سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

میانگین سپرده گذاری در بانک های خوزستان به نسبت پرداخت تسهیلات 73درصد اعلام شد

            اهواز - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی ، توسعه منطقه ای و امور بین الملل استاندار خوزستان گفت: بر آمار سال 1395 ، میانگین سپرده گذاری مردم در بانک های خوزستان به نسبت پرداخت انواع تسهیلات 73درصد بوده است.

به گزارش ایرنا سیدعلی بحرینی مقدم روز چهارشنبه در نشست شورای اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید استان در سرسرای اداری شهید رجایی استانداری بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد که بانکهای استان 27درصد منابع سپرده گذاری خود مردم را که می توانست در قالب تسهیلات بانکی در راستای رونق اقتصادی استان و ایجاد اشتغال به کار گرفته شود به دلایل مختلف پرداخت نکردند.
وی گفت: در سال یاد شده ، استان خوزستان از نظر جذب سپرده های مردم رتبه پنجم کشوری را داشته ولی از نظر پرداخت تسهیلات در رتبه 29 قرار دارد که این زیبنده استان نیست.
این مقام ارشد اقتصادی استانداری خوزستان گفت: نسبت تسهیلات و سپرده گذاری در بانک ملی 58درصد ، صادرات 72درصد ، ملت 50درصد ، تجارت 25درصد ، سپه 43درصد ، کشاورزی 139درصد ، مسکن 242درصد ، رفاه 48درصد ، صنعت و معدن 162درصد ، توسعه صادرات 102درصد ، توسعه تعاون 75درصد و پست بانک تنها پنج درصد بوده است.
به گفته بحرینی مقدم بجز بانکهای تخصصی نظیر کشاورزی ، صنعت و معدن، مسکن و توسعه صادرات ، متاسفانه بقیه بانکها بیشتر تسهیلات خود در بخش هایی واردات و خدمات غیرمولد پرداخت کرده اند و تسهیلاتی که می توانست در راستای رونق اقتصاد مقاومتی در بخش های صنعت ، واحدهای تولیدی ، کشاورزی و صنایع تبدیلی به کار گرفته شود در اختیار این بخش ها قرار نگرفته است.
وی از عملکرد بانک های ملی و تجارت استان که بیشترین سپرده گذاری را داشته اند ولی به همان نسبت تسهیلات پرداخت نکردند به شدت انتقاد کرد.
در این نشست برخی از مدیران بانکهای استان نیز به ارائه این آمار و ارقام پرداخت و دریافت بانکها انتقاد کردند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی ، توسعه منطقه ای و امور بین الملل استاندار در ادامه با بیان اینکه موسسه های اعتباری در استان که به تازگی با برخی مشکلات رو به رو شده اند بخش مهمی از سپرده های مردم را با سودهای زیاد جذب کرده اند گفت: این سپرده ها می توانست در خدمت هرچه بیشتر اقتصاد مقاومتی استان قرار گیرد ولی چنین اتفاقی نیفتاده است.
بحرینی مقدم بدون اشاره به نام موسسه های مالی در استان ، گفت: این موسسه های اعتباری در درجه اول باید در برابر عملکرد خود پاسخگو باشند و بعد تسهیلات مناسب به متقاضیان بخش تولید و صنعت بدهند.

*بسته های حمایتی از صنایع و واحدهای تولیدی
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان در این نشست بر استفاده از بسته های حمایتی برای کمک و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی استان از طریق ثبت نام در سامانه تاکید کرد.
سیدنورالله حسن زاده افزود:از 28اردیبهشت ماه امسال این سامانه برای ثبت نام واحدهای تولیدی مشکل دار استان باز شده ولی استقبال خوبی از آن نشده است.
وی گفت: چنانچه این بسته های حمایتی عملیاتی شود می توانیم سهم بیشتری از آن برای تولید برداشت کنیم.
به گفته حسن زاده سال گذشته با همکاری جهادکشاورزی استان ، سه هزار میلیارد ریال پرداختی تسهیلات به صنایع کشاورزی داشتیم.
وی گفت:حداکثر تسهیلاتی که در قالب بسته های حمایتی تعریف شده برای بنگاههای کوچک 10میلیارد ریال ، متوسط 30میلیارد ریال و واحدهایی که بالای 60درصد پیشرفت فیزیکی دارند 20میلیارد ریال خواهد بود.

*چهارهزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای واحدهای نیمه تمام در شهرکهای صنعتی خوزستان
رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت:چهارهزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهاردرصد برای واحدهای نیمه تمام تولیدی و صنعتی و واحدهایی که زیر ظرفیت کار می کنند پرداخت می شود که با تزریق آن هفت هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.
امید حاجتی افزود: همچنین با تکمیل 900پروژه تولیدی و صنعتی در استان ، هشت هزار فرصت شغلی دیگر در سال جاری ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بسیار خوبی در استان برای پرداختن به موضوع اقتصاد مقاومتی همچون گردشگری ، خرید کالای ساخت درون استانی وجود دارد افزود: خوشبختانه بسته خروج از رکورد در استان بر اساس منابع و ظرفیت های استانی تدوین شده است.
حاجتی به تخصیص 230هزار میلیارد ریال اعتبار دولتی در فروردین ماه امسال که در قالب پنج مشکل اساسی استان تعریف شده اشاره کرد و گفت: امسال 21هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی برای طرح های استان تصویب شده در حالی که این میزان در سال گذشته 10هزار میلیارد ریال بود.
در این نشست نوسانات اقتصادی استان خوزستان در بخش های مختلف اقتصادی به خصوص مسکن مورد بررسی قرار گرفت و بیان شد میزان تاب آوری (تحمل) اقتصاد استان به عنوان دومین اقتصاد بزرگ کشور ، در مقایسه با میانگین نوسانات اقتصادی کشور بیشتر است.
در این جلسه برخی بندهای اقتصاد مقاومتی که از سوی فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد مورد بررسی قرار گرفت.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشاردهنده : کبری آقازری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد