شهر اهواز بیان کرد: با توجه به پیچیدگی مشکلات کلانشهر در ابعاد مختلف حمل و نقل و مسائل اجتماعی، فرهنگی و خدماتی قطعا شهردار آینده اهواز فردی خواهد بود که دارای تجربه موفق در بحث مدیریتی شهری و کارنامه مدیریت حداقل یک کلانشهر باشد و نگاه وی به مدیریت شهر اهواز نگاهی علمی باشد.

*** با وحدت و هماهنگی، اعتماد مردم جلب خواهد شد

حیدری تصریح کرد:‌ با عملکرد مثبت در همه زمینه‌ها شورای آینده انشالله می‌تواند اعتماد مردم را جلب کند. در چهار سال پیش رو با وحدت و هماهنگی و همدلی انشالله این اعتماد مردم جلب خواهد شد و افزایش نیز خواهد یافت.


"اسکندر لطفعلی‌زاده"

* نیروهای کسل و بی‌انگیزه در شهرداری مشغول به کار شده‌اند

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با اشاره به مشکلات اساسی شهر اهواز اظهار کرد: ‌برای توسعه و رشد کلانشهر اهواز در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی همه ما و شهروندان باید تلاش کنیم. در این زمینه‌ها آن‌گونه که ما انتظار داریم عملکردی صورت نگرفته است با این وجود که شهرداری و مدیریت شهری در شهر مستقر هستند و وظایف توسعه شهری را بر عهده دارند.

وی افزود‌: در چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است کلانشهر اهواز نسبت به سایر کلانشهرها روند رو به رشد مورد انتظار شهروندان را نداشته است که یک سری عوامل در این زمینه دخیل بوده‌اند.

لطفعلی‌زاده تصریح کرد:‌ شهر یک اندام‌واره است و مانند یک موجود زنده که از روح و جسم تشکیل شده است و همان‌گونه که در جهت رشد یک فرد اقدام می‌شود، باید مشکلات شهر نیز رفع شوند.

منتخب شورای پنجم شورای شهر اهواز ادامه داد: از جمله مشکلات شهر اهواز توسعه نیروی انسانی است که در این زمینه در شهرداری از سه یا چهار محور عقب مانده‌ایم. در بعد توسعه اقتصادی نیز عوامل بیرونی در شهرداری دخیل بوده‌اند. در سال‌های گذشته نیروهای کسل و بی‌انگیزه در شهرداری مشغول به کار شده‌اند که توان ارایه  یک برنامه مدون چهار یا پنج ساله را نداشتند.

وی با بیان این‌که افرادی که صلاحیت کافی نداشته‌اند در سیستم‌های دولتی و شهرداری جای‌گیری شده‌اند و سمت‌های بالایی گرفته‌اند، افزود: نیروهای خوب زیادی از نهادهای دولتی انتقال داده شده‌اند که این بحث در توسعه شهری بسیار مهم است.

لطفعلی‌زاده گفت: مور در حوزه نیروی انسانی شهرداری در چارچوب انتظار رخ نداده است و موجب مشکلات مالی و پس‌رفت‌های زیادی شده است که کمبود و نبود منابع مالی نیز در این امر تاثیرگذار بوده‌اند. همچنین عدم چرخش نخبگان در جایگاه اصلی آن‌ها یک مشکل اساسی است.

عضو منتخب شورای پنجم شهر اهواز بیان کرد: اساسی‌ترین موضوع برای یک شهروند، نظافت و نفس کشیدن در هوای پاکیزه است که شهر اهواز نسبت به سایر کلانشهرها، یک شهر پاکیزه نیست.

وی خاطرنشان کرد: شهر اهواز در زمینه اقتصادی ظرفیت‌های زیادی دارد ولی به علت کم‌مهری‌هایی که از سیستم‌های دولتی در جهت تعامل و همگرایی مردم وجود دارد، از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

** شهردار باید با دولت تعامل خوبی داشته باشد

لطفعلی‌زاده در خصوص ویژگی شهردار مورد نظر شورای پنجم اظهار کرد: باید فردی که مشکلات کلانشهر اهواز را ببیند و درک کند، وارد کار شود و در خصوص شاخص‌های اصلی درآمدزایی، جذب سرمایه و مسائل فرهنگی که بیرون از مدیریت شهری و شهرداری است با دولت تعامل خوبی داشته باشد.

وی افزود: همچنین بحث فاضلاب، ریزگردها و  ورشکستگی کار و اشتغال از موضوعات مهم است و شورا تلاش می‌کند فردی را که  دارای خصوصیات بارز مورد انتظار شهروندان است، انتخاب کند.

*** مردم روز به روز نسبت به شوراها بی‌اعتمادتر شده‌اند

لطفعلی‌زاده با اشاره به بی‌اعتمادی مردم نسبت به شورای شهر اهواز تصریح کرد: متاسفانه شورای شهر اهواز به شان و جایگاه خود نرسیده است و مردم روز به روز نسبت به شوراها بی‌اعتمادتر شده‌اند که امیدواریم شورای پنجم با گفتمان و عمل در همه مسائل شورا در رسیدن به اعتماد مردم گام بردارد و باید رسانه‌ها نیز در این زمینه یاری کنند.


"محمدجعفر فلسفی"

* با وجود کمبود منابع مالی، با سوءاستفاده هم مواجه هستیم

این منتخب شورای پنجم شهر اهواز با اشاره به احساس ناخوشایند مردم اهواز از زندگی در این شهر و نقش عوامل مختلف در بروز این وضعیت، اظهار کرد: شاید مردم، برخی از این مسائل شهر مانند گرما و مسائل زیست‌محیطی را تحمل کنند و یا نسبت به مقطعی بودن این مشکلات امیدوار باشند اما این‌که اعضا شورای شهر به خواسته‌ها و نیازها و مطالبات مردم که دخیل در رای آنان بوده بی‌توجه باشند، می‌تواند منشاء ناامیدی و از دلایل مهم مهاجرت مردم از شهر باشد.

وی ادامه داد: وضعیت شهر کاملا ملموس است. مردم وضعیت قطار شهری اهواز، طولانی شدن پروژه‌ها و این‌که شهر یک کارگاه عمرانی نیست را می‌بینند و وضعیت اهواز را با سایر کلانشهرها مقایسه می‌کنند. این موارد در نوع نگاه مردم بسیار تاثیرگذار است. وضعیت اهواز در حمل و نقل، فضای سبز، ترافیک، خدمات‌رسانی شهری، دفع پسماند و به ویژه عدم جمع‌آوری آب‌های سطحی که به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، همه و همه دست به دست هم داده‌اند و زمینه ناامیدی را برای شهروندان فراهم کرده‌اند.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز افزود: حداقل 28 محله در اهواز وجود دارد که در عمق محرومیت به سر می‌برند شاید کمتر کلانشهری با این تعداد محله محروم یا کم‌برخوردار در کشور وجود داشته باشد. کمبود منابع شاید یکی از علل و عوامل بروز این وضعیت باشد. طبیعتا در صورت ضعف منابع مالی نمی‌توانیم کار چندانی در اهواز انجام بدهیم.

فلسفی یکی از علل عقب‌ماندگی اهواز در حوزه شهری را ضعف نظارت بر پروژه‌های عملیاتی شهرداری دانست و گفت: متاسفانه می‌بینیم کاری مانند ترمیم آسفالت معابر با کمترین کیفیت انجام می‌شود که این مساله موجب رنجش مردم شده است. انجام پروژه‌های بسیار ساده با کمترین کیفیت حاکی از عدم نظارت بر پروژه‌ها است. به نوعی اصلا احساس نمی‌کنند باید به این خواسته کوچک مردم پاسخگو باشند. همین مساله می‌تواند پیامدهای دیگری نظیر انجام مجدد پروژه به علت بی‌توجهی دست‌اندرکاران که منجر به ضعف کیفی و عدم کارایی پروژه شده است، داشته باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه دست‌اندازی به بیت‌المال به یک مساله بزرگ برای شورای شهر اهواز تبدیل شده و اکنون دو یا سه دوره است که شورا با این مساله مواجه است و مشکلات شورا را دو چندان کرده است. به عبارتی با وجود کمبود منابع مالی، با سوءاستفاده هم مواجه هستیم که واقعا این مساله می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز خاطرنشان کرد: مساله دیگر در مدیریت شهری عدم شایسته‌سالاری است که بی‌انگیزگی نیروها را به دنبال دارد. اکنون نیروهای انسانی بسیار خوبی در سیستم داریم که دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند. این مساله برای مدیریت شهری بسیار خطرناک است زیرا یکی از پایه‌های مدیریت و تصمیم‌سازی، وجود نیروهای انسانی خبره و کارآمد است. حاکم شدن روابط بر ضوابط از دیگر معضلات مدیریت شهری اهواز است.

فلسفی ادامه داد: حتی در بخش‌هایی که جذب و استخدام صورت می‌گیرد حاکم شدن روابط بر ضوابط در شهر اهواز در رده بسیار بالا و خیلی برجسته صورت می‌گیرد. این وضعیت را مردم می‌بینند، می‌فهمند و حتی از نمونه‌های آن اسم می‌برند. یعنی اگر بنا است سه یا چهار نفر چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی به کار گرفته شوند روابط در این روند حکمفرما می‌شود. این وضعیت به معنای دور زدن قانون در شهر است و بسیار تلخ است که به صورت دائم با این وضعیت مواجه هستیم.

وی افزود: این وضعیت زمینه بی‌اعتمادی را فراهم می‌کند. در نهایت به علت تمام موارد یاد شده ما با به هم خوردن موازنه و تعادل میان بودجه عمرانی و جاری مواجه هستیم. تمام این عوامل شرایطی را فراهم کرده که بر اساس اقرار مسئولان شهرداری اهواز بودجه شهرداری در سال 95 که قرار بود حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان باشد، زیر 700 میلیارد تومان است. بخش عمده‌ای از این حدود 700 میلیارد، بودجه جاری و حقوق است.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز ادامه داد: یعنی آنچه در نهایت از این بودجه به دست می‌آید، برای انجام چهار پروژه عمرانی باقی می‌ماند. وضعیت پروژه‌های عمرانی در اهواز نیز کاملا مشهود است که هم تعداد پروژه‌ها پایین است و هم سرعت اجرای پروژه‌ها کند و آرام است به طوری که پروژه‌ای که باید در یک سال به پایان برسد و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، چندین سال به طول می‌انجامد.

فلسفی گفت: در این وضعیت سهم بخش عمرانی از بودجه کاهش ‌یافته اما سهم هزینه‌های جاری محفوظ است که در سال 95 حدود 480 میلیارد بود. مشکل ما در بخش عمرانی است. باید تکلیف را با خودمان مشخص کنیم که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم؟ آیا می‌خواهیم چنین روندی را تشدید کنیم؟ یا قرار است به اصلاح این وضعیت بپردازیم؟ رویکرد شورا در این زمینه باید مشخص شود.

وی ادامه داد: نهایتا باید اتفاق مثبت و تازه‌ای در این روند رخ دهد اما این اتفاق باید از درون شورا شکل بگیرد. شان و جایگاه شورا دقیقا همین است. شورا باید از انجام دو کار اجتناب کند که یکی سیاسی‌کاری و در کنار آن در شهری مانند اهواز بحث قومیت‌گرایی است. در بخش‌هایی که قومیت‌گرایی را در اهواز حاکم کردیم، با پیامدهای بسیار تلخی مواجه شده‌ایم به طوری که بحث شایسته‌سالاری در استخدام‌ها نادیده گرفته شد.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز افزود: دخالت به جای نظارت از دیگر مشکلاتی است که در ادوار گذشته شورای شهر اهواز شاهد بودیم و در دوره چهارم شورا به اوج خود رسید. این عامل بسیار مهم است و اگر قرار است اتفاق تازه و مثبتی رقم بخورد دقیقا به همین عامل باز می‌گردد. در بخش‌هایی این وضعیت را داشتیم که یکی از اعضای شورا پیمانکاری را برای پروژه‌های شهرداری مدنظر داشت که آن پیمانکار با وی مرتبط بود و یا فردی را تامین مالی می‌کرد. اگر می‌خواهیم اتفاق تازه‌ای رقم بخورد باید این وضعیت تغییر کند. در غیر این صورت روی همان پاشنه قبلی می‌چرخیم.

فلسفی گفت: شهردار قوی هیچگاه زیر بار نمی‌رود کسی در کار او دخالت کند. این‌که بخواهیم مانند گذشته شهرداران مناطق را تقسیم و بی‌قاعده برای شهردار تعیین تکلیف کنیم مسلما از یک شهردار قوی پذیرفته نمی‌شود. شان شورا، نظارت و تعیین تکلیف در چارچوب قواعد و برنامه‌ریزی‌ها است. در غیر این صورت نتیجه دخالت بی‌قاعده در کار شهردار و دخالت به جای نظارت، همین وضعیت بدی است که حکفرما می‌شود و مشکلات را افزایش می‌دهد. آثار تغییر در این رفتار شورا را در انتخاب شهردار خواهیم دید.

** شهردار باید با شورا تعامل منطقی داشته باشد

وی اظهار کرد: مساله‌ای که بر رویکرد شورای پنجم برای انتخاب شهردار سایه انداخته، ‌این است که آیا شهرداری را انتخاب کنیم که ضعیف اما هماهنگ با شورا باشد؟ -البته در این زمینه، نمی‌خواهم اسمی ببرم ـ و یا این‌که شهرداری را تعیین کنیم که قوی اما تابع ضوابط، قوانین و برنامه‌ریزی‌های شورای شهر باشد و از قانون تخطی نکند، به طوری که بین شورا و شهردار تعامل وجود داشته باشد نه دخالت.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با بیان این‌که شهردار باید با شورا تعامل منطقی داشته باشد، اظهار کرد:  قرار نیست ارتباط میان شهردار و شورا کاملا قطع شود. بلکه این رابطه باید منطقی باشد. اهواز شهر پرمساله‌ای است و هر کسی حاضر نیست منصب شهرداری این شهر پرمساله را قبول کند. یعنی فردی که اهواز را به درستی بشناسد و اهل این کار باشد و نخواهد که بازی در بیاورد و یا از این منصب به عنوان پلی برای منافع و اهداف خود استفاده کند، نمی‌تواند به درستی تصمیم بگیرد که این منصب را قبول کند یا خیر. و به سختی می‌تواند تصمیم‌گیری کند زیرا می‌داند اگر در آینده عملکرد وی جوابگو نبود، مسئولیت بر گردن دارد و مردم نیز از وی نمی‌گذرند.

*** لزوم وجود روحیه جهادی میان اعضای شورا و شهردار

فلسفی با تاکید بر لزوم دقت بسیار زیاد در بحث تعیین اولویت‌های شورا بیان کرد: ‌با توجه به محدودیت منابع باید اولویت‌ها با محاسبه دقیق تعیین شوند. همچنین تعامل شورا با دستگاه‌های اجرایی حائز اهمیت بسیار بالایی است. انشالله شورای پنجم بتواند این تعامل را برقرار کند و احساس نزدیکی با این دستگاه‌ها صورت بگیرد. البته اقتدار شورا بسیار مهم است و شورا باید از موقع اقتدار و نه از موضع ضعف این تعامل را برقرار کند زیرا شورا از پشتیبانی مردم برخوردار است.

وی تصریح کرد:‌ نیاز به اراده‌های بزرگی برای تغییر و رقم زدن اتفاق تازه‌ای در بحث مدیریت شهری وجود دارد که این اراده‌ها انشالله از دل شورای پنجم خواهد جوشید. اعضای شورا باید از مناطق مختلف بازدید کنند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار بگیرند و اگر حرفی می‌زنند این حرف باید حرف دل مردم و نه حرف خود اعضا باشد. همچنین اعضای شورا باید در پیگیری خواسته‌های مردم محکم باشند.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با تاکید بر اهمیت وجود روحیه جهادی میان اعضای شورا و شهردار عنوان کرد:‌ در شهرهایی که شهردار از این روحیه برخوردار بود تغییر و تحولی را در شرایط شهر ایجاد شده است. بهره‌مندی از نظرات نخبگان و تجربه و تخصص و کار و تلاش مداوم از ویژگی‌های چنین شهرداری است. باید سازوکاری در شورای پنجم پیش‌بینی شود تا با تعریف دقیق و درست نحوه مشارکت مردم، نخبگان و صاحب‌فکران احساس کنند که نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها مورد توجه شورا و شهرداری قرار می‌گیرد.


"محمدهادی قنوات"

* با درآمدهای فعلی شهرداری هیچ اتفاقی در اهواز رخ نخواهد داد

این منتخب شورای پنجم شهر اهواز اظهار کرد:‌ مشارکت‌جویی یا همان تقویت احساس مشارکت در شهروندان و وحدت بین مسئولان و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند وضعیت شهر اهواز را ارتقا دهد. برای مثال اکنون دانشگاه مشهد یک هزار نفر دانشجوی خارجی که عمدتا عراقی هستند جذب کرده است، اما دانشگاه شهید چمران اهواز حتی نتوانسته است 50 دانشجوی خارجی جذب کند.

وی ادامه داد: ‌این امر حاکی از آن است که دانشگاه و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مشهد برای افزایش درآمد و منابع شهری و رشد شهر کمک کرده‌اند. به عبارتی این گونه نیست که دائم از شهرداری یا شورا انتظار معجزه داشته باشند. با وضعیت فعلی درآمدهای شهرداری عملا در اهواز هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد مگر این‌که همه اعم از شهروندان و دستگاه‌های اجرایی برای بالا رفتن درآمد شهر کمک کنیم.

قنوات تصریح کرد: ‌اکنون کشور در وضعیت رکود قرار دارد و بنابراین نمی‌توانیم به بازار فشاری وارد کنیم، عوارض اخذ کنیم و حتی مالیات بر ارزش افزوده‌ای که می‌خوهیم بگیریم دست دولت است. ما در بحث قراردادها با دولت صحبت داریم، دولت بخشی از قراردادها را به پیمانکاران خارج از استان واگذار می‌کند و این پیمانکاران مالیات بر ارزش افزوده را در استان‌های خود پرداخت می‌کنند و سهم شهرداری را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: همه و در کنار آن‌ رسانه‌ها و دانشگاه در این زمینه باید به ما کمک کنند. برای نمونه با توجه به مراجعاتی که از کشور عراق به مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی خوزستان صورت می‌گیرد، همین موضوع می‌تواند به عنوان توریسم سلامت مطرح شود و به افزایش درآمدهای شهری کمک کند. اکنون بیماران از کشور عراق همه به سمت شهرهایی نظیر اصفهان و شیراز برای معالجه و درمان می‌روند.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز بیان کرد: تامین حقوق شهروندی و تلاش جهت رفع تبعیض در تمام حوزه‌ها، گسترش عدالت و توزیع عادلانه منابع و حذف دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مزاحم از دیگر مواردی است که جایگاه شهری اهواز را ارتقا خواهد داد.

*** شورای پنجم و شهرداری را به اتاق شیشه‌ای تبدیل می‌کنیم

قنوات گفت: مشارکت شهروندان در تمامی حوزه‌ها نظیر تصمیم‌گیری‌های شهری می‌تواند موجب جلب مجدد اعتماد مردم اهواز به شورای شهر شود. قبلا گفتیم که تلاش می‌کنیم شورای پنجم و شهرداری اهواز را به اتاق شیشه‌ای تبدیل کنیم تا تصمیمات اتخاذ شده، شفاف باشند و تمام این تصمیمات به شهروندان توضیح داده شود به نوعی که شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها شورای و شهرداری مشارکت خود را ببیند.


"مهران باباپور"

* با شعار نمی‌توانیم کلانشهر بسازیم

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با بیان این‌که اگر نقدی وجود نداشته باشد اصلاح نیز ایجاد نمی‌شود، اظهار کرد:‌ نقد باید منصفانه و همراه با برنامه و ایده باشد و اگر نقدی بدون برنامه باشد،  تهمت است و مورد قبول هیچ کس نیست و در این راستا از اصحاب رسانه خواستاریم که جلسات و کار شهرداری و اعضای شورا را رصد کنند تا ما را نقد کنند و ما نیز به اصلاح بپردازیم.

باباپور ادامه داد: ابتدا باید یک برنامه و هدف داشته باشیم، با شعار نمی‌توانیم کلانشهر بسازیم. اگر یک برنامه مدون با آمار دقیق از مناطق، مشکلات و فرصت‌ها نداشته باشیم، نمی‌توانیم عملکرد موفقی داشته باشیم و اگر شورا می‌خواهد عملکرد قابل قبولی ارایه دهد باید با برنامه وارد شود و از مدیران ارشد استانی و کشوری نیز کمک بگیرد.

 وی افزود: شهر اهواز با 25 درصد درآمد ناخالص کشور بسیار مورد بی‌مهری قرار گرفته است با این‌که فرصت‌هایی که در خوزستان وجود دارد، در هیچ جای ایران نیست. یکی از دلایل این وضعیت، به اصحاب رسانه مربوط است زیرا افراد پرسشگری نبودند و انتظار داریم که رسالت ملی خود را ‌ایفا کنند و به جامعه خدمت کنند. جایگاه اصحاب رسانه از مسئولان بالاتر است و باید ارزش این جایگاه را بدانند.

باباپور تصریح کرد: ‌باید یک نقشه راه که برنامه‌محور باشد و با روش علمی باشد، داشته باشیم و خواص عملی وارد عمل شوند بسیاری از نخبگان جامعه ،مجریان ذی صلاح، پزشکان به کار انبوه‌سازی می‌پردازند که اگر مورد توجه قرار بگیرند مشکلات زیادی مرتفع می‌شوند.

** شهردار اهواز باید در حد یک وزیر باشد

منتخب شورای پنجم با بیان اینکه تعهد دادن بدون پشتوانه علمی و تخصص یک خیانت است، خاطرنشان کرد: باید افرادی که انگیزه، تعهد و صلاحیت ‌کاری داشته شوند وارد عمل شوند.

وی با اشاره به این‌که شهردار اهواز باید در حد یک وزیر و بالاتر باشد، خاطرنشان کرد: در این زمینه رایزنی‌هایی انجام شده و مطالبات بسیاری مطرح است. البته شان شهرداری مرکز استان خوزستان بالاتر از وزیر است ولی متاسفانه به دلیل عدم مدیریت یکپارچه عقب مانده‌ایم.

باباپور تصریح کرد:‌ از ظرفیت‌های استان به خوبی استفاده نمی‌شود مانند ساحل کارون که یک فرصت است ولی تبدیل به معضل بزرگی شده است. همچنین تنوع اقوام که در اهواز وجود دارد، فرصتی برای استفاده از فرهنگ‌های گوناگون است اما متاسفانه به عنوان یک تهدید برای استان خوزستان تبدیل شده است. همچنین ‌به دلیل این‌که اتحاد بین مسئولان خوزستانی وجود ندارد و هر کس به فکر حفظ منافع سازمانی خودش است هیچ کس حاضر نیست در این استان سرمایه‌گذاری کند.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با بیان این‌که باید برای انتخاب شهردار مورد نظر جستجوگر باشیم و فردی شایسته را شناسایی کنیم، اظهار کرد: شهردار باید رشته تحصیلی مرتبط با شهرسازی، سابقه و توانایی لازم، توانایی جسمی و تولید فکر به موقع  و توان مدیریت بحران را داشته باشد.

وی با بیان این‌که استاندار خوزستان و آیت‌الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان به اعضای شورای شهر قول یاری داده‌اند، ادامه داد: اعضای شورا با توجه به قول این دو مقام، از این قول دست نمی‌کشند و انتظار داریم که اصحاب رسانه نیز در این زمینه ما را یاری کنند.

*** در حق منتخبان شورای شهر کم‌لطفی شده است

منتخب شورای شهر پنجم اهواز با اشاره به کم‌لطفی‌هایی که در حق منتخبان شورای شهر انجام شده است، افزود: برای رسیدن به جایگاه واقعی شورا که نماد نخبگان مردم است، و اعضای شورا باید دارای وحدت و انسجام باشند واگر این وحدت وجود داشته باشد، می‌توانیم از بالاترین مسئول استانی جهت حل مشکلات اهواز استفاده کنیم.


"جاسم موسی‌پور"

* فرهنگ، یکی از چالش‌های شهر اهواز است

این منتخب شورای پنجم شهر اهواز اظهار کرد: قطعا شورای شهر و شهرداری به تنهایی از پس تبدیل یک شهر به یک کلانشهر با تمام مولفه‌های کلانشهری، برنمی‌آیند. این امر مستلزم هم‌افزایی و مقابله با بخشی‌نگری در اهواز است. هر دستگاه و سازمانی نباید تنها مسائل مربوط به خود در سطح کلانشهر اهواز را مدنظر قرار دهد، بلکه باید شهر با تمام ابعادی که دارد در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد:‌ شهر اهواز را باید به مثابه یک موجود زنده که دارای یک روح و یک جسم است، در نظر گرفت؛ مسائل حیاتی این شهر باید مورد توجه قرار بگیرد. در خصوص مسائل جسمی شهر، ریه شهر در واقع فضای سبز، همین رودخانه و سایر شریان‌های حیاتی است که باید تقویت شوند. روح شهر نیز مساله فرهنگ است که اکنون یکی از چالش‌های اهواز است و در تمامی حوزه‌ها و بخش‌ها مساله فرهنگ متاسفانه به حاشیه رانده شده و به عنوان یک مساله فرعی لحاظ می‌شود.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز افزود: همچنین باید مشخصات یک شهر اسلامی را داشته باشیم. شهری که مناطق برخوردار آن از مناطق کم ‌برخوردار قابل تشخیص است، شهر اسلامی نیست. شهری که در ارائه خدمات شهری آن تبعیض وجود داشته باشد قطعا فاقد مشخصات یک شهر اسلامی و حتی یک شهر معمولی است.

موسی‌پور بیان کرد: قطعا شهری که در آن جایگاه بانوان، مسائل بانوان و حرمت بانوان، مسائل اجتماعی خاص و مسائل تفریحی بانوان، لحاظ نشود، خصوصیات یک شهر اسلامی را ندارد. این مولفه‌ها و عناصر باید در شهر لحاظ شوند. در دین اسلام در این زمینه تاکید همه‌جانبه وجود دارد. ‌شهری که چه در شهرداری و چه در سایر سازمان‌ها و نهادها ارباب‌رجوع تکریم نمی‌شود، قطعا کلانشهری اسلامی نیست. همچنین در شهری که در مجموعه شهرداری پرسنل و کارکنان تکریم نمی‌شوند، نباید منتظر فسادستیزی بود.

وی ادامه داد: پرسنل شهرداری باید در اوج تکریم باشند تا بتوان از فسادستیزی در شهرداری و امور شهری صحبت کرد. اگر نگاه ما تخصصی نباشد و برنامه‌محور عمل نکنیم قادر نخواهیم بود به سمت و سوی یک کلانشهر اسلامی حرکت کنیم. البته مدل‌های غربی شهری وجود دارد که شاید به آن‌ها برسیم اما اگر دنبال تحقق مولفه‌های یک کلانشهر اسلامی هستیم، تمام ابعاد یک شهر اعم از مسائل جسمی و روحی شهر باید در نظر گرفته شود.

 ** نسخه دیگر کلانشهرها باید برای اهواز بومی‌سازی شود

موسی‌پور با بیان این‌که شهردار اهواز باید با توجه به مشکلات و چالش‌های فعلی شهر انتخاب شود، گفت: طبیعتا برخی از مشکلات اهواز خاص خود اهواز هستند و بنابراین نمی‌توان بسیاری از نسخه‌های تجربه شده دیگر شهرها را برای اهواز مورد استفاده قرار داد. قطعا باید این نسخه‌ها برای اهواز بومی‌سازی شوند.

وی افزود: کلانشهر اهواز به مدیریتی علمی و صددرصد متعهدانه نیاز دارد. این‌که عنوان می‌شود سرمایه‌گذار به اهواز نمی‌آید و یا شهردار خوب به سختی به اهواز می‌آید، صحیح است اما باید به این نکته توجه کرد که اهواز دارای فرصت‌های فراوانی است. این امر باید به کمک اصحاب رسانه تبدیل به یک گفتمان شود تا نخبگان از آمدن به اهواز نترسند. در اهواز فرصت‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که شاید مشابه آن‌ها در کلانشهرهای دیگر کشور وجود نداشته باشد.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز ادامه داد: بزرگ‌ترین فرصت‌ ما در اهواز همین رودخانه کارون است که باید به عنوان یک فرصت لحاظ شود. نیروهای کارآمد و نخبگان فراوان نیز از دیگر سرمایه‌های اهواز هستند که نباید تبدیل به تهدید شوند. با معرفی صحیح این فرصت‌ها نه تنها شهردار ما خوب خواهد بود بلکه سرمایه‌گذاران خوبی نیز وارد خواهند شد. انشالله بتوانیم جذب خوبی از سرمایه‌گذاران و یک شهردار پرتلاش در حوزه جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم.

*** شورای پنجم، شورای شهرداری نخواهد بود

موسی‌پور تصریح کرد:‌ متاسفانه اعتماد و تصور عموم نسبت به شورای شهر در اهواز مخدوش شده است. نخستین چالش و در عین حال نخستین فرصت شهر اهواز، ما اعضای شورای شهر هستیم. در صورتی که اعضای شورا منافع شخصی و قومی و حزبی و سیاسی خود را به منافع مردم ترجیح دهند، شورای شهر به بزرگ‌ترین چالش اهواز تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ اما در صورت حفظ وفاق و وحدت با هدف مشترک خدمت به مردم میان 13 نفر اعضای شورای شهر اهواز، حاشیه‌ها و مسائل فرعی رها و تنها به مسائل اصلی پرداخته خواهد شد و آن‌گاه شورا یک فرصت محسوب می‌شود و می‌توانیم شاهد بازگشت شورای شهر به جایگاه واقعی آن باشیم. بنابراین اولین چالش و اولین فرصت شهر اعضای شورا خواهند بود.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با بیان این‌که برای دستیابی این شورا به جایگاه واقعی خود باید شفافیت در کار شورا تحقق یابد، گفت: مردم باید بدانند هر مصوبه شورا خروجی تلاش یا عملکرد کدام عضو شورا است تا بعدها آن عضو یا اعضای شورا نسبت به نتایج آن مصوبه یا اقدام پاسخگو باشند که این امر به معنای شفافیت در کار است و منجر به جلب مجدد اعتماد مردم و بازگشت شورا به جایگاه واقعی خود می‌شود.

موسی‌پور با تاکید بر عدم ورود شورای پنجم شهر اهواز به مسائل سیاسی اظهار کرد: ‌ما سیاسی و جناحی و قومی عمل نخواهیم کرد. ارتقای جایگاه کلانشهر اهواز با تمام مولفه‌های یک شهر اسلامی هدف مشترک اعضای شورای پنجم است. شورای پنجم، شورای شهرداری نخواهد بود بلکه انشالله شورای شهر خواهد بود و از تمام ظرفیت‌های قانونی خود بهره خواهد گرفت تا مسائل شورا با زد و بندها بسته نشود بلکه در یک شورای 13 نفره واحد تصمیم‌گیری شود.


"فتح‌اله حاجتی"

* شکست‌ها و مصیبت‌های ادوار گذشته شورا، نتیجه سیاسی‌کاری بوده است

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با بیان این‌که رفع چالش‌های شهری اهواز به میزان زیادی به عملکرد شورا بستگی دارد، اظهار کرد: اگر 13 عضو شورای پنجم مانند 13 برادر با صداقت و روراست و هماهنگ شوند و شهرداری متخصص، دلسوز، متعهد و پاکدست انتخاب کنند شاید به جرات بتوان گفت‌ که 80 درصد چالش‌های اهواز رفع می‌شود.

وی با تاکید بر عدم ورود شورا به مسائل سیاسی تصریح کرد: ‌شورا نهادی مردمی است و تمامی شکست‌ها و مصیبت‌های ادوار گذشته شورای شهر، همین سیاسی‌کاری بوده که منجر به اختلاف و شکاف میان اعضا شده است. از تمام اعضا شورا خواهش می‌کنم از این لحظه با خدای خود عهد ببندند که از این لحظه در یک راستا با صداقت و روراستی خارج از هر گونه قوم‌گرایی و منافع شخصی با همدیگر کار کنند و منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح ندهند.

** اعضای شورا خارج از وابستگی‌های قومی شهردار انتخاب کنند

منتخب شورای پنجم شهر اهواز تصریح کرد: اعضای شورا باید خارج از وابستگی‌های قومی و به دور از هرگونه داستان‌های سیاسی اقدام به انتخاب شهرداری شجاع کنند که با هیچ کس رودربایستی نداشته باشد.

*** شورا باید در شهرداری اهواز شفاف‌سازی کند

حاجتی عنوان کرد: اگر بتوانیم شهرداری را الکترونیکی کنیم حداقل 30 تا 40 درصد ازدلال‌بازی‌ها در شهرداری رفع می‌شوند. همچنین شورا باید ماهیانه بر عملکرد شهرداری‌های مناطق مختلف اهواز نظارت کند. گذشت زمان و عملکرد 13 عضو شورای پنجم می‌تواند اعتماد از دست رفته مردم نسبت به شورا را برگرداند. شورا باید در شهرداری اهواز شفاف‌سازی کند.

وی ادامه داد: اگر هفته‌نامه یا ماهنامه‌ای برای ارائه گزارش عملکرد شورا و شهرداری انتشار یابد به بحث شفاف‌سازی کمک زیادی می‌شود. همچنین اعضای شورا باید برای برقراری تعامل عمومی با کلیه دستگاه‌های اجرایی و سازما‌ن‌ها و نهادها تلاش کنند. شوراهای محله‌ای از دیگر موضوعاتی است که در صورت تحقق با شفاف‌سازی مشکلات هر محله به حل مشکلات شهری کمک می‌کند.

منتخب شورای پنجم شهر اهواز با اشاره به وجود زمین‌های خالی بسیار زیاد در اهواز گفت: اگر تمامی این اراضی اعم از اراضی دارای مالکیت عمومی به اراضی تغییر کاربری یافته در بحث املاک شهرداری سازماندهی و ثبت شوند، می‌توان از آنها برای احداث پارک‌های محله‌ای، فضای سبز و واگذاری به بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذار به منظور رفع بخشی از مشکل اشتغال شهر استفاده کرد.


محمدامین‌ صالحی‌نژاد، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان

همچنین در این نشست سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان به تشریح فعالیت‌های این نهاد پرداخت و اظهار کرد:‌ جهاد دانشگاهی خوزستان همزمان با تشکیل جهاددانشگاهی کشور در سال 1359 به فرمان امام(ره) راه‌اندازی شد. این نهاد در سال‌های پس از انقلاب اسلامی فعالیت‌های متفاوتی انجام داد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که وظیفه اصلی جهاددانشگاهی در آغاز، انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها بوده، تا پایان دهه 70 فعالیت‌های جهاددانشگاهی بر محوریت همین وظیفه پیش رفت و پس از آن با تغییر اساسنامه جهاددانشگاهی، فعالیت‌های پژوهشی این نهاد آغاز شد. در این راستا، "رویان" مهم‌ترین فعالیتی بود که در این زمان کلید خورد.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان با اشاره به فعالیت‌های این سازمان تصریح کرد: جهاددانشگاهی خوزستان در سال‌های آغازین تشکیل و راه‌اندازی با جنگ تحمیلی مواجه شد و بنابراین مسئولیت آموزش و اعزام دانشگاهیان به جبهه بر عهده این سازمان قرار گرفت. در سال‌های پس از آن، جهاددانشگاهی استان با عنوان آزمایشگاه مستضعفین فعالیت‌های خود را در حوزه پزشکی آغاز کرد. اکنون این آزمایشگاه به مرکز پزشکی جهاددانشگاهی خوزستان تبدیل شده است.

صالحی‌نژاد افزود: در اوایل دهه 80 پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاددانشگاهی خوزستان آغاز به کار کرد. فصل جدیدی در فعالیت‌های این سازمان در حوزه فنی، مهندسی شروع شده و عمده فعالیت پژوهشکده تکنولوژی تولید این سازمان در بخش تولید مته‌های حفاری است. دانش ساخت مته‌‌های حفاری برای نخستین بار در کشور توسط این سازمان بومی‌سازی شد.

وی گفت: در دهه 90 نیز عمده فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه درمان ناباروری بود. در حوزه درمان ناباروری نیز مراجعات بسیار زیادی از استان‌های همجوار و حتی کشور عراق به مرکز درمان ناباروری ما صورت می‌گیرد و فعالیت این مرکز همچنان در حال توسعه است. تاکنون 164 نوزاد حاصل از درمان ناباروری در این مرکز، متولد شده‌اند.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان به سابقه فعالیت‌های ایسنا و ایکنا خوزستان اشاره کرد و افزود: خبرگزاری ایسنا در سال 78 به عنوان نخستین خبرگزاری غیردولتی تشکیل شد و همان سال دفتر اهواز این خبرگزاری در ساختمان مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز آغاز به کار کرد. از سال 81 این دفتر به عنوان اولین منطقه خبری خبرگزاری ایسنا در کشور در استان خوزستان افتتاح شد. خبرگزاری ایکنا خوزستان نیز در سال 85 به عنوان نخستین منطقه خبری این خبرگزاری در سطح کشور در استان افتتاح شد.

صالحی‌نژاد با اشاره به دغدغه خبرگزاری ایسنا در حوزه شهری عنوان کرد:‌ خبرگزاری ایسنا خوزستان در دوران فعالیت خود همواره دغدغه شهر، پوشش اخبار و جلسات شورا و موضوعات مرتبط با مدیریت شهری را داشته است. اخبار و مسائل مربوط به شهرداری اهواز همیشه در راس فعالیت‌های اداره اجتماعی این خبرگزاری بوده و بنابراین تصمیمی اتخاذ شد تا پیش از آغاز به کار رسمی شورای پنجم شهر اهواز، افقی از فعالیت‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌های آینده این دوره شورا را تصویر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: احساس می شود با توجه به مسائل، اتفاقاتی که در شورای شهر اهواز و به ویژه دوره سوم این شورا پیش آمد، تا حدودی تصور و تفکر مردم اهواز نسبت به عملکرد و مدیریت شورایی مخدوش شده است. شورای چهارم با فعالیت‌های خود توانست تا حدودی این وضعیت را جبران کند اما اخیرا با انتشار فیلمی از درگیری میان برخی اعضا شورای چهارم مجددا این دیدگاه و تصور عمومی تشدید شد. البته این اتفاق شاید در هر شورای شهری رخ ‌دهد.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان افزود: در حال حاضر به عنوان یک فعال رسانه‌ای احساس می‌کنیم اعتمادی که باید مردم اهواز نسبت به عملکرد شورای شهر اهواز داشته باشند، کمی مخدوش و کمرنگ شده است. امیدواریم شورای پنجم بتواند جایگاه اصلی شورا را مجددا به دست بیاورد. اکنون در دوره‌ای که با آشفتگی‌هایی در بحث خبر رسانی مواجه هستیم با توجه به حضور دو پیشکسوت رسانه در شورای پنجم به سامان یافتن بخش روابط عمومی و ارتباطات رسانه‌ای شورای شهر بسیار امید داریم.

صالحی‌نژاد در پایان با اعلام آمادگی خبرگزاری ایسنا برای پوشش اخبار شورای شهر به فعالیت‌های مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی خوزستان اشاره کرد و گفت: مرکز ایسپا سال‌ها است که در کشور فعالیت دارد و افکارسنجی‌های خوبی را چه در استان و چه در سایر نقاط انجام شده است. این مرکز در گذشته پروژه‌های افکارسنجی در حوزه شهری را به انجام رسانده و بنابراین می‌تواند برای افکارسنجی و نیازسنجی‌های شهری به شورای شهر و شهرداری کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد