سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نشت دوباره نفت در غیزانیه اهواز

            اهواز - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: طرح آماک در اهواز با وجود بهره برداری، دارای نواقصی است و خروج گازهای سمی هنوز در برخی نقاط ادامه دارد.

علی بنی عگبه روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: گام زیست محیطی طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه پنج میدان نفتی) در اهواز چند ماه پیش به بهره برداری رسید و اکنون در مدار است اما بر اساس گزارش های دریافتی این طرح هنوز نواقصی دارد.
وی افزود: هنوز هم در برخی مناطق مشعل های نفتی تولید آلودگی دارند، که این مساله در حال بررسی و پیگیری است.
به گفته اهالی روستاهای بخش غیزانیه (که کریت کمپ بزرگترین تاسیسات نفتی در این بخش قرار دارد) مشعل های نفتی هنوز آلودگی بسیاری در اطراف این روستا ایجاد می کنند.
طرح آماک به منظور کاهش انتشار آلاینده های ناشی از سوزاندن گازهای ترش در میادین آب تیمور، مارون، اهواز و کوپال از اوایل دهه 80 آغاز شد.
مرحله نخست طرح انجام شده و اجرای مرحله دوم که بخش زیست محیطی طرح است از سال 1388 آغاز شده بود. بهره برداری از طرح آماک یکی از مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز و همچنین ستاد ملی کاهش آلودگی هوا برای خوزستان بوده که چندین بار وعده بهره برداری آن داده و شرکت نفت اواخر پارسال اعلام کرده بود که بهره برداری آزمایشی آن آغاز شده است. این طرح در نهایت اردیبهشت امسال با حضور ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به بهره برداری رسید.

* باز هم نشت نفت
علی بالدی دهیار روستای روزنه از توابع اهواز نیز از نشت نفت در اطراف روستاهای دهستان بخش مشرحات از بخش غیزانیه خبر داد.
وی افزود: نشت نفت ظهر یکشنبه یکم مرداد در خطوط لوله نزدیکی این روستاها اتفاق افتاد و بخشی از زمین های اطراف را آلوده کرد که این نشتی اکنون مهار شده و شرکت نفت آلودگی ها را با خاک پوشانده است.
بالدی با انتقاد از ادامه نشت نفت در روستاهای این بخش اظهار کرد: لوله های نفتی که در اطراف روستاهای این بخش قرار دارند بسیار پوسیده و قدیمی هستند و هر چند یک بار دچار حادثه و نشتی می شوند که این مساله امنیت و سلامت روستائیان را تهدید می کند.
وی گفت: متاسفانه شرکت نفت با وجود درآمدزایی بسیار از میادین نفتی این منطقه، حاضر به تعویض خطوط لوله فرسوده نیست تا از بروز حوادث جلوگیری کند.
بر اساس این گزارش، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بزرگترین تولید کننده نفت کشور است که خوراک پالایشگاه ها و بخش اعظم نفت صادراتی را تامین می کند. شرکت نفت و گاز کارون، بزرگترین زیرمجموعه این شرکت (که بخش زیادی از تاسیسات نفتی و چاه های این شرکت در بخش غیزانیه اهواز قرار دارد) روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام و 55 هزار بشکه میعانات گازی تولید می کند.
بخش غیزانیه در شرق اهواز، بیش از 90 روستا و بیش از 26 هزار نفر جمعیت دارد.
واحدهای یونیت یک و کریت کمپ روستاهای سمت راست جاده اهواز- ماهشهر را تحت تاثیر قرار می دهد همچنین در سمت چپ این جاده واحد یونیت 2 ، در کنار روستای لذة در مجاورت جاده میدان تپه به فرودگاه، یونیت چهار در جوار روستای صفیره و واحدهای بهره برداری مارون یک در کنار روستاهای نمره 3 و کوپال و غیزانیه بزرگ، واحد مارون 6 در کنار روستاهای طویله کوچک و عوده و واحد مارون 4 در مجاورت روستاهای عوافی و مشرفه بزرگ و ابیرش، واحد بهره برداری کوپال مارون در مجاورت روستاهای عین المجیبل و بطره قرار دارند.
7151 / 6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد