سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

رودخانه‌هایی که نفس‌ها را در خوزستان به شماره انداخته‌ است

/تابستان‌های داغی که به سردی جسم جوانان منتهی می‌شود
کم کم خبرهای تلخی از گوشه و کنار شهرهای خوزستان به گوش می‌رسد، مسئولانی که تا دیروز با اطمینان اعلام می‌کردند، که هیچ گونه آماری مبنی بر غرق شدن در رودخانه‌ها وجود ندارد، دوباره نگران رودخانه‌هایی هستند که تفریحات جوانان را هر روز به مرگ منتهی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حال هیچ کس خوب نیست، از چشم دوختن پدر و مادر داغ داری که چشم به رودخانه بسته‌اند، تا فرزند خود را پیدا کنند، و خبری از آن نیست، تا نگرانی مردمی که در کنار رودخانه‌ها زندگی می‌کنند، و از فردایی می‌ترسند که کودکانه‌های فرزندانشان با آب به پایان برسند.

اینجا خوزستان است، استانی که تابستانش از بهار آغاز می‌شود، تابستانی که خورشیدش برای فرود آوردن تازیانه خود بر بدن رنجور آدم‌ها تمام روز چشمانش را باز نگه می‌دارد، و همه برای پناه آوردن به مکانی خنک خطر را به جان می‌خرند.

کم کم خبر‌های تلخی از گوشه و کنار شهر‌های استان به گوش می‌رسد، مسئولانی که تا دیروز با اطمینان اعلام می‌کردند، که هیچ گونه آماری مبنی بر غرق شدن در رودخانه‌ها وجود ندارد، دوباره نگران رودخانه‌هایی هستند که تفریحات جوانان را به مرگ منتهی می‌کند.

خوزستان در صدر آمار غرق شدگی کشور

سید فرزاد حسینی مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان در رابطه با میزان آمار غرق شدگان از ابتدای سال جاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: آمار سال جدید تاکنون جمع بندی نشده است، و ظرف روز‌های آینده آمار مورد نظر اعلام می‌شود.

اما به گفته معاون پزشکی و سازمانی پزشکی قانونی کشور، استان‌های خوزستان و مازنداران هر کدام با 135 تن فوتی در صدر آمار حوادث غرق شدگی در سال 95 قرار دارند و استان گیلان با 81 فوتی در رتبه دوم و استان فارس با 56 فوتی در رتبه سوم قرار دارد.

اغلب کسانی که هوای گرم و عطش تابستان آن‌ها را وسوسه می‌کند تا در، رودخانه‌ها آبتنی کنند گروه سنی نوجوان و جوان هستند، که یا آنقدر بی‌تجربه هستند، که با چند بار رفتن به استخر و یا آموزش‌های ابتدایی شنا فکر می‌کنند، مشکلی برای شنا کردن در آب‌های آزاد و رودخانه‌ها ندارند، یا کسانی هستند، که به دلیل فقدان امکانات رفاهی مانند استخر، و غلبه هوای گرم و اغلب عدم توانایی پرداخت هزینه‌های ورود به استخر چاره‌ای جز پنا آوردن به رودخانه‌ها ندارند.

زندگی کردن اما در کوره داغ خوزستان چاره‌ای جز روی آوردن به آب را برای ما نمی‌گذارد، استانی که بی‌تدبیری برخی مسئولانش استخر‌هایی به طول کارون، کرخه، دز، مارون و زهره برای گرفتن جان جوانانش گسترانده است، تا لذت تابستان‌های گرمش به سردی جسم جوانانش و داغدار کردن خانواده‌هایشان منتهی شود.

به گفته حسین عیسی‌زاده دریس مسئول هیات شنای خوزستان تعداد 140 استخر در کل خوزستان وجود دارد، که از این تعداد110 تا120 فعال هستند، تعداد 35تا دولتی و تعداد 16تا سرپوشیده و 5تا روباز که مربوط به اداره کل ورزش و جوانان خوزستان است.

لزوم تشخیص مناطق امن رودخانه توسط شهرداری‌ها

وی افزود: استخر شهر‌های اندیمشک، شادگان، گتوند، دزفول و ماهشهر ظرف سه ماه آینده به بهره برداری می‌رسند، و استخر شهر‌های باوی، باغملک، حمیدیه، سوسنگرد، هندیجان، رامشیر و اهواز نیمه کاره است، که به دلیل نبود اعتبارات پروژه‌ها یآن‌ها پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است.

مسئول هیات شنای خوزستان با تاکید به لزوم ساماندهی تفریحات آبی با توجه به وجود گرمای تابستان از نحوه تعامل برخی دستگاه دولتی دارای استخر انتقاد کرد، وگفت: شرکت گاز میان کوه از توابع شهرستان امیدیه با وجود برخورداری از استخر مجهز تنها این استخر را در اختیار خانواده‌های پرسنل خود قرار داده است، که این شیوه برخورد پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به حادثه چال کندی دزفول توضیح داد: چندین بار از شهرداری‌ها درخواست کردیم، آن قسمت از رودخانه‌ها در هر شهری را که خطرناک نیست محصور کنند، ما نیز مربی شنا در اختیار آن‌ها می‌گذاریم تا به صورت رایگان شنا را در منطقه امن رودخانه آموزش دهد.

فقدان امکانات رفاهی مانند استخر، در استان توریستی مانند خوزستان به طور حتم یکی از خلاء مهم در حوزه اجتماعی است، این در حالی است، که دراغلب شهرهای خوزستان از وجود یک استخر به منظور استفاده جوانان و نوجوانان پرتعدادشان خبری نیست، علاوه بر این و در کنار فقدان استخر در این شهر‌ها، هیچ پروژه یا فکری برای امکانات و فضاهای تفریحی تعریف نشده است، همین عمل مهترین دلیل روی آوردن تفریحات آبی و شنا کردن در رودخانه‌ها هستند.

ارتباط آرامش روانی و اجتماعی با تفریحات سالم

به گفته سیمین کاظمی جامعه‌شناس و پزشک تفریح در عصر کنونی باهدف تجدید قوای جسمی و روحی و بازسازی نیروی کار به یک نیاز و دغدغه تبدیل شده و در واقع این الزام بخاطر گسترش پدیده شهرنشینی و زندگی ماشینی بوجود آمده است.

علی باصری جامعه‌شناس نیز معتقد است: هر چه فضا‌ها و طراحی‌های شهری برای زندگی شهروندان بیشتر فراهم باشد، خانواده‌ها نیز آرامش فرهنگی، روانی و اجتماعی بیشتری دارند و به طور کلی فرهنگ، باورهای فردی و تفریحات سالم ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

شهاب صدیقی مدیر کل امور شهری و شور‌ها استانداری خوزستان می‌گوید: در بخش خدمات رفاهی زیر ساختی به وضعیت مطلوبی رسیدیم، اما در حوزه خدمات تفریحی هنوز به شرایط ایده آل دست پیدا نکردیم و نیاز است، در این مورد بر اساس شاخص‌ها عمل کنیم.

فقدان علائم هشدار دهنده در اطراف رودخانه‌ها

متاسفانه خوزستان با وجود برخورداری از رودخانه‌ها و کانال‌های روبازدر کمتر مناطقی از این رودخانه‌ها شاهد نصب تابلوهای هشدار و تجهیزات غریق نجات، در کنار رودخانه‌ها و سد‌ها هستیم، از سوی دیگر برخی قایق‌های تفریحی یا تحت کنترل و نظارت ناظران قانونی نیستند، یا تعداد سرنشینان قایق برابربا ظرفیت قایق نبوده است.

علی خدادی مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز، با تاکید بر احداث پایگاه‌های غریق نجات در کنار نقاط پرخطر رودخانه‌ها اظهار کرد: عدم تخصیص اعتبارات لازم جهت احداث پایگاه‌های غریق نجات عامل عمده تاخیر در احداث آن‌ها است.

وی تصریح کرد: با توجه به محلی که توسط شرکت نفت در اختیار سازمان هلال احمر استان قرار داده شد، در نظر داریم آموزش‌های مربوط به شنا و چگونگی فرهنگ سازی افراد ساکن حاشیه رودخانه‌ها را انجام دهیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان با یان اینکه این آموزش‌ها پیشگیرانه و نوعی آگهی بخشی در مورد مخاطرات طبیعی است متذکر شد: این آموزش‌ها بیشتر متوجه کودکان خردسال به عنوان گروه سنی که بیش از سایر گروه‌ها در معرض خطر هستند.

خدادادی در رابطه با عدم نصب تابلو‌های هشدار دهنده و حصار کشی در نقاط پر خطریاد آور شد: نقاط پر خطر باید توسط شهرداری‌های در شهر ستان‌ها مشخص شود، تا پس از آن برای نصب آن‌ها اقدام شود.

وی با ابراز تاسف از حادثه چال کندی که منجر به مرگ و مفقود شدن چند نفر از هم استان‌های ما شد، ابراز امید واری کرد: با توجه به اینکه ضریب خطر پذیری در کشور ما 8از 10 است، بتوانیم میزان خطر را به 2یا 3 برسانیم.

کیامرث حاجی‌زاده مدیریت بحران استانداری خوزستان ورود مدیریت بحران به حادثه چال کندی را انسان دوستانه عنوان کرد، و افزود: پس ازپیگیری موضوع از طریق فرمانداری و شهرداری دزفول یک فروند بالگرد و گروه غریق نجات را به منطقه ارسال کردیم.

این نوستالژی اما بار‌ها و صد البته هر ساله و در فصل‌های تابستان تکرار می‌شود، تا ‌‌نهایت تلخ را برای خانواده‌ها رقم بزند،

اطلاعات محلی گوی سبقت را از آمار پزشکی قانونی خوزستان گرفته است، مدیریت بحران استانداری، انسان دوستانه در حادثه اخیر ورود کرده، هلال احمر خوزستان به انتظار مشخص شدن مناطق حادثه خیز رودخانه توسط شهرداری‌ها است، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان جمعه و یک روز پس از حادثه چال کندی اطلاعیه برائت مبنی بر اینکه تور گردشگری جان باختگان حادثه چال کندی مجوز گردشگری از میراث نگرفتند را در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها پخش کرده است، و ما در حوادث بیش از هر زمان دیگری به قابلیت پاس کاری دستگاه متولی در امر حوادث پی می‌بریم.

بر اساس قانون متولی رودخانه‌ها و دریا‌ها وزارت کشور است، و در استان‌ها استانداری‌ها هستند، بر همین اساس وزارت کشور کارگروهی دارد، به نام کارگروه ساماندهی سواحل رودخانه‌ها و دریا‌ها که از طریق تخصیص اعتبارات این کارگروه اکنون مناطق امن سواحل دریای مازندارن به عنوان استانی که پس از خوزستان بیشترین آمار غرق شدگی در کشور را به خود اختصاص داده است، حفاظ کشیده شده است، ومردم به صورت خانوادگی در ساحل تفریح می‌کنند، براستی چرا این کارگروه در استان خوزستان که از بالا‌ترین ظرفیت‌های آبی رودخانه‌ای در کشور برخوردار است، تشکیل می‌شود، آیا وظیفه سازمان آب و برق تنها کنترل بالا و پایین شدن آب رودخانه هاست و مخابره آن به مرکز است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس آمار‌های اعلام شده از روز سه شنبه تا پنج شنبه ۲۹ تیر هفته گذشته، مجموعا ۱۲ نفر در حوادث غرق شدگی جان باختند، غرق شدن ۲ نفر (پدر و پسر) در منطقه چنیبه اهواز، روز سه شنبه، غرق شدن ۱ نفر در روستای‌ام اتمیر کوت عبدالله روز چهارشنبه ۲۸ تیر، غرق شدن ۲ نفر در روستای عشاره از توابع شهر الحایی بخش مرکزی اهواز، روز چهارشنبه ۲۸ تیر، غرق شدن جوان ۱۷ ساله در حفار شرقی آبادان پنج شنبه ۲۹ تیرو غرق شدن ۶ نفر دختر و پسر در رودخانه دز شهرستان دزفو که در مجموع۱۲ نفر در کمتر ۷۲ ساعت طعمه آب شدند.

---------------------------------

گزارش: عاطفه اسماعیلی منش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد