سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آتش زدن بقایای مزارع گندم و ضرورت فرهنگی که نهادینه نمی شود

دزفول - ایرنا - آتش سوزی بقایای مزارع گندم در دزفول قصه ادامه داری است که با وجود هشدارها و اخطاریه های محیط زیست و جهاد کشاورزی همچنان هوای شهر دزفول را آلوده کرده است.

به گزارش ایرنا برخی کشاورزان منطقه شمال خوزستان پس از برداشت محصول گندم اقدام به آتش زدن مزارع می کنند.
این کشاورزان معتقدند این اقدام ،‌مزرعه را برای کشت محصول بعدی آماده می کند و خسارتی به خاک و محیط زیست وارد نمی کند.
این اقدام کشاورزان در دزفول موجب شده تا شهروندان همه ساله از اواسط اریبهشت تا اواسط خردادماه در مدت یک ماه زمان برداشت محصول گندم در این منطقه با مشکل جدی ناشی از آلودگی هوا در کنار پدیده ریزگردها گرفتار شوند.
آتش سوزی مزارع در شرایطی که استان خوزستان و شهر دزفول با مشکل ریزگردها و افزایش ذرات معلق در هوا مواجه است را می توان با مدیریت دستگاه های ذیربط و در صورت نیاز برخورد قهری مانع شد اما عزم جدی برای حل این معضل در منطقه مشاهده نمی شود.
فرهنگ سازی در جلوگیری از آتش زدن بقایای مزارع گندم از سیاست های محیط زیست در سالهای اخیر است که با وجود هشدارها و اخطارهای فراوان همچنان بی تاثیر بوده و همچنان شاهد این تخلف در شهرستان دزفول هستیم .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:باوجود تذکر و ارائه هشدارهای لازم متاسفانه تعدادی از کشاورزان شهرهای شمال خوزستان بر خلاف قوانین و مقررات محیط زیست مبادرت به آتش زدن بقایای کشت ،کاه و کلش گندم پس از برداشت محصول می نمایند که این عمل در روزهای اخیر موجب آلودگی هوای شهر دزفول شده است .
فرهاد قلی نژاد افزود: میزان آلودگی هوا در شهر دزفول در برخی از ساعات در 2 روز گذشته بیش از حد استانداردهای محیط زیست بوده است این در حالی است که هشدار لازم مبنی بر غیرقانونی بودن هر گونه آتش زدن بقایای کشت به کشاورزان ارائه شده است .
وی افزود:با توجه به اینکه آتش زدن کاه و کلش گندم علاوه بر آلودگی هوا موجب تخریب بافت خاک نیز می شود در این راستا اداره حفاظت محیط زیست افرادی را که با آتش زدن مزارع خود موجب آلودگی هوا در سطح شهرستان شده اند شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کرده است.
رئیس محیط زیست شهرستان دزفول با تاکید بر اینکه ممنوعیت آتش زدن بقایای مزارع گندم باید مورد توجه جدی قرار گیرد افزود: بر اثر وزش باد آلودگی جابجا شده و به سایر مناطق منتقل خواهد شد لذا در این خصوص نیازمند همکاری اداره جهاد کشاورزی هستیم .
وی گفت:ایجاد هرنوع آلودگی هوا به استناد قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ممنوع و غیرقانونی است و آلودگی هوا از مصادیق تهدید بهداشت عمومی شهروندان محسوب می شود.
قلی نژاد همچنین از پلمب یک واحد آلاینده تولید زغال در شهر سیاه منصور دزفول خبر داد و گفت:در پی استقرار و فعالیت یک واحد تولید زغال که موجب آلودگی شدید هوا در منطقه شده بود با شکوائیه اداره حفاظت محیط زیست دزفول و دستور قضایی این واحد آلاینده پلمب و فعالیت آن متوقف شد.
وی اضافه کرد:این واحد آلاینده بر خلاف قوانین و مقررات بدون رعایت استانداردهای زیست محیطی در شهرستان دزفول مستقر شده بود و آلودگی آن موجب بروز مشکل برای شهروندان سیاه منصور شده بود که با حکم قضایی تعطیل و از فعالیت آن جلوگیری بعمل آمد.
وی بیان کرد:هرگونه استقرار و فعالیت واحدهای صنعتی نیازمند رعایت استانداردها و کنترل آلاینده ها در راستای حفاظت از محیط زیست است زیرا آلودگی هوا یکی از آلاینده های مهم زیست محیطی است که تاثیر سویی بر سلامت انسان و محیط زیست دارد.
احمد زراعی مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز به خبرنگار ایرنا گفت: میزان آتش سوزی بقایای مزارع گندم در این شهرستان نسبت به سال های قبل کاهش چشمگیری داشته اما با توجه به تاثیر مخرب این اقدام بر محیط زیست ، حتی یک مورد آتش سوزی نیز قابل قبول نیست.
وی راهکار موثر در جلوگیری از این اقدام را فرهنگ سازی و آموزش کشاورزان برشمرد و گفت: در این راستا آموزش های لازم به کشاورزان ارائه شده است.
برداشت محصول گندم از سطح 43 هزار هکتار مزارع شهرستان دزفول از اواسط اریبهشت ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد