سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلب عضویت 29 عضو شورای شهر چهارم درخوزستان/ تبلیغات میلیاردی با درآمد شورائی همخوانی ندارد

            اهواز - ایرنا - مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان گفت: در دوره چهارم شورای شهر در استان، 29 نفر از اعضا سلب عضویت و 16 نفر استعفا کرده اند.

شهاب صدیقی چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: تعداد اعضای شوراها در 76 شهر خوزستان 697 نفر است که 494 نفر از آنها اصلی و 203 نفر علی البدل هستند.
به گفته وی، 46 نفر زن عضو چهارمین دوره شورای شهر در استان بودند.
وی با بیان اینکه 25 درصد از منتخبان دوره پنجم شورای شهر در استان از اعضای دوره چهارم شورا هستند، ادامه داد: در دوره پنجم شورای شهر بر اساس قانون جدید 72 نفر از اعضای شورای استان کاهش پیدا کرده و به 625 نفر رسیده است.
صدیقی با ارائه گزارشی از دوره چهارم شوراهای شهرها در خوزستان تصریح کرد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر در استان 29 نفر از اعضا در شهرهای دزفول، شادگان، اندیمشک، باغملک، کارون، دشت آزادگان، بندر ماهشهر و حمیدیه سلب عضویت شدند که از این تعداد 17 نفر به دلیل تغییر محل سکونت (ترک حوزه انتخابیه) و بقیه به دلیل تخلفات شورایی بوده است.
وی با بیان اینکه در دوره چهارم شورا 113 شهردار منصوب شده اند، اظهار کرد: در این دوره 16 نفر از اعضای شوراها به دلیل انتصاب در شهرداری، بخشداری، نامزدی در مجلس و یا اختلافات داخلی استعفا کرده اند.
صدیقی با اشاره به انحلال 2 شورای شهر در دوره چهارم افزود: شورای شهر خرمشهر به دلیل اختلافات داخلی بین اعضا و شورای شهر خنافره به دلیل خارج شدن از حد نصاب تشکیل جلسات در این دوره منحل شدند.
وی اظهار کرد: از ابتدای دوره چهارم شوراها تا کنون 15 جلسه شورای حل اختلاف در استان تشکیل و به 83 پرونده رسیدگی شده است.
صدیقی افزود: 2 فقره از پرونده های طرح شده بر اساس ماده 81 مورد رسیدگی قرار گرفت که منجر به انحلال 2 شورا شد همچنین 17 فقره از پرونده ها بر اساس ماده 82 (اعمال مجازات قانونی درباره اعضا) و 17 فقره بر اساس تبصره 2 ماده 26 (سکونت در حوزه انتخابیه) رسیدگی شده است.
وی اضافه کرد: در این جلسات 30 فقره از مصوبات شوراها نیز اصلاح شده که در 25 فقره رای اصراری شوراها به وسیله هیات حل اختلاف رد و نظر فرمانداری تایید شده و در پنج مورد نظر شوراها تایید شده است.
این مقام مسئول گفت: از ابتدای دوره چهارم شوراها 9 هزار و 906 جلسه تشکیل داده اند که 22 هزار و 369 مصوبه در پی داشته و 17 هزار و 162 مصوبه در کمیته تطبیق مصوبات فرمانداری ها تایید و سه هزار و 877 مصوبه رد شده است.

*سیاست زده ها به حاشیه می روند
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان در ادامه با اشاره به قانون شوراها گفت: هدف از تشکیل شوراها پیشبرد اهداف دولت با استفاده از مردم و نمایندگان منتخب آنها بوده است که وظایف شورا در ماده 71 قانون قید شده است.
وی نظارت بر خدمات شهری، جلب مشارکت های مردمی در سرمایه گذاری و منابع انسانی و تصویب قوانین و دستورالعمل ها در حوزه محلی را از وظایف شوراها برشمرد و افزود: بر اساس قانون شوراها باید بر کل دستگاه های خدمات رسان (آب، برق، گاز، مخابرات و شهرداری، نظارت کنند و برنامه سالانه آنها را بگیرند و در زمان لازم فعالیت ها را تسهیل کنند زیرا دستگاه ها موظف به پاسخگویی به شوراها هستند اما در چهار دوره گذشته در استان بیشتر مطالبه گری و خواسته ها متمرکز بر شهرداری ها بوده است.
صدیقی سیاست زدگی را سَم عملکرد شورایی دانست و اظهار کرد: فعالیت های سیاسی برای شوراها در قانون پیش بینی نشده، این در حالیست که بر اساس آسیب شناسی که در خوزستان انجام شده برخی شوراها دچار سیاست زدگی می شوند، شوراهایی که به سیاست زدگی مبتلا می شوند، به حاشیه می روند و بیشتر وقت آنها صرف مسائل بیهوده می شود.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائلی که شوراها را به حاشیه می برد دخالت در عزل و نصب های شهرداری ها و استفاده از این مساله به عنوان اهرم فشار است این در حالیست که شوراها حق ورود به عزل و نصب ها را ندارند.
صدیقی تصریح کرد: بر اساس ارزیابی ها شوراهای شهرهای کوچک عملکرد بهتری نسبت به شوراهای شهرهای بزرگ داشتند، به نظر می آید زیاد بودن تعداد اعضای شورا باعث افزایش درگیری و اختلاف نظر می شود که نمونه آن را در شورای شهر خرمشهر مشاهده کردیم.
وی آموزش به شوراها را یکی از اصلی ترین موارد در این حوزه عنوان کرد و گفت: اعضای شورا معمولا شغل های مختلف داشته و اشراف کمی به قوانین دارند، بنابراین تغییر شیوه های آموزشی و نظارت می تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد و به ویژه آموزش کلیات و اصول قانون بسیاری از مشکلات را مرتفع می کند.
صدیقی با تاکید بر برگزاری حدقل سه مرحله آموزشی در هر دوره شورای شهر افزود: در سال های گذشته یک تا 2 مرحله آموزش برای اعضای شورا برگزار می شد و تیم های نظارتی و عوامل ستادی در استانداری باید تقویت شود.
وی با اشاره به برنامه محور بودن شورا به عنوان یکی از وظایف اصلی، اظهار کرد: اگر دانش و آگاهی اعضا ارتقا یابد، شورا به نتایج بهتری دست پیدا می کند و مطالبه گری اعضا افزایش می یابد.
این مقام مسئول با بیان اینکه تقویت زمینه های ارتباطی بین همه شوراهای استان جزو اولویت های ماست، توصیه کرد: اعضای شورا با مسئولان امور شهری ارتباط تنگاتنگ داشته باشد، کارشناسان این حوزه آمادگی کامل برای راهنمایی و پاسخگویی به اعضای شوراهای پنجم دارند.
وی بر خروج شوراها از حالت انفعال تاکید کرد و افزود: اعضای شورا باید از دخالت در استخدام و عزل و نصب های شهرداری و کمیسیون ها و معاملات خودداری کنند.
صدیقی اضافه کرد: شوراها باید برای ارائه طرح تلاش بیشتری داشته باشند این در حالیست که در دوره چهارم شوراهای شهر در استان تنها چهار طرح به شورای عالی استان ها ارسال شده است.
وی با بیان اینکه تبلیغات میلیاردی برخی نامزدهای شورای شهر با دریافتی اعضای شوراها اظهار کرد: با توجه به اینکه عضویت در شورا شغل به شمار نمی آید، تنها پرداخت نقدی به اعضای شوراها حق جلسات است که معادل یک شصتم حقوق شهردار است.
بر اساس این گزارش، انتخابات پنجمین شورای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت سال جاری برگزار شد.
شوراهای جدید از نیمه مرداد کار خود را آغاز می کنند.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده :کبری آقازری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد