سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اروپا چگونه در حال جدا کردن مسیر خود از ترامپ در مورد ایران است؟

/ شکافی که قرارداد توتال بین اروپایی ها و ترامپ ایجاد کرد

زمانی که شرکت فرانسوی توتال توافق گازی ای با ایران امضا کرد مدیر عامل توتال این قرارداد 5 میلیارد دلاری را زمینه ساز ایجاد صلح خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ واشنگتن پست نوشت: زمانی که شرکت فرانسوی توتال توافق گازی ای با ایران امضا کرد مدیر عامل توتال این قرارداد 5 میلیارد دلاری را زمینه ساز ایجاد صلح خواند.

به گزارش «انتخاب»؛ او گفت: ما این توافق را امضا کردیم تا پل بسازیم نه دیوار.

این سرمایه گذاری با سهامداری شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس ایران صورت گرفته و با هدف توسعه میادین گازی پارس جنوبی است.

به گفته پاتریک پویانه مدیر عامل توتال توسعه اقتصادی یکی از راه های ایجاد صلح است.

اظهارات پویانه نشان دهنده دیدگاه مقامات اروپایی درباره ارتقای سطح روابط با ایران است و این اقدام شرکت های دیگر اروپایی را برای ورود به بازار ایران در پی لغو تحریم ها تشویق خواهد کرد. اما اظهارات او شکاف بین اروپا و آمریکا را نیز در ارتباط با ایران بیشتر کرده است. دولت ترامپ ایران را یک تهدید جهانی میداند و خواستار تشدید تحریم ها و انزوای این کشور است.

از زمان روی کار آمدن ترامپ اروپا و آمریکا رویکردهای متفاوتی در قبال ایران و آینده برجام داشته اند.

از نظر اروپا توافق هسته ای روابط یا این بازیگر مهم خاورمیانه را تسهیل کرده و راه ورود به بازار انرژی ایران را برای اروپایی ها باز کرده است.

بسیاری از بانک های اروپایی و شرکت های اروپایی تمایلی به ورود به بازار ایران ندارند اما فرانسه و آلمان و ایتالیا در همه صنایع ایران اعم از راه آهن و صنایع مرتبط با انرژی و هتل های لوکس و تولید خودرو در ایران سرمایه گذاری کرده اند. روز سه شنبه شرکت فرانسوی خودروسازی پژو سیتروئن اعلام کرد که فروش این شرکت در خاورمیانه و آفریقای شمالی در نیمه اول امسال به دلیل تولیدات جدید این خودرو سازی در ایران سه برابر شده است.

به گفته فاین دینی مشاور بازار ایران، اروپایی ها و چینی ها و روس ها و اکراینی ها و همه جا به ایران بازگشته اند. کمپانی های خیلی بزرگی هستند که مشتاق سرمایه گذاری در ایرانند و این کار را آغاز کرده اند.

اما واشنگتن توافق هسته ای اوباما با ایران را تهدیدی برای خاورمیانه می داند. برخی از مقامات در کاخ سفید رویکرد خصمانه تری علیه ایران دارند و این کشور را مستحق تنبیه برای اقدامات موشکی اش میدانند.

در ماه آپریل دولت ترامپ به کنگره خبر داد که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده . تایید دولت باید به تایید کنگره نیز برسد. این تاییدیه که به طور معمول باید هر 90 روز یک بار برای توافق هسته ای انجام بگیر به نوعی بازبینی در برجام نیز هست. روز دوشنبه مهلت پاسخ کنگره به پایان خواهد رسید . مقامات گفته اند سیاست بازبینی باید قبل از بازبینی و تاییدیه بعدی در ماه اکتبر صورت بگیرد.

در عین حال وزارت خزانه داری آمریکا هیچ اظهار نظری درباره اینکه آیا با توافقات ایران و بویینگ علی رغم قراردادی که به ایجاد هزاران شغل برای آمریکایی ها انجامیده موافق است یا نه نداشته.

به گفته الی گرانمایه کارشناس ارشد شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ اختلاف جدی ای میان اروپایی ها و آمریکایی ها در مورد ایران وجود دارد. اروپایی ها تعامل مجددشان را از سر گرفته اند اما آمریکایی ها به دنبال راهی برای انزوای ایران و مهار این کشورند.

گرانمایه ضمن ابراز خوشبینی نسبت به توافق 5 میلیارد دلاری توتال با ایران نوشت: این توافق تحت حمایت دولت فرانسه شکل گرفته. این دولت در واقع اعلام کرده که علی رغم تردیدهای دولت آمریکا کار خودش را خواهد کرد. اروپایی ها پیامی را مخابره کردند و آن اینکه سیاست خارجی ما در قبال ایران با سیاست خارجی واشنگتن متفاوت است.

منتقدان رویکرد اروپایی ها و توافق هسته ای عمدتا می گویند نگرش های حامی تجارت بین المللی در برابر موارد نقض برجام توسط ایران و اقدامات مخرب این کشور در منطقه کور شده اند.

یک تحلیل گر حوزه ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن گفته: اروپایی ها نقض برجام در ایر ان را یک اتفاق فردی می پردازند. 

این بنیاد یکی از منتقدان برجام است. مارک دوبویتز رییس بنیاد به طور علنی کشورهای خلیج فارس را به اجتناب از همکاری با کمپانی های ایران تشویق کرده است.

اما آیا کاخ سفید باید از این توافق عقب نشینی کند و یا در این توافق بازنگری داشته باشد؟ تحلیل گران براین باورند که آمریکا باید برای همراه کردن اروپایی ها ودیگر امضا کنندگان توافق نظیر روسیه و چین تلاش زیادی بکند. دولت در مسیر اعمال تحریم های جدید و سخت تر علیه ایران بدون حمایت سایر قدرت های جهان با مشکلات و موانع زیادی رو به رو خواهد شد.

به گفته ریچارد نفیو معاون سابق هماهنگ کننده سیاست های تحریمی آمریکا در وزارت خارجه آمریکا، اروپایی ها در مورد تعهدتشان در برجام و آمادگی شان در مقابله با مخالفت های آمریکا کاملا شفاف بودند.

او افزود: توافق توتال به طور خاص نشان داد که این کمپانی و احتمالا دولت فرانسه آماده مبارزه با تصمیمان آمریکا در بازگرداندن تحریم ها علیه ایران بدون دلیل قانع کننده اند.

گرانمایه در همین رابطه میگوید سران کشورهای اروپایی همین الان هم درباره طرح مقابله با سیاست های آمریکا در صورت دخالت های آمریکا در سیاست اروپا در قبال ایران تصمیمشان را گرفته اند. اروپایی ها نقش میانه را بازی میکنند و سعی میکنند آمریکایی ها را درون همین مرزها نگه دارند. اما می گویند اگر اتفاق غیر منطقی ای از سوی آمریکا رخ بدهد ما برای گزینه های بعدی آماده ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد