سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

کاهش تعداد زندانیان در خوزستان/ورود و خروج سالانه 30هزار زندانی در زندانها

            اهواز - ایرنا - مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان خوزستان با بیان اینکه تعداد زندانیان در استان در سال های اخیر روندی کاهشی داشته، بیان کرد: هم اکنون 12هزار و 500 زندانی در زندان های استان وجود دارند در حالی که این تعداد در سال 1391 حدود 15هزار نفر بود.

به گزارش ایرنا رضا پوستچی سه شنبه به مناسبت هفته قوه قضائیه درنشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی در محل اداره کل زندان های استان خوزستان افزود: بر اساس آمار ، سالانه حدود 30هزار زندانی در زندان های استان خوزستان وارد یا خارج می شوند که متاسفانه ترکیب سنی زندانیان بین 19تا 35ساله که جزو نیروهای مولد و جوان جامعه می باشند قرار گرفته است.
وی گفت: هر جا زندانیان بیشتر باشند نشانه ناامنی است و نشان دهنده این است که دستگاههای متولی مسائل اجتماعی و فرهنگی وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند.
پوستچی در عین حال تصریح کرد: ما در سال های اخیر نه تنها رشد تعداد زندانی را نداشتیم بلکه شاهد کاهش تدریجی شمار زندانیان نیز بوده ایم که انجام کارهای زیربنایی فرهنگی و اقدام های تربیتی و آموزشی در زندان ها، در کاهش تعداد شمار زندانیان بسیار موثر بوده است.
به گفته مدیرکل زندان های خوزستان ، سیکل بازگشت مجدد زندانیان به زندان در کشور 30 تا 35درصد است در حالی که در استان با اقدام ها و فرایندهای تربیتی و اصلاحی ، بازگشت مجدد به 6 درصد رسیده است و این افتخاری برای استان خوزستان است.

*جرم34درصد زندانیان استان سرقت / 25درصد مواد مخدر
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خوزستان در این نشست با اتکابه آمار و ارقام رسمی ، سرقت را در ردیف نخست جرایم در استان بیان کرد و اظهار داشت: جرم 34درصد زندانیان استان ، سرقت و 25درصد مواد مخدر است.
وی گفت: حدود 2 هزار عمل مجرمانه در کشور وجود دارد ولی سرقت و مواد مخدر در راس جرایم زندانیان استان قرار دارد.

*آسیب های درون زندان های استان به صفر رسید
پوستچی گفت: با انجام اقدام های اصلاحی در بخش های مختلف زندان های استان ، آسیب های اجتماعی و جرم در زندان ها تقریبا' به صفر رسیده است.
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خوزستان با قاطعیت گفت: هم اکنون در زندان ها استان چیزی به نام مواد مخدر نداریم هرچند در سال های گذشته شاهد ورود مواد افیونی به درون زندان ها بوده ایم.
وی گفت: امنیت زندان ها در بالاترین سطح قرار دارد هرچند معتقدیم امنیت تنها با سلاح و مهمات نیست ، برقراری ارتباط نزدیک و چهره به چهره ، انجام کارهای مستمر فرهنگی و تربیتی و تلاش مستمر بر تغییر رفتاری منجر به تامین امنیت زندان ها نیز شده است.
پوستچی در ادامه گت: در یک سال اخیر 500 مورد بازدید و ملاقات چهره به چهره در 11زندان استان خوزستان انجام شده که این رویکرد مثبت توانسته است یک امنیت پایدار را در زندانها شکل دهد.

*آموزش از نهضت تا دانشگاه
مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی وتربیتی خوزستان گفت: با فراهم نمودن زیرساخت های آموزشی ، فرهنگی و ثبات مدیریتی، آموزش زندانیان از نهضت سواد آموزی تا دانشگاه(پیام نور) در زندان های استان فراهم شده است.
وی با بیان اینکه سوادآموزی در زندان های استان اجباری است افزود:حدود چهار هزار زندانی از مقطع نهضت سواد آموزی تا دانشگاه به تحصیل مشغول هستند.
پوستچی در ادامه گفت: در بخش های فرهنگی ، قرآنی چهار هزار و 600زندانی در آموزش و حفظ قرآن (از یک جزء تا سی جزء) مشغول بوده که این آموزش قرآنی در سامانه اداره کل اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.
به گفته وی تاکنون 50 زندانی موفق به حفظ کل قرآن مجید شدند که این توفیق و کار بزرگی است و نشان دهنده آموزش مستمر و وجود استعدادهای خدادادی و خلاق بین زندانیان است.
وی گفت: یک هزار زندانی نیز تحت نظر مشاوران متخصص(روان درمانی) با هدف تغییر رفتار و اصلاح و زمینه سازی برای بازگشت به جامعه قرار دارند.
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خوزستان تصریح کرد: در بین زندانیان افرادی بودند که مرتکب اعمال مجرمانه سنگین شده بودند ولی موفق شدندحافظ کل قرآن شوند ضمن آنکه زندانیانی نیز هستند که موفق به حفظ کل نهج البلاغه و صحیفه سجادیه شدند.
وی گفت: چنانچه شورای طبقه بندی زندانیان تائید کند که چنین زندانیانی قابلیت بازگشت به آغوش جامعه را دارند از زندان آزاد می شوند ولی جامعه و افراد اجتماع و دستگاههای متولی نیز باید زمینه کار و فعالیت را برای آنان پس از آزادی از زندان فراهم کنند.
پوستچی در ادامه این نشست خبری که با یک ساعت تاخیر شروع شد بیان کرد: هم اکنون چهار هزار و 700زندانی در 25رشته فنی و حرفه ای با هدف زمینه سازی برای اشتغال و بازگشت آنان به دامان جامعه در حال فراگیری هستند که این نیز می تواند گرایش به جرم را به شدت کاهش دهد.
وی برپایی نماز جماعت ، ورزش های همگانی ، آموزش های قرآنی و دینی ، برگزاری مراسم دعا را از دیگر فعالیت فرهنگی و مذهبی در زندان های استان بیان کرد و افزود: این اداره کل در زمینه اقامه نماز در کشور رتبه برتر را کسب کرده است.

*ایجاد 13هزار متر فضای جدید در زندان های استان
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خوزستان با بیان اینکه در پنج سال اخیر 13هزار متر فضای جدید و استاندارد از محل کمک های استانی در زندان های استان احداث و ایجاد شده است افزود: این اقدامات عمرانی جدا از پروژه های ملی است که توسط سازمان زندان ها اختصاص یافته است.

*180میلیارد ریال کمک های استانی برای بهبود و استاندارد سازی زندان های استان
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خوزستان گفت: دو استاندار دولت تدبیر و امید در مجموع 180میلیارد ریال برای بهبود و استانداردسازی فضاهای عمومی و اختصاصی زندان ها تخصیص دادند که نشان دهنده اهتمام و توجه مدیریت کلان استان به وضعیت زندانیان است.
وی تعامل با مدیران دستگاههای اجرایی و عمومی استان خوزستان با مدیریت زندان ها بسیار موثر و ارزنده توصیف کرد و افزود: هرجا کمکی برای ارتقا سطح زندان ها و انجام امور زیربنایی و خدماتی درخواست شده از سوی مدیران استان مورد اجابت قرار گرفته که این بسیار ارزشمند است.

*انتقال زندان کارون در اهواز
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خوزستان ، انتقال زندان کارون (سپیدار) و تبدیل آن به یک بازداشتگاه را یکی از اقدامات موثر این نهاد بیان کرد و افزود: احداث زندان مرکزی اهواز با 12اندرزگاه و طبقه بندی زندانیان (مردان ، زنان و جوانان)با برخورداری از امکانات مناسب و استاندارد گامی مهم در ایجاد فضای مناسب برای زندانیان بوده است.
وی با ابراز تاسف از اینکه هیچ زندان جدیدی در استان ساخته نشده است به مصوبه خروج زندان ها به خارج از شهرها در سال 1380 اشاره کرد و افزود: متاسفانه هنوز هم روند خارج سازی زندان ها به بیرون از شهرهای استان به طور کامل انجام نشده است.
وی گفت: رفتار ما با زندانیان در سطح بالایی است ، برخوردها اخلاق محوری است به همین دلیل امنیت روحی و روانی مناسبی در زندانیان شکل گرفته و این می تواند پیش نیاز بازگشت زندانیان به جامعه باشد.

* ناچیز بودن سرانه 40هزار ریالی هر زندانی در روز
پوستچی به ناچیز بودن سرانه 40هزار ریالی هر زندانی در روز اشاره کرد و گفت: این سرانه در خوزستان با توجه به گرمی هوا و بالا بودن برخی هزینه ها ناچیز است.
وی همچنین به موضوع ناکافی بودن فضاهای استاندارد در زندان ها پرداخت و اظهار کرد: با وجود اینکه 12هزار و 500زندانی در 11 زندان استان به سر می برند ولی فضای موجود برای پنج تا 6هزار زندانی مناسب است.
پوستچی در پایان گفت: تغییر رفتار با فضای فیزیکی ارتباط دارد بدین معنی که هرچه فضای ظاهری و فیزیکی مناسب تر باشد اثرگذاری برنامه های فرهنگی و اصلاحی بیشتر خواهد بود.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشار دهنده :کبری آقازری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد