سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

۱۸ راهکار برای اینکه هیچ وقت از محل کارمان تعدیل نشویم

چگونه یک کارمند خوب و موفق باشیم

هنگامی که شما یک فرصت جدید برای یادگیری یک مهارت دریافت می‌کنید، آن را از دست ندهید. این کار می‌تواند عیار و رتبه شما را در مجموعه بالا ببرید. اگر پیشنهاد یک دوره تحصیلی و آموزشی توسط کارفرمای خود دریافت کردید، آن را از دست ندهید و حتما در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید و آن را جدی بگیرید. به دنبال آموزش جدید رفتن، نشانه هوشمندی و بهتر شدن کارایی‌تان است. به یاد داشته باشید اگر قرار باشد در مجموعه‌ای تعدیل نیرو صورت گیرد، ابتدا کسانی را اخراج می‌کنند که کارایی کمتری نسبت به بقیه دارند.


چگونه یک کارمند خوب و موفق باشیم

سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی‌زاده سرچشمه: یک کارمند موفق شبیه به یک شرکت خصوصی کوچک با راندمان بالا و ریسک کم است. شما برای رضایت مشتریان بهترین امکانات را در اختیارشان قرار می‌دهید، فقط در این مورد به جای مشتری، شما با کارفرما و یا مدیر روبرو هستید. در واقع شما خود را آماده می‌کنید، برای اجرای کارهایی که به شما سپرده می‌شود. در این یادداشت شما با چند مرحله مهم آشنا می شوید که با پیروی از آن می‌توانید یک کارمند خوب و موفق باشید.
 


۱. رفتار حرفه‌ای داشته باشید

رفتار حرفه‌ای در کسب و کار چه در بیمارستان، ادارات دولتی و یا به عنوان یک شیمیدان و حتی خرده فروشی در فروشگاه ربطی به نوع شغل ندارد بلکه در همه این موارد سرپرستی بر اساس نظارت بر کار است. بیاد داشته باشید کسی که مسئولیت سرپرستی کارگران و یا کارمندان و پرسنل جایی را برعهده دارد، به خوبی تشخیص می‌دهد که چه کسی در حال کار کردن است و یا در حال فریب دادن مجموعه. پس به هیچ وجه تحت تاثیر محیطی که در آن کار می‌کنید، نباشید. کسی که با فریب دادن، روز خود را می‌گذراند بالاخره روزی چوب رفتار ناشایست خود را خواهد خورد. به هیچ وجه خود را با چنین افرادی مقایسه نکنید.

۲. بیاموزید انتقاد پذیر باشید البته انتقاد منصفانه

یک انتقاد منصفانه از شما می‌تواند ایده ارزشمندی برای پیشرفتان باشد. سعی کنید از انتقادهایی که از شما می‌شود نهایت استفاده را برای هر چه بهتر شدن کارایی خود بکنید. اگر به هر دلیلی مدیر و یا سرپرست شما به نحوی نامطلوب در جمع از شما انتقاد کرد که باعث ناراحتی‌تان شد از کوره در نروید. کمی صبر کنید تا خشم‌تان فروکش کند. سپس بعد از این مرحله از مدیر یا سرپرست خود بخواهید چند دقیقه‌ای را با هم درباره مسائل و مشکلات کاری صحبت کنید. در هنگام جلسه خصوصی از او بخواهید حس خود را در مورد کار شما ارائه دهد و بگوید قصد دارید مسئله و عیب و ایرادها را حل کنید. در این جلسه خصوصی با توجه به رفتار مدیر خود می‌توانید از مشکلات خود در محیط کار نیز پرده برداری کنید.
 
کارمند نمونه 

۳. یاد بگیرید کار خود را به نحو احسن انجام دهید

یاد بگیرد که کار خود را به موقع و به نحو احسن انجام دهید. اینکه چقدر کارتان سخت و یا ملالت آور است یک بحث دیگری است. ممکن است کاری که به شما محول شده خوشایندتان نباشد، در این‌گونه مواقع یا خودتان را وفق دهید یا اگر دوست ندارید آن کار را ترک کنید. توجه کنید که انجام ندادن آن کار به خاطر دوست نداشتن آن، نمی‌تواند بهانه خوبی برای پاسخگویی به مدیر و یا سرپرستتان باشد.
 

 
۴. تعامل خوب را با همکارانتان افزایش دهید
 
سعی کنید تعامل خوب و پسندیده‌ای با همکارانتان داشته باشید. هر کدام از همکارانتان یک بخش از کار مجموعه را انجام می‌دهند. اگر احترام، محبت و حسن نیتتان بین همکاران فراگیر شود قدرت نفوذتان نیز افزایش می‌یابد و وجود شما برای کارکنان حائز اهمیت می‌شود. از همکارانی که مودب نیستند و با بی‌احترامی با شما برخورد می‌کنند فاصله بگیرید. شاید تلنگری برایشان شد و به خودشان بیایند و در این باره اخلاق زشتشان را کنار بگذارند.  
 
یادگیری یک مهارت جدید 

۵. فرصت یادگیری یک مهارت جدید را از دست ندهید

هنگامی که شما یک فرصت جدید برای یادگیری یک مهارت دریافت می‌کنید، آن را از دست ندهید. این کار می‌تواند عیار و رتبه شما را در مجموعه بالا ببرید. اگر پیشنهاد یک دوره تحصیلی و آموزشی توسط کارفرمای خود دریافت کردید، آن را از دست ندهید و حتما در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید و آن را جدی بگیرید. به دنبال آموزش جدید رفتن، نشانه هوشمندی و بهتر شدن کارایی‌تان است. ببه یاد داشته باشید اگر قرار باشد در مجموعه‌ای تعدیل نیرو صورت گیرد، ابتدا کسانی را اخراج می‌کنند که کارایی کمتری نسبت به بقیه دارند. پس این آپشن مهم را از دست ندهید.
 

۶. عملکرد شغلی درست داشته باشید

سعی کنید کارتان را به خوبی انجام دهید، کار را در موعد مقرر و سر وقت آماده کردن و به موقع در محل کار حاضر شدن، نشانه تعهد کاری شما است. مطمئن باشید کسی که تعهد کاری ندارد و به موقع سر کار حاضر نمی‌شود، می‌تواند گزینه خوبی برای اخراج باشد. از جمله کارهایی که می‌تواند منجر به اخراج کارگر و یا کارمند در یک مجموعه شود عبارتند از: به موقع حاضر نشدن، غیبت مکرر، نداشتن تعهد کاری، رفتار غیرحرفه‌ای ، شکایت ارباب رجوع و صدمه زدن به سیستم موجود؛ تمام این موارد می‌تواند زمینه ساز اخراج کارگر و یا کارمند باشد.
 
کارمند نمونه 

۷. همیشه سر ساعت حاضر شوید

به موقع رسیدن سر کار می‌تواند نشان از ارزش بالای شما باشد. اگر ترافیک و یا هر مسئله دیگر باعث می‌شود که نتوانید سر ساعت در محل کار حاضر شوید، بهتر است برای رفع این مشکل حداقل ۱۵ دقیقه زودتر از روزهای قبل حرکت کنید. با این ترفند به موقع سر کار حاضر خواهید شد. سعی کنید آمار روزهای پرترافیک را داشته باشید و یا اگر با ماشین سر کار می‌روید از قبل به فکر جای پارک آن باشید تا دچار مشکل نشوید.
 

 
۸. از سرپرست خود بپرسید چه انتظاری از عملکردتان دارد 

شما با پرسیدن از مدیر و یا سرپرست خود درباره عملکرد خود به میزان کارایی خود پی می‌برید و این کار باعث می‌شود شما ۹۵٪ بیشتر از کارکنان دیگر دوام سر کار ماندن را داشته باشید. این بدان معنی است که شما به فکر ارتقای خود بوده و به دنبال بهبود کارایی‌تان هستید. این رفتار شما از ذهن مدیرتان بیرون نمی‌رود.

۹. بخشی از راه حل‌ها باشید

در مواقعی که در محیط کار مشکلی پیش می‌آید، سعی کنید شما هم نظر دهید. نگران غلط و یا درست بودن نظر خود نباشید، اینکه با نظرتان موافقت شود زمان بر است. در مواقعی که با مدیر و یا سرپرست خود دچار مشکل شدید، پیشنهادات خود را برای رفع مشکل ارائه دهید حتی اگر مورد قبول واقع نشود. شما با این قضیه به‌عنوان حل شدن مشکل برخورد کنید نه به عنوان یک شکایت. سعی کنید مشکلات خانوادگی را به محیط کار نکشید. چون کار شما در یک محیط کاری گروهی است. وجود این مشکلات روی کلیه اعضا تاثیر گذار است در چنین مواقعی به احتمال زیاد مدیریت از شما حمایت نخواهد کرد.
 
کارمند نمونه
 

۱۰. از شایعات فاصله بگیرید
 
ممکن است در محیط کاری شایعاتی درباره شما و یا مدیر پراکنده شود. سعی کنید از کنار چنین شایعاتی فاصله بگیرید. صحبت کردن با همکارانتان در محیط کار امری اجتناب ناپذیر است، اما صرف یک نیم ساعت گفتگو با همکاران کاری عاقلانه نیست. در چنین شرایطی امکان اعتراض مدیر و یا سرپرست بطور جدی وجود دارد. صحبت کردن زیاد باعث ناراحتی همکاران و مدیریت می‌شود. توجه داشته باشید در مواقعی که مدیریت در حال صحبت کردن است، حرف زدن شما زیاد به چشم نمی‌آید اما صحبت کردن در زمانی که سکوت مجموعه را فرا گرفته است زیاد خوشایند نیست. سعی نکنید در مورد مدیریت با همکاران صحبت کنید. چون ممکن است این حرف‌ها به گوش رئیس مجموعه برسد و وی این گونه حرف‌ها را توطئه علیه خود فرض کنید. پس در هنگام صحبت کردن با همکاران جوانب احتیاطی را رعایت کنید و از غیبت کردن بر حذر باشید.
 

 
۱۱. خلاقیت داشته باشید 

داشتن نظم و خلاقیت در محیط کار نشانه هوش و ذکاوت شماست. سعی کنید از تجمع کاغذ پاره روی میز خود اجتناب کنید، پس از حل یک موضوع در محیط کار موضوعات جدید را بررسی کنید.
 
از لباس مناسب در محل کار استفاده کنید 

۱۲. از لباس مناسب برای محیط کار استفاده کنید

همانطور که می‌دانید لباس هر کس نشانگر شخصیت اوست. در بسیاری از موارد مردم با توجه به شکل ظاهری در مورد اشخاص نظر می‌دهند. درست است این کار آنقدر هم عاقلانه و درست نیست اما پوشیدن لباس مناسب، تمیز و شکیل بودن می‌تواند نمایانگر یک شخص منظم و متشخص باشد.
 

 
 
۱۳. مشارکت در پروژه‌های جدید

اگر در محیط کارتان پروژه جدید اجرا شد، سعی کنید در آن پرژه مسئولیتی را قبول کنید و خود را بی تفاوت نسبت آن نشان ندهید. بیاد داشته باشید که مدیر یک مجموعه حواسش به تمام رفتارهای کارکنان است. پذیرش مسئولیت جدید با توجه به توانایی شخصی می‌تواند نشانگر قدرت مسئولیت پذیریتان باشد. شما با این روش می‌توانید نظر مدیریت را درباره پذیرفتن مسئولیت‌های جدید جلب کنید. 
 
تلفن زدن غیرضروری در محل کار 
 
۱۴. از تلفن زدن غیر ضروری بپرهیزید

در محیط کار وقت زیادی را صرف تماس تلفن شخصی خود نکنید. توجه داشته باشید شما برای کار، در چنین مکانی حضور دارید تماس تلفنی زیاد و غیر ضرروی می‌تواند اعصاب کل مجموعه را بهم ریخته و تمرکز همکارانتان را تحت شعاع قرار دهد. 
 

 
۱۵. آماده شدن پیش از شروع کار

وقتی کارتان تمام شد، اگر وقتی برای‌تان باقی ماند سعی کنید برای کار فردای خود برنامه‌ریزی کنید. شاید این کار وقت زیادی از شما نگیرد اما باعث می‌شود که پیش از شروع شیفت جدید یک پیش زمینه عالی از کاری که قرار است فردا انجام دهید، در ذهنتان داشته باشید. این کار سبب می‌شود راندمان کاریتان بالا برود و دچار کلافگی و سردرگمی نشوید.  
 
راهنمایی و تشویق کارمندان جدید 

۱۶. راهنمایی و تشویق کارمندان جدید

اگر در محیط کار همکاران جدیدی به گروه‌تان اضافه شد در انجام کارها راهنماییشان کنید و نگذارید که آنها معذب باشند. راهنمایی و تشویق‌تان سبب می‌شود این افراد جدید با شوق بیشتری کار کنند و احساس غربت نکنند. این رفتار پسندیده و برخورد خوبتان سال‌ها در ذهنشان می‌ماند و آن را از یاد نمی‌برند.
 


۱۷. پذیرفتن راه حل مدیر 

سیاست‌های مجموعه شما آن‌چیزی است که مدیرتان دنبال می‌کند. اگر به اشکال و یا اشتباهی برخورد کردید سعی کنید آن مشکل را با استدلال کافی در اختیار مدیر و یا سرپرست قرار دهید و به دنبال راه حل مناسب برای جایگزین کردن آن مشکل باشید. توجه داشته باشید سیاست‌های مجموعه برای پیشرفت و منافع کلی آن است و نباید شخصی به آن موضوع نگاه کرد.

۱۸. قدردان باشید

هر زمان که یک مدیر یا یک کارگر کار مثبتی برای شما انجام می‌دهد، یاد بگیرد از او تشکر و قدردانی کنید. قدردانی باعث می‌شود انگیزه شخص ارائه دهنده کار برای شما بالا برود چه مدیر باشد چه کارگر. این کار نه تنها به ضرر شما نیست بلکه کاملا به نفع شما خواهد بود.

منبع: wikihow
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد