سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مصرف برق اهواز از سه استان بیشتر است/ تداوم تعطیلی اداره ها در ساعت 13

P123.jpg

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت : در رابطه با مصرف برق استان که می‌تواند هم به عنوان یک تهدید و هم فرصت تلقی شود، 15 درصد برق کشور در حوزه شرکت برق منطقه‌ای در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد مصرف می‌شود و در این زمینه برق منطقه‌ای خوزستان رتبه دوم کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود دشت ‌بزرگ در نشست خبری خود که امروز، سوم مردادماه در محل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد : استان خوزستان در زمینه صنعت برق در کشور پیشرو بوده و قدمت صنعت برق در کشور مرتبط با صنعت نفت است که خاستگاه آن نیز در استان خوزستان است.

وی افزود: اولین نیروگاه برق آبی و حرارتی در کشور در استان خوزستان به بهره‌برداری رسیدند. همچنین اولین خطوط انتقالی در کشور که با سطوح ولتاژ 132 و 230 کیلو ولت احداث شد، در استان خوزستان بود و اهواز اولین شهری بود که در کشور برخوردار از رینگ برقی شد.

پست‌هایGIS  توسعه می‌یابد

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان  تصریح کرد: اولین پست GIS کشور نیز در استان خوزستان اجرا شده که یک دستاورد قابل توجه است و این نوع پست‌ها در حال توسعه در استان هستند.

دشت بزرگ عنوان کرد: شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، برق دو استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را در بحث انتقال و فوق توزیع مدیریت می‌کند که وسعت این مناطق بیش از 80 هزار کیلومتر مربع است. خدمات شرکت برق منطقه‌ای استان در سطح 9 ناحیه که هر کدام شامل چند شهر و شهرستان است، ارائه می‌شود.

خوزستان دارای بیشترین قدرت منصوبه نیروگاهی

وی بیان کرد: قدرت منصوبه نیروگاهی استان، حدود 13هزار و 200مگاوات است که بیشترین ظرفیت منصوبه در کشور است. همچنین ظرفیت منصوبه در بخش انتقال و توزیع استان بیش از 28 هزار مگاولت آمپر است و در این زمینه استان خوزستان در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: طول خطوط انتقال استان بیش از 8300 کیلومتر مدار است و پیک باری که تاکنون در سال 96 تجربه کردیم، در 28 تیرماه اتفاق افتاد و 8220 مگاوات بود؛ این یک رقم بسیار بالا و قابل ملاحظه برای استان در این ایام است.

دشت بزرگ در خصوص جایگاه برق منطقه‌ای استان خوزستان نسبت به سایر شرکت‌های برق منطقه‌ای در کشور، گفت: استان خوزستان از بعد مساحتی 8 درصد از مساحت کشور را در اختیار دارد و در این زمینه در رتبه هفتم قرار داریم. از نظر جمعیتی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان 7 درصد از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد و در رتبه ششم کشور قرار دارد.

وی عنوان کرد: حدود 18درصد از ظرفیت منصوبه کشور در استان خوزستان مستقر است و در این زمینه رتبه اول به خوزستان اختصاص دارد. در رابطه با مصرف برق استان که می‌تواند هم به عنوان یک تهدید و هم فرصت تلقی شود، 15درصد برق کشور در حوزه شرکت برق منطقه‌ای در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد مصرف می‌شود و در این زمینه برق منطقه‌ای خوزستان رتبه دوم کشور را دارد.

تبادل برق با استان‌ها و کشورهای همجوار

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان عنوان کرد: با چهار شرکت برق منطقه‌ای دیگر در زمان‌هایی که استان نیاز داشته باشد، تبادلاتی انجام می‌گیرد و از شبکه‌های همجوار برق را منتقل می‌کنیم. همچنین از طریق دو خط انتقالی به کشور عراق، برق صادر می‌کنیم. در مجموع با چهار برق منطقه‌ای همجوار و کشور همسایه، 25 خط تبادلی داریم.

دشت بزرگ اظهار کرد: حدود یک میلیون و 800 هزار مشترک در صنعت برق استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 25 مشترک از این تعداد، مشترک صنعتی بزرگ هستند و در مجموع 1353 مگاوات قدرت مصرفی مشترکین شرکت برق منطقه‌ای خوزستان است.

18 مشترک صنعتی تامین برق می‌شوند

وی گفت: از طریق خطوط انتقال و پست‌های برقی که در دست احداث هستند، تعداد 18 مشترک دیگر تامین برق خواهند شد و این مساله کمک بسیاری به توسعه صنایع در استان می‌کند. 1434 مگاوات دیماند مورد تقاضای مشترکین برق است که در آینده با تامین آن می‌توانند فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند.

تاکنون 15 بار از پیک مصرف سال گذشته عبور کردیم

رشد 16درصدی مصرف برق در خوزستان

دشت بزرگ در خصوص میزان افزایش بار در استان عنوان کرد: در سال 95، 29بار در کل روزهای گرمی که سپری کردیم، از پیک سال گذشته آن عبور کردیم. در سال 96 تا کنون 15 بار این اتفاق افتاده و این در حالی است که ماه مرداد در پیش است و همیشه در ماه مرداد میزان عبور از پیک بیشتر سایر ماه‌ها است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان این‌که امسال رشد مصرف 15 تا 16درصدی را نسبت به روزهای مشابه در سال گذشته تجربه کردیم، عنوان کرد: اتفاق جدیدی که امسال افتاد، آن بود که هیچگاه در بهار از پیک سال گذشته عبور نکردیم اما امسال این اتفاق افتاد و در خردادماه از پیک سال گذشته عبور کردیم و با شرایط متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته مواجه شدیم.

پیک بار در خوزستان روند افزایشی دارد

دشت بزرگ با بیان این‌که وضعیت پیک بار در استان خوزستان یک روند افزایشی دارد، گفت: متوسط رشد بار در 6سال گذشته 4.5درصد بود و بر این اساس طبق پیش بینی‌های صورت گرفته، در سناریوی خوشبینانه و با اعمال مدیریت برق در همه بخش‌ها، پیش بینی 8329 مگاوات را برای امسال کرده بودیم. همچنین در سناریوی بدبینانه پیش بینی 8486 مگاوات را برای استان داریم.

هر درجه افزایش دما فشار شدیدی به شبکه برق تحمیل می‌کند

وی افزود: برای دماهای بالای 48درجه سانتیگراد، به ازای افزایش هر یک درجه سانتیگراد دما، 112 مگاوات رشد بار در شبکه داریم که فشار شدیدی را به تجهیزات شبکه برق تحمیل می‌کند و آن‌ها را در زمان بارگیری تحت تنش قرار می‌دهد؛ در این بازه مساله مدیریت مصرف اهمیت ویژه‌ای به خود می‌گیرد.

تجربه 31 بار دمای 49 درجه و بالای آن در سال جاری

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: تعداد روزهایی که دمای استان 47درجه یا بالاتر بوده، در مجموع 79 روز در سال 95 بود. از ابتدای خرداد تا 26 تیرماه در سال گذشته 27 بار شاهد افزایش دمای بالای 47درجه در استان بودیم اما امسال در این بازه 48 بار این مساله صورت گرفته است. 43 بار در سال گذشته شاهد دمای 49درجه و بالای آن بودیم که از ابتدای خرداد تا تیرماه، 13 بار اتفاق افتاد اما امسال در این بازه 31 بار این اتفاق افتاده است.

دشت بزرگ عنوان کرد: در سال 95، 29بار از پیک مصرف در مقایسه با سال گذشته آن عبور کردیم اما امسال تاکنون این رقم نزدیک به دو برابر افزایش پیدا کرده و این مساله نشان دهنده افزایش تعداد روزهای گرم امسال نسبت به سال گذشته است.

طرح‌های صیانتی از تاسیسات به منظور مدیریت خاموشی‌های احتمالی

وی ادامه داد: بر اساس تدبیری که در ارتباط با مدیریت مصرف برق اندیشیده شد، برای اولین بار در کشور یک روال مدیریتی را رایج کردیم و آن این بود که برای دمای 49 درجه سانتیگراد به بالا که تجهیزات تحت فشار و تنش قرار می‌گیرند، طرح‌های صیانتی از تاسیسات را به منظور مدیریت خاموشی‌های احتمالی اعمال کردیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: در این زمینه با توجه به همکاری و هماهنگی که با استانداری خوزستان انجام گرفت، قرار شد تا در روزهایی که شاهد چنین دمایی هستیم، ادارات در ساعت 13 تعطیل شوند زیرا آغاز پیک مصرف در ساعت 13 اتفاق می‌افتد و با این کار در ظهرها با توجهی به این‌که بخشی از بار مربوط به ادارات بود، بخش از بار مصرف حذف شد.

تداوم تعطیلی ادارات در ساعت 13 با توجه به استمرار گرما

عدم مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح

دشت بزرگ بیان کرد: تاکنون 21 روز از این شرایط استفاده شده و با توجه به صحبت‌ها و پیش بینی‌های انجام گرفته در خصوص افزایش دمای هوا برای هفته‌های آینده، با هماهنگی که با مدیریت بحران استان انجام می‌گیرد، تعطیلی ادارات را در چنین شرایطی در ساعت 13 خواهیم داشت.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های میدانی صورت گرفته در خصوص اجرای این طرح و مشارکت بخش‌ها، بخش خصوص مشارکت کافی در اجرای این طرح نداشته است. بخش‌ها نباید خود را از این طرح‌های همکاری و مشارکتی جدا بدانند و در این زمینه به مشارکت بیشتری نیاز داریم.

لزوم همکاری همه بخش‌ها در اجرای طرح کاهش ساعت کاری

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در خصوص اجرای طرح تغییر ساعت اداری انتظار داریم حدود 200 مگاوات از پیک مصرف در شبکه کاهش دهیم، عنوان کرد: برخی از صنایع نیز بر اساس رصدهای انجام گرفته همکاری مناسبی با اجرای طرح ندارند. این مساله یک مساله اجتماعی و عمومی در استان است که به هیچ صنف خاصی مرتبط نیست و در این زمینه همه باید همکاری لازم را داشته باشند. انتظاری که باید در این خصوص برآورده می‌شد، محقق نشد و امیدواریم در ادامه، شاهد همکاری بیشتر بخش‌ها در این طرح باشیم.

مصرف برق اهواز به تنهایی از سه استان کشور بیشتر است

وی با بیان این‌که مصرف برق شهرستان اهواز به تنهایی 3105 مگاوات است که این میزان از مصرف برق سه استان مرکزی، لرستان و همدان بیشتر است، عنوان کرد: برق منطقه‌ای خوزستان، عزم خود را جزم کرده است و می‌خواهد به سمت توسعه در صنعت برق استان برود تا شاهد پیامدهای خوب این توسعه در استان باشیم. در این زمینه با اقداماتی که طی دو سه سال آینده انجام خواهد گرفت، امیدواریم صنایع نیز بهره‌مندی لازم را از خدمات ارائه‌شده توسط این شرکت داشته باشند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: پیش‌بینی‌هایی در ارتباط با صنایع انجام گرفته تا بتوانیم 84 مگاوات از ظرفیت مدیریت مصرف در بخش صنعت استفاده کنیم. این میزان امسال تاکنون به حدود 160 مگاوات رسیده و این مساله بیانگر مشارکت بخش صنعت در مدیریت مصرف در بخش‌هایی که با شرکت قرارداد منعقد کرده‌اند، بوده است. در این زمینه در قبوض این بخش‌ها مشوق‌هایی در نظر گرفته  می‌شود.

سهم صنعت از مصرف برق افزایش پیدا کند

دشت بزرگ اظهار کرد: در ارتباط با مصارف خانگی، مصرف استان خوزستان در مقایسه با کل کشور، حدود 2برابر متوسط مصرف کل کشور است. این وضعیت در بخش صنعت رقم قابل ملاحظه‌ای نیست. رقم مصرف برق صنعتی که یکی از شاخص‌های توسعه است، در کل کشور 31 درصد است اما این میزان مصرف در استان خوزستان تنها حدود 10 درصد است و باید سهم صنعت از مصرف افزایش پیدا کند.

وی در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان خوزستان عنوان کرد: 13 متقاضی در بحث ۱۳ ساخت نیروگاه تجدیدپذیر و مولدهای مقیاس کوچک با 1400 مگاوات ظرفیت داریم اما از وضعیتی که متقاضیان برای شرکت ایجاد کرده‌اند راضی نیستیم. با توجه به پتانسیل‌های خوزستان، انتظار داریم سرمایه‌گذاران جدیت بیشتری از خود نشان دهند و به صورت پررنگ‌تر در این حوزه حضور پیدا کنند.

برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کنیم

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان بیان کرد: برق منطقه خوزستان برای سرمایه‌گذاران در این حوزه فرش قرمز پهن می‌کند و نهایت همکاری را در این زمینه دارد. با توجه به پتانسیل‌های خوزستان، انتظار داریم سرمایه‌گذاران جدیت بیشتری از خود نشان دهند و به صورت پررنگتر در این حوزه حضور پیدا کنند تا شاهد توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان باشیم.

دشت بزرگ تصریح کرد: از سال 93 تاکنون 1620 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی استان خوزستان اضافه کرده‌ایم که در قالب چهار نیروگاه است. امیدواریم بخش بخار نیروگاه تازه تاسیس ماهشهر و بخش بخار نیروگاه بهبهان نیز تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

وی خاطرنشان کرد: 10 هزار مگاوات مجوز احداث نیروگاه در استان خوزستان داریم که این میزان مجوز فرصت بسیار خوبی برای استان است که اگر محقق شود، خوزستان به قطب بزرگ تولید برق کشور تبدیل می‌شود. هرچند که اکنون نیز دارای این شرایط هستیم اما استان‌های دیگر نیز بیکار نبوده‌اند و در بحث نیروگاهی فعال هستند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان ادامه داد: جهش قابل ملاحضه در وضعیت طرح‌های انتقال استان شاهد بودیم و تحول خوبی در بحث توسعه استان در حال محقق شدن است اما این میزان کافی نیست زیرا چند برابر آن را پیش بینی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال‌های آینده محقق خواهد شد.

16 پست فوق توزیع به صورت GIS عملیاتی خواهند شد

دشت بزرگ با بیان این‌که با توجه به وضعیت و شرایط استان، عموما نگاه به اجرای پست‌های GIS در استان داریم، عنوان کرد: در بخش سرمایه‌گذاری از منابع خارجی 42 پروژه بسیار مهم و اثرگذار در صنعت برق استان را تعریف کرده‌ایم. 16 پروژه پست فوق توزیع به صورت GIS عملیاتی خواهد شد. این روند تا قبل از سال 95 صفر بود اما اکنون پیگیری‌های انجام گرفته به اجرای 16 پست GIS از محل فاینانس منابع خارجی منجر شد.

وی افزود: در سال گذشته حدود 160میلیارد تومان در بحث زیرساخت‌های استان هزینه کردیم که این عدد در سال‌های 96 و پس از آن افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. بیش از 2500 مگاولت آمپر تا پایان سال 98 به ظرفیت موجود استان اضافه خواهیم کرد که امر یک تحول در صنعت برق استان است. همچنین حدود 1100 کیلومتر در سه سال آینده به طول شبکه افزوده خواهد شد و پیش بینی سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومانی در بخش برق استان در این سه سال انجام داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: مصرف کننده‌های صنعتی همانطور که تامین برق آن‌ها توسط شرکت برق منطقه صورت می‌گیرد، به موقع نسبت به پرداخت صورتحساب خود اقدام کنند. در حال حاضر بیش از 120میلیارد تومان از محل فروش برق از مشترکین طلبکار هستیم. طرح‌های توسعه‌ای که قرار است در استان اجرا شود، تامین بخشی از منابع مالی آن‌ها از محل وصول همین طلب‌ها است که انتظار داریم در این زمینه مشترکان نسبت به پرداخت‌ها اقدام کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد