سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آخرین تحولات خاورمیانه

         

آمریکا سرنوشت بشار اسد را به روسیه واگذار کرد/ آغاز قلع و قمع در عربستان توسط ولیعهد جدید/درخواست حشدالشعبی از العبادی برای ورود به سوریه/ خنثی شدن حمله به قطر توسط ترکیه    
علل تمدید مهلت عربستان و متحدانش به قطر، تداوم پیشروی های ارتش سوریه در شرق تدمر، واگذاری سرنوشت اسد به روسیه، ترکیه به دنبال ساخت ناوهواپیمابر، آغاز قلع و قمع در عربستان توسط ولیعهد جدید، خنثی شدن حمله به قطر توسط ترکیه، درخواست حشدالشعبی از العبادی برای ورود به سوریه و اعلام آمادگی محمود عباس برای صلح با اسرائیل، از جمله مهم ترین تحولات و خبرهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در همین رابطه، باید به چهار محور اصلی مذاکرات آستانه در مورد سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۰۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 04 July 2017
امتیاز خبر: 86 از 100 تعداد رای دهندگان 28300
علل تمدید مهلت عربستان و متحدانش به قطر، تداوم پیشروی های ارتش سوریه در شرق تدمر، واگذاری سرنوشت اسد به روسیه، ترکیه به دنبال ساخت ناوهواپیمابر، آغاز قلع و قمع در عربستان توسط ولیعهد جدید، خنثی شدن حمله به قطر توسط ترکیه، درخواست حشدالشعبی از العبادی برای ورود به سوریه و اعلام آمادگی محمود عباس برای صلح با اسرائیل، از جمله مهم ترین تحولات و خبرهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در همین رابطه، باید به 4 محور اصلی مذاکرات آستانه در مورد سوریه نیز اشاره کرد.
 
به گزارش «تابناک»، مبارزه با تروریسم، ارسال کمک های انسانی، هماهنگی مواضع طرف ها درباره مناطق آزاد شده و تشکیل کمیته آشتی ملی سوری از محورهای اصلی گفت و گوهای آستانه است.

روز دوشنبه، پایگاه خبری روسیا الیوم گزارش داد، نشست دو روزه آستانه (4 و 5 جولای - 13 و 14 تیرماه) درباره سوریه، امروز در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان با حضور نمایندگانی از روسیه، ترکیه و ایران برگزار می شود.

برنامه کاری این نشست شامل چهار محور؛
1- مبارزه با تروریسم
2- هماهنگی بیانیه ها درباره مناطقی که بر اساس توافق چهار ماه می گذشته (14 اردیبهشت) بحران در آنها کاهش یافته و فعالیت های نظامی در آنها از جمله پرواز هواپیماها متوقف شده و مراکز بازرسی در محدوده این مناطق ایجاد و مراکز نظارت بر آتش بس در آنها مستقر شده است.
3- گفت و گو درباره تشکیل کمیته آشتی ملی سوری
4 - بحث و تبادل نظر در باره مسایل مربوط به رساندن کمک های انسانی و بازسازی ساختارهای زیربنایی در این کشور است..
 
آمریکا سرنوشت بشار اسد را به روسیه واگذار کرد/  آغاز قلع و قمع در عربستان توسط ولیعهد جدید/درخواست حشدالشعبی از العبادی برای ورود به سوریه/ خنثی شدن حمله به قطر توسط ترکیه 
در این گزارش یادآوری شده که پس از ادعاهای آمریکا درباره آمادگی مقامات سوریه برای یک حمله شیمیایی جدید در ریف دمشق، وضعیت سوریه در آستانه برگزاری نشست جدید بدتر شده است.
 
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پیشتر اعلام کرد که ادعاهای واشنگتن ممکن است تروریست ها را به یکسری اقدامات تحریک آمیز جدید ترغیب و مسئولیت هایی را بر مقامات سوریه تحمیل کند؛ مسأله ای که شاید به حملات جدید آمریکا علیه ارتش سوریه بینجامد.

گزارش جدیدی که چهارم آوریل (15 فروردین) درباره حملات شیمیایی در شهرک خان شیخون سوری در ریف ادلب منتشر شد، برافروختن آتش بود.

در این گزارش، نیروهای دولتی سوریه از سوی کشورهای غربی به استفاده از گاز سمی سارین در حمله به خان شیخون متهم شده اند.

در نشست امروز در آستانه قزاقستان، علاوه بر نمایندگانی از کشورهای روسیه، ترکیه و ایران، استفان دی مستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه و نواف وصفی التل مشاور وزیر خارجه اردن، استوارت جونز، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور میانه نیز حضور دارند.
 
بشار جعفری، نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل نیز ریاست هیأت دولت سوریه را بر عهده دارد و این در حالی است که هنوز نام مخالفان سوری مشارکت کننده در نشست آستانه اعلام نشده است.
 
علل تمدید مهلت عربستان و متحدانش به قطر
 
وزیر امور خارجه عربستان سعودی، هدف تدابیر کشورش، امارات و بحرین ضد قطر را وادار ساختن این کشور به تغییر سیاست هایش دانست.

به گزارش سی ان ان عربی، عادل الجبیر در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با زیگمار گابریل همتای آلمانی خود افزود که مهلت اعطایی به قطر به درخواست کویت برای 48 ساعت دیگر تمدید شده تا قطر پاسخ داده و ما آن را بررسی کنیم.
 
وی ادعا کرد که عمده خواسته های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در توافق سال 2014 آمده و به نفع منطقه و قطر است.
 
الجبیر سپس درباره موضع آلمان نسبت به بحران خلیج فارس گفت که موضع آلمان نسبت به پرونده کشور قطر از ابتدا ثابت بوده؛ البته برخی از رسانه های جهان آن را بد منتقل کردند اما هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است.  
 
وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت که بهترین راه، ایجاد توافق مشترک برای پایان دادن به حمایت از تروریسم و سازمان های تروریستی است. او تأکید کرد که ثبات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای منطقه و جهان بسیار مهم است.
 
تداوم پیشروی های ارتش سوریه در شرق تدمر
 
ارتش سوریه به پیشروی های خود در شرق تدمر ضد تروریست های تکفیری داعش ادامه داد و ضربات مهلکی به آنها وارد کرد.

به گزارش العهد، منابع سوری اعلام کردند: نیروهای مسلح سوریه و متحدانشان به عملیات ضد داعش در عمق البادیه الشام ادامه دادند.

بر اساس این گزارش؛ ارتش سوریه بر تپه های الحاکمه در شرق تدمر مسلط شد.

منابع سوری از هلاکت شماری از تروریستها و انهدام مهمات آنها خبر دادند.
 
آمریکا سرنوشت اسد را به مسکو واگذار می‌کند
 
وزیر امور خارجه آمریکا گفت که موضوع سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در دست مسکو است.

به گزارش مجله «فارین پالیسی»، رکس تیلرسون همچنین در نشست اخیر با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، به او اعلام کرد که مأموریت آمریکا در سوریه منحصر به مقابله با گروه تروریستی داعش است. وی در دیدار گوترش، مدعی شده بود که هدف حملۀ  موشکی اخیر نیروهای آمریکایی در سوریه، تحقق اهداف تاکتیکی خصوصا جلوگیری از استفاده از سلاح شیمیایی و حمایت از ارتش آمریکا بوده است.

فارین پالیسی، ادامه داد، چنین سخنانی نشانه عدول آمریکا از موضوع رفتن اسد بوده و یک پیروزی سیاسی برای اسد است..
 
آمریکا سرنوشت بشار اسد را به روسیه واگذار کرد/  آغاز قلع و قمع در عربستان توسط ولیعهد جدید/درخواست حشدالشعبی از العبادی برای ورود به سوریه/ خنثی شدن حمله به قطر توسط ترکیه 

مجموعۀ این اطلاعات نشان می دهد که موضع آمریکا در قبال سوریه، چند روز قبل در دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا، دگرگون شده است.
 
ترکیه به دنبال ساخت ناوهواپیمابر
 
 به گزارش آناتولی، روز گذشته «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در مراسم به آب اندازی ناوچه «کینالی‌آدا» در منطقه توزلای استانبول، گفت: ما ناو هواپیمابر خود را خواهیم ساخت، در این خصوص نیز مصمم هستیم و هیچ نگرانی هم نداریم.

وی تأکید کرد: ستون فقرات برنامه‌ریزی هایمان باید بر امکانات داخلی و ملی تکیه داشته باشد.
 
 آمریکا سرنوشت بشار اسد را به روسیه واگذار کرد/  آغاز قلع و قمع در عربستان توسط ولیعهد جدید/درخواست حشدالشعبی از العبادی برای ورود به سوریه/ خنثی شدن حمله به قطر توسط ترکیه

اردوغان همچنین تصریح کرد: برای امنیت کشور به افزایش شمار پروژه هایی که اهمیت حیاتی دارند ادامه خواهیم داد. اکنون زمان آن رسیده تا رهبری تولیدات و نوآوری در صنعت دفاع را به دست گرفته؛ نه به عنوان یک کشور دنبال کننده، بلکه باید توانایی خود را به مراحل بالاتری رشد بدهیم.

پیشتر ترکیه اعلام کرده بود، در سال ۲۰۲۱ اولین ناو ملی خود را که قادر به انجام مأموریت های بین قاره ای هست را به بهره برداری خواهد رساند.

ناو «تی سی جی آناتولی» که هم اکنون در حال ساخته شدن توسط شرکت صدف در استانبول است قرار است در سال ۲۰۲۱ به آب انداخته شود. این ناو جنگی «مادر ناو» کشتی های نیروی دریایی ترکیه خواهد بود و به پیشرفته ترین تجهیزات مجهز خواهد شد.

این کشتی جنگی ۲۲۵ متر طول و ۳۵ متر عرض و ۲۸ هزار تن وزن دارد و در مأموریت های بین قاره ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
آغاز قلع و قمع در عربستان توسط ولیعهد جدید

محمد بن سلمان، ولیعهد جدید سعودی قلع و قمع طرفداران محمد بن نایف (ولیعهد برکنار شده) و همچنین مخالفان خود را آغاز کرده است.

به گزارش یک رسانه آمریکایی، به دربار سلطنتی اعلام شده است که باید رفت و آمدهای محمد بن نایف محدود شده، همچنین فعالیت های فعالان رسانه ای، وبلاگ نویسان و شخصیت های دینی مورد بررسی و مداقه بیشتری قرار گیرد.

چند مقام سعودی و آمریکایی آگاه در این باره به روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اعلام کردند که بن سلمان در هفته اخیر در تلاش بوده است تا به سرکوب مخالفان و ساکت کردن متقدان خود مبادرت ورزد.

 آمریکا سرنوشت بشار اسد را به روسیه واگذار کرد/  آغاز قلع و قمع در عربستان توسط ولیعهد جدید/درخواست حشدالشعبی از العبادی برای ورود به سوریه/ خنثی شدن حمله به قطر توسط ترکیه
 

یکی از منابع اگاه در این باره گفته است: هدف از این اقدام این است که مطمئن شوند، هیچ توطئه ای در کار نیست.

ذکر این مهم لازم است، ملک سلمان پادشاه عربستان ماه گذشته پیش با انتصاب فرزند خود محمد بن سلمانِ ۳۱ ساله به عنوان ولیعهد این کشور رسماً محمد بن نایف را از این سمت معزول ساخت.

 خنثی شدن حمله به قطر توسط ترکیه
 
«یک منبع خاص» که خواست نامش فاش نشود، گفت که عربستان و امارات برای سرنگونی «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برنامه‌ریزی کرده بودند؛ اما ترکیه به دنبال آغاز بحران در روابط قطر با کشورهای عرب، به سرعت نیروهای خود را به قطر اعزام کرد و با این کار تمامی معادلات و موازنه‌ها را بر هم زد.
این منبع خاص در گفت‌وگو با وبگاه «الخلیج الجدید» اظهار داشت، عربستان و امارات می خواستند از فرصت عدم حضور نیروهای قطری شرکت‌ کننده در ائتلاف بین‌المللی علیه یمن، در خاک کشور خود سوء استفاده کرده و طرح کودتای نظامی علیه تمیم را اجرا کنند.

به گفته این منبع، نیروهای دریایی و کماندوهای اماراتی در بحرین استقرار یافته و برای اجرای حمله غافلگیرکننده و سیطره بر بنادر قطر و فرودگاه بین‌المللی حمد آماده شده بودند و مأموریت یورش‌های زمینی و سیطره بر کل کشور نیز به عربستان محول و مقرر شده بود، هیچ یک از این دو کشور حمله خود را علنی نکنند و چنین وانمود کنند که اقدامات نظامی توسط نیروهای قطری که از سیاست‌های تمیم احساس خطر کرده بودند، صورت گرفته تا اینکه با یکی از افراد خاندادن آل ثانی درباره عهده‌داری قدرت به جای تمیم توافق حاصل شود.

این منبع افزود: موافقت پارلمان ترکیه با استقرار نیروهای ترکیه در قطر در هفتم ژوئن همه معادلات را بر هم زد، به ویژه اینکه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، سریع با این طرح موافقت کرد و همین امر خشم عربستان و امارات علیه ترکیه را برانگیخت که پیش‌بینی می‌شود، به زودی خشم خود را علنی نمایند.

پیش از این «مجتهد» (اکانت توییتری معروف به افشاگر خاندان آل سعود) که انتشار مطالب آن در توئیتر معروف است، روایتی شبیه به این روایت را منتشر کرده و نوشته بود که طرح کودتا در قطر که توسط «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان و «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی تدارک دیده شده بود، چند روز پیش از اعلام محاصره قطر لغو شد.

بر اساس این ادعا قرار بود نیروهای قطری به بهانه‌ای اعم از تجلیل از آنها به دلیل مشارکت در ائتلاف بین‌المللی علیه یمن در نجران باقی مانده و ارتباط آنها به مدت چند روز با قطر قطع شود تا اینکه نیروهای ویژه سعودی و اماراتی با لباس‌های مشابه نیروهای قطری به این کشور اعزام شوند و همزمان با آن هلی‌برن نیروهای دریایی امارات نیز با هدف سیطره بر تمامی مراکز حیاتی انجام شود.

درخواست حشدالشعبی از العبادی برای ورود به سوریه
 
نیروهای مردمی حشدالشعبی طی درخواستی رسمی از نخست‌وزیر عراق درخواستند کردند که برای سرکوب داعش وارد خاک مناطق مرزی سوریه با عراق شوند.

یگان های مردمی حشدالشعبی عراق طی درخواستی رسمی از حیدرالعبادی تقاضا کردند که برای ثبیت پیروزی بزرگ آزادسازی موصل مبارزه با تروریست های داعش را تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه ادامه دهند.
 
آمریکا سرنوشت بشار اسد را به روسیه واگذار کرد/  آغاز قلع و قمع در عربستان توسط ولیعهد جدید/درخواست حشدالشعبی از العبادی برای ورود به سوریه/ خنثی شدن حمله به قطر توسط ترکیه 
حشدالشعبی در نامه خود به نخست‌وزیر عراق ضمن اشاره به همکاری مشترک عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم افزود: از فرمانده کل قوا می‌خواهیم برای سرکوب داعش در بیرون از مرزهای عراق به یگان های مردمی حشدالشعبی اجازه ورود به خاک سوریه را صادر کند، چون در ماه‌های اخیر داعش بیشتر حملات انتحاری را در پایگاه‌های خود در مناطق مرزی سوریه با عراق ساماندهی کرده ‌است.

در نامه یگان های مردمی عراق همچنین آمده است، از زمانی که حشدالشعبی به مناطق مرزی عراق و سوریه رسیده داعش با استقرار پایگاه‌هایی در مناطق مرزی سوریه حملات زیادی را علیه مواضع نیروهای عراقی انجام داده که شهادت و زخمی‌ شدن بسیاری از نیروهای عراقی را در پی داشته ‌است.

محمودعباس: آماده صلح با صهیونیست‌ها هستیم
 
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه گفت: آماده امضای «قرارداد تاریخی صلح» با اسرائیلی ها بر اساس راه حل دو دولت هستیم.

عباس که در بیست و نهمین نشست سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی سخنرانی می کرد، از کشورهای آفریقایی خواست، هر گونه پیشرفت در روابط این قاره با رژیم صهیونیستی را به میزان پایبندی تل آویو به پایان دادن به اشغالگری در اراضی اشغالی ۱۹۶۷ منوط کنند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد، تلاش های رژیم صهیونیستی برای مشارکت در کنفرانس های بین المللی کشورهای آفریقایی و برنامه ریزی برای برگزاری کنفرانس میان کشورهای قاره آفریقا، تشویق این رژیم به تداوم اشغالگری و انکار حق آزادی، حاکمیت و استقلال ملت فلسطین است.

وی ضمن ابراز امیدواری از حمایت اتحادیه آفریقا و کشورهای عضو این اتحادیه از تغییر شرایط تلخ ملت فلسطین در نتیجه اشغالگری گفت: ادامه حمایت و رأی کشورهای آفریقایی به نفع قطعنامه های فلسطینی در محافل بین المللی، در تحقق راهکار دو دولت، حفظ حقوق ملت فلسطین و تحقق سازش سهیم خواهد بود.

عباس مدعی شد: حل و فصل عادلانه مسأله فلسطین کلید صلح (سازش) است و بدون تردید در کوتاه کردن دست گروه های تروریستی در مناطق اطراف فلسطین نقش خواهد داشت و سرمنشأ خیر برای منطقه، آینده نسل ها، امنیت و صلح جهانی خواهد بود.

وی ضمن اعلام آمادگی برای امضای توافق سازش تاریخی با اسرائیلی ها، گفت: ما در انتظار پاسخ تل آویو به طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد قرارداد صلح بر اساس راه حل دو دولت هستیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد