سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

۸ راهکار ساده برای در امان ماندن از قبض برق نجومی

اگر قادر نیستید که برای وسایل منزل خود جایگزین مناسب پیدا کنید، به یاد داشته باشید راه‌های زیادی است که با پیروی از آن می‌توانید در مصرف برق صرفه جویی کنید مانند: قبل از روشن کردن ماشین لباس شویی از پر بودن آن مطمئن شوید. اگر شما لباسشویی را به مقدار کمتر از ظرفیتش پر کنید به همان اندازه که برایش تعریف شده است، انرژی مصرف می‌کند. در هنگام استفاده از اجاق برقی درب آن را باز نکنید، این کار باعث می‌شود اجاق انرژی بیشتری برای گرم کردن غذا صرف کند. قبل از آنکه درب یخچال فریزر را باز کنید تصمیم‌تان را برای برداشتن مواد و یا غذای مورد نظر بگیرد تا زمان کمتری برای پیدا کردن وسایل صرف شود.


سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی‌زاده سرچشمه: با صرفه جویی در مصرف برق می‌توان دو هدف را دنبال کرد یکی جلوگیری از پدیده گرم شدن زمین و دیگری کاهش هزینه پرداخت قبوض برق. با نگاهی ساده به اطراف محیط کار و منزل خود می‌توان مشاهده کرد، تمام وسایلی که با برق کار می‌کنند، قادرند کارایی بیشتری داشته باشند. عایق بندی خانه‌ها و تغییر عادت‌های روزانه شما نیز می‌تواند نقش موثری در کاهش میزان مصرف برق داشته باشد برای اطلاعات بیشتر و چگونگی صرفه جویی در مصرف برق ادامه این مطلب را بخوانید.
 
کشیدن پرده‌های خانه 

هنگامی که به نور طبیعی دسترسی دارید با کشیدن پرده‌های خانه محیط آن را روشن کنید. استفاده از نور طبیعی می‌تواند تکیه شما به نور مصنوعی را کاهش داده و باعث کاهش در مصرف برق و در نتیجه کاهش هزینه‌ها شود. به یاد داشته باشید چه در محیط کار و یا خانه استفاده از نور طبیعی می‌تواند شادابی خاصی را به شما هدیه کند. همین شادابی می‌تواند انگیزه کنار زدن پرده‌ها برای رسیدن به نور طبیعی را در شما افزایش دهد.
 

 خاموش کردن چراغ اضافی

سعی کنید فضای محیط کاری خود را به نحوی تنظیم کنید که نور طبیعی روی میز کار شما بتابد در چنین شرایطی و در صورت امکان چراغ‌های بالای سرتان را خاموش کنید. در مواقعی که می‌خواهید حریم خصوصیتان حفظ شود، شما می‌توانید از پرده‌های توری نازک برای عبور نور در محل کار و یا منزل خود استفاده کنید با این کار هم حریم خصوصیتان حفظ می‌شود و هم می‌توانید از نور طبیعی به اندازه کافی استفاده کنید. 
 
لامپ LED 

در محیطی که در آن از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌شود، سعی کنید لامپ‌های LED را جایگزین لامپ‌های رشته‌ای پر مصرف کنید شما با این کار صرفه جویی قابل توجه‌ای را تجربه خواهید کرد. 
 

 
نکته: لامپ‌های رشته‌ای ۹۸ درصد برق دریافتی را به گرما تبدیل می‌کنند و تنها ۲ درصد را به نور تبدیل می‌کنند این درحالی است که لامپ‌های  LED, CFL چندین برابر کارایی و دوام بیشتر دارند. لامپ‌های CFL اولین جایگزین لامپ‌های رشته‌ای بودند که تنها با یک چهارم انرژی مصرفی لامپ‌های رشته‌ای کار می‌کردند. عیب این لامپ‌ها وجود جیوه درون آنهاست که در هنگام دفع، باید اصول بهداشتی را رعایت کرد. لامپ‌های LED که امروزه بیشترین کاربرد را دارند هم مدت زمان بیشتری عمر می‌کنند و هم جیوه ندارند.
 
لامپ اضافی خاموش 

۱. خاموش کردن لامپ اضافی

خاموش کردن لامپ‌های اضافی ساده‌ترین و رایج ترین را برای صرفه جویی در مصرف برق است، که به طور یقین بسیار کارایی دارد. توجه به اینکه چه تعداد لامپ در منزل و یا محیطی که در آن قرار دارید. زمان روشن بودن‌شان می‌تواند به شما کمک کند که چند عدد لامپ در یک مکان و زمان خاص روشن باشند. هنگامی که از یک اتاق خارج می‌شوید، سعی کنید چراغ را خاموش کنید. عادت کنید هر وقت از اتاقی خارج می‌شوید اگر کسی داخل اتاق نباشد، چراغ را خاموش کنید. 
 

 
سعی کنید که لامپ‌هایی که باعث گرم شدن محیط می‌شوند در مناطقی استفاده کنید که نیاز به روشن بودن در مدت طولانی نیست. مثال مکان‌هایی چون:  انباری‌ها و در کل محیطی خیلی در آنجا پرسه نمی‌زنید جز در مواقع  لزوم و به مدت کوتاه. اگر خانه‌تان چندین اتاق داشت سعی کنید تمام اعضای خانواده را در زمان پیک مصرف برق در یک محیط جمع کنید تا مجبور نباشید که تمام چراغ‌های منزل را روشن کنید. با پخش شدن اعضای منزل در اتاق‌های متفاوت به خودی خود آمار تعداد لامپ‌های روشن افزایش می‌یابد. برای صرفه جویی در مصرف برق می‌توان از شمع نیز استفاده کرد! البته این سیتم نور برای کسانی که طبع عاشقانه دارند بسیار کارآمد است. اگر هم میلی برای این کار نداشته باشید، می‌توانید هفته‌ای یک یا دوبار این تجربه را داشته باشید. با این حال بسیار مراقب و مطمئن باشید که کودکتان از خطرات حاصل از افتادن شمع و آتش سوزی کاملا آگاهی داشته باشد.
 
کشیدن فیش وسایل برقی خاموش 

۲. کشیدن فیش وسایل الکتریکی خاموش
 
هر وسیله‌ای که در حال استفاده از آن نیستید، فیش آن‌ را از برق جدا کنید. توجه داشته باشید هر وسیله الکتریکی‌ای که به برق وصل باشد، حتی اگر خاموش هم باشد از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند. حتی یک دستگاه کوچک قهوه ساز تا هر زمانی که در حالت خاموش به برق وصل باشد، انرژی مصرف می‌کند. حتی در شرایطی که قهوه درونش سرد شده باشد. بعد از استفاده از کامپیوترتان آن را خاموش کنید و در انتها از برق جدا کنید. کامپیوترها انرژی زیادی مصرف می‌کنند. اگر شما فیش برقشان را جدا نکنید به نحوی پول خود را هدر می‌دهید.
 

 
سعی نکنید در هر شرایطی تلویزیونتان روشن باشد، ممکن است این کار برای برخی ناخوشایند باشد، اما لزومی ندارد پس از تماشای برنامه مورد علاقه خود تلویزیون را در حال خود رها کنید و به دیگر کارهای خود برسید. شما با خاموش کردن به موقع تلویزیون می‌توانید در مصرف برق صرفه جویی قابل توجه‌ای داشته باشید. سیستم‌های صوتی و بلندگو ها را بعد از استفاده خاموش کنید. این گونه دستگاه‌ها به معنی تمام کلمه قاتلین برق هستند و می‌توانند هزینه زیادی برای شما به وجود بیاورند. لوازم کوچک منزل از جمله شارژر تلفن، لوازم آشپزخانه، خشک‌کن مو، و هر چیز دیگری که در اختیار دارید را پس از مصرف به حال خود رها نکنید. سعی کنید تمامی آنها را پس از مصرف از برق جدا کنید.
 
جایگزین کردن وسایل جدید با وسایل قدیم 

۳. جایگزین وسایل جدید با قدیم 

اگر بودجه‌تان کفاف داد وسایل کم مصرف جدید را جایگزین وسایل پر مصرف قدیمی کنید. هنگامی که وسایل الکتریکی قدیمی ساخته می‌شد تولیدکنندگانشان نگران افزایش مصرف برق اینگونه وسایل نبودند. اما وسایل جدید برای حفظ انرژی، کاهش هزینه خانوارها و کاهش آلاینده‌های محیط زیست طراحی و ساخته می‌شوند. اگر شما دارای یک یخچال بزرگ، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و خشک کن قدیم داشته باشید جایگزین کردن این وسایل با وسایل جدید می‌تواند در بلند مدت خیلی مقرون به صرفه باشد. رتبه بندی مصرف انرژی(برچسب انرژی) در لوازم خانگی جدید به شما این امکان را می‌دهد که از مقدار مصرف انرژی دستگاه مطلع شوید و آن را ارزیابی کنید. به یاد داشته باشید که لوازم جدید الکتریکی هر چقدر مصرف انرژی‌شان کمتر باشد، ممکن است گران‌تر باشند اما شما در پرداخت قبض برق می‌توانید سود حاصل از خرید اینگونه وسایل را به عینه مشاهده کنید.
 
 
 
اگر قادر نیستید که برای وسایل منزل خود جایگزین مناسب پیدا کنید، بیاد داشته باشید راه‌های زیادی است که با پیروی از آن می‌توانید در مصرف برق صرفه جویی کنید مانند: قبل از روشن کردن ماشین لباس شویی از پر بودن آن مطمئن شوید. اگر شما لباسشویی را به مقدار کمتر از ظرفیتش پر کنید به همان اندازه که برایش تعریف شده است، انرژی مصرف می‌کند. پس سعی کنید، ماشین لباسشویی را حتما به اندازه ظرفیتش پر کنید. در هنگام استفاده از اجاق برقی درب آن را باز نکنید، این کار باعث می‌شود اجاق انرژی بیشتری برای گرم کردن غذا صرف کند. قبل از آنکه درب یخچال فریزر را باز کنید تصمیم‌تان را برای برداشتن مواد و یا غذای مورد نظر بگیرد تا زمان کمتر برای پیدا کردن وسایل صرف شود هر چقدر درب یخچال بیشتر باز شود مصرف انرژی آن نیز بالاتر می‌رود. همچنین پس از بستن درب یخچال مطمئن شوید که درب آن بصورت کیپ بسته شده باشد.
 
وابستگی خود را نسبت به وسایل برقی کم کنید 

۴. وابستگی خود را نسبت به لوازم خانگی کم کنید

در زمان‌های گذشته مردم برای اداره خانه نیاز زیادی به لوازم بزرگ امروزی نداشتند. تجربه چیزهایی که آنچنان بکارتان نمی‌آید خالی از لطف نیست. با استفاده از لوازم کمتر شما می‌توانید کل خانواده را برای کارهای منزل بسیج کنید و برای هر کدام کاری را در نظر بگیرید. اکثر مردم بیش از میزان ضروری لباس‌های خود را می‌شویند. سعی کنید تعداد دفعات شستن لباس را به هفته‌ای یک بار کاهش دهید. البته برای اشخاصی که در محیط خوش آب و هوا زندگی می‌کنند و عرق زیادی نمی‌کنند. سعی کنید لباس‌های خود را روی بالکن و یا حیاط خلوت منزل خشک کنید تا اینکه بخواهید از خشک کن استفاده کنید. هر از چند گاهی بجای استفاده از ماشین ظرفشویی با دستتان این کار را بکنید هم در مصرف انرژی صرفه جویی کرده‌اید و هم بدنتان کمی تحرک پیدا می‌کند. سعی کنید لااقل هفته‌ای یک بار از پخت و پز دست بردارید و غذاهای گیاهی و خام مصرف کنید البته اگر برای شما مقدور باشد. از لوازم کوچک در صورت ممکن استفاده نکنید. می‌توانید به جای فن آشپزخانه پنجره‌ها را باز کنید تا هوا عوض شود.
 
۸ روش برای در امان ماندن از قبض برق نجومی 

۵. لوازم گرمایشی و سرمایشی 

از عایق بودن منزل خود اطمینان حاصل کنید و از درب و پنجره‌های مخصوص عایق‌بندی استفاده کنید. این کار در کاهش هزینه‌ها بسیار چشم‌گیر است.  عایق خانه خود را از نشت هوای سرد به بیرون در فصل تابستان و از خروج هوای گرم در فصل زمستان چک کنید. از اشخاصی که در کار عایق بندی مهارت دارند کمک بگیرید تا اتاق زیر شیروانی، فضای خالی، زیرزمین، دیوارها و سقف‌ها را بازرسی کند. استفاده از زه‌های آبندی در جداره در و پنجره‌های منزل در مواقعی که از تهویه هوا استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌شود. سعی کنید آن‌ها را خوب مهر و موم کنید. اگر از بخاری برقی استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که بخاری خوب عایق بندی شده باشد تا حرارت زیادی را هدر ندهد.
 

 ۸ روش برای در امان ماندن از قبض برق نجومی
 
به جای حمام مفصل، دوش بگیرید. در موقعی که می‌خواهید دوش بگیرد مصرف برق و آب نیز کاهش می‌یابد. زیرا وقتی در حمام به سر می‌بریم ناچار باید چراغ را روشن کنید تا در محیط لیز حمام دچار حادثه نشوید. فاصله یک دوش گرفتن ساده با یک حمام مفصل به ۲۰ دقیقه می‌رسد در این زمان نیز مصرف برق بالا می‌رود. استفاده از آب خنک‌تر در فصول گرم سال هم مصرف انرژی را پایین می‌آورد و هم زمان ماندن در حمام را کاهش داده و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.
 
استفاده بهینه از سیستم سرمایشی 

۶. استفاده بهینه از سیستم سرمایشی

گاهی اوقات استفاده از تهویه مطبوع اجتناب ناپذیر است اما هیچ دلیلی وجود ندارد از ابتدای بهار تا پایان تابستان سیستم تهویه مطبوع را خاموش نکنید. راه‌هایی برای خنک شدن در روز هایی گرم وجود دارد. 
 
استفاده بهینه از وسایل گرمایشی 

۷. استفاده بهینه از وسایل گرمایشی

سعی کنید در طول زمستان محیط خانه خود را چند درجه پایین‌تر نگه دارید. شاید این چند درجه آن‌قدر هم به چشم نمی‌آید اما روی هزینه‌ها بسیار تاثیرگذار است. البته در کشور ما بیشتر مردم به وسیله گاز خانه‌هایشان را گرم می‌کنند. این نکته برای کسانی است که از برق برای گرم کردن منزل استفاده می‌کنند کاربرد دارد. البته دلیلی نمی‌شود که از الگوی بالا استفاده نکنید. برای گاز مصرفی نیز قبض صادر می‌شود.
 
استفاده از انرژی نو 

۸. استفاده از انرژی نو

از انرژی‌های تجدید‌پذیر استفاده کنید. شما می‌توانید برای استفاده از انرژی تجدید پذیر مثل خورشید و باد از شرکت‌های مربوطه کمک بگیرید. معمولا بسیاری از شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، کوچک هستند. استفاده از انرژی تجدید پذیر ممکن است هزینه بالایی داشته باشد اما در دراز مدت این صرفه جویی در قبوض شما نمایان می‌شوند. 
 


نتیجه

شما با پیروی از موارد بالا می‌توانید خود را در برابر قبض‌های برق نجومی آخر ماه در امان نگه دارید.

منبع: wikihow
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد