سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خشکسالی امسال خوزستان در 50 سال اخیر بی‌سابقه بود

/ ۴۲ درصد الگوی کشت استان مختص به گندم است / با وجود مشکلات اقلیمی فراوان خوزستان رتبه نخست تولید گندم را کسب کرد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خشکسالی امسال خوزستان در 50 سال اخیر بی‌سابقه بود گفت: با وجود مشکلات اقلیمی فراوان خوزستان رتبه نخست تولید گندم را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، کیخسرو چنگلوایی در حاشیه جلسه شورای کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه در خوزستان ۸۰ هزار نفر بهره بردار گندم داریم اظهار کرد: ۱۷ درصد از جمعیت استان خوزستان به طور مستقیم و غیر مستقیم از محل‌های تولید گندم استفاده می‌کنند.

وی افزود: گندم یک محصول فوق استراتژیک برای کشور و استان است؛ همچنین ۴۲ درصد الگوی کشت استان مختص این محصول است که بر این اساس تولید این محصول برای کشور و استان خوزستان ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد گردش مالی به‌وجود آورده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در  حالی‌که گندم آبی و دیم در استان حدود ۷ درصد  بوده ضمانت خریدن گندم در خوزستان به بیش ۱۲ درصد خرید آن در کشور است.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات و خسارات زیادی از قبیل بالا بودن دمای هوا، شدیدترین خشکسالی نسبت به ۵۰ سال پیش، سرمازدگی، کمترین بارش باران و گرد و غبار در سال ۹۵_۹۶ که به کشاورزی‌های استان وارد شد، خوزستان توانست رتبه نخست تولید گندم را به خود اختصاص دهد.

چنگلوایی بیان کرد: استان خوزستان در تولید چغندر توانایی بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری‌که زمین‌های زیر کشت چغندر در ۵ سال گذشته ۴ برابر شده است؛ این در حالی است که با مشکل بزرگی روبه‌رو هستیم؛ آن هم تعطیلی ۲ کارخانه قند در استان است.

وی اضافه کرد: در حالی‌که دولت توسعه آبیاری تحت فشار را امری مهم می‌داند، نخستین مرحله برای این امر اختصاص دادن ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بدون عوض بوده است که حال به این رقم ۱۰ میلیارد تومان اضافه شده است.

چنگلوایی با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از این طرح شده است خاطرنشان کرد: طی ۲ ماه گذشته ۷ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین در زیر طرح آبیاری تحت فشار قرار گرفته‌اند با وجود اینکه در ۲۰ سال قبل هزار و ۳۵۰ هکتار زمین از این طرح استفاده کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد