سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سنگال؛ میدان رقابت فرهنگی ایران و عربستان سعودی

هزاران دانشجو در آفریقا وجود دارند که در جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند. آنها پس از فراغت از تحصیل برای سفر خانوادگی به قم پول کافی دریافت می‌کنند.

رویترز در گزارشی مدعی شد ایران و عربستان سعودی از طرف دانشگاه های خود در سنگال، در حال رقابت با یکدیگر در این کشور آفریقایی هستند.

به گزارش عصرایران، در گزارش رویترز آمده است: "در حالی که دانشگاه "جامعه المصطفی" شعبه سنگال مذهب تشیع را به دانشجویان خود آموزش می‌دهد در نزدیکی آن یک مرکز سعودی وجود دارد که آموزه‌های سنی را آموزش می‌دهد. ناظران این وضعیت را به عنوان رویارویی ایران و عربستان در کشورهای آفریقایی تفسیر کرده‌اند."

سازمان مرکزی دانشگاه "جامعه المصطفی" در قم قرار دارد.

رویترز نوشته است: "در یکی از محله‌های بالاشهر داکار پایتخت سنگال یک شعبه از دانشگاه "جامعه المصطفی" وجود دارد که عکس آیت الله خامنه ای در اتاق مدیر دانشگاه قرارداد.

سنگال؛ میدان رقابت فرهنگی ایران و عربستان سعودی
در این دانشگاه علاوه بر آموزش مذهب تشیع، زبان فارسی و تاریخ ایران نیز آموزش داده می‌شود.
بر اساس این گزارش این دانشگاه که در یک محله صوفی نشین قرار دارد به دانشجویان غذای مجانی و کمک مالی ارائه می‌کند.

در فاصله چندکیلومتری جامعه المصطفی در داکار انجمن تبلیغات اسلامی "الشبیبه" قرار دارد اقدام به آموزش آموزه‌های اسلام سنی سلفی می‌کند. این دانشگاه وابسته به عربستان سعودی است.

در دفتر مدیریت این دفتر تبلیغات دینی تصاویری از کمک‌های مالی عربستان سعودی، قطر، دبی و کویت به مساجد سلفی‌ها در سنگال قرار دارد.
این دو نهاد دینی از نظر کارشناسان مسائل ایران و عربستان نماینده این دو کشور برای نفوذ بیشتر در آفریقا و به ویژه در سنگال هستند.

مذهب رایج در سنگال مذهب، اسلام صوفی است. این مذهب به میانه‌روی و بخشش و مهربانی با دیگران مشهور است به همین دلیل ناظران ورود جامعه سنگال به یک نزاع مذهبی منطقه‌ای را برای این کشور خطرناک توصیف کرده‌اند.

یکی از دانشجویان جامعه المصطفی در سنگال که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: هزاران دانشجو در آفریقا وجود دارند که در جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند. آنها پس از فراغت از تحصیل برای سفر خانوادگی به قم پول کافی دریافت می‌کنند.

"ادرامی وانی" مدیر مطالعات پژوهشی جامعه المصطفی در گفتگو با رویترز گفت: جامعه المصطفی در داکار سالانه 150 دانشجو پذیرش می‌کند و به آنها آموزش مجانی، کمک‌های مالی بلاعوض و غذای مجانی ارائه می‌ شود.

یک مقام دیگر این دانشگاه که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته بود که هدف ما در این دانشگاه تقویت سطح علمی و آکادمیک در این کشور است.

وی افزود: عربستان سعودی، کویت، ترکیه و کشورهای دیگری نیز در کشورهای آفریقایی مدارس دینی تاسیس می‌کنند. در آفریقا مدارس مسیحی آمریکایی وانگلیسی بسیاری نیز وجود دارند. مدارس هندویی زیادی نیز وجود دارند. بنابراین در آفریقا یک رقابت وجود دارد واگر ما در اینجا جای پایی برای خودمان نداشته باشیم از قافله عقب خواهیم ماند.

بر اساس این گزارش در بودجه 2016 ایران مبلغ 2 هزار و 390 میلیارد ریال (74 میلیون دلار) به جامعه المصطفی اختصاص داده شده است. این گزارش مدعی شده که جامعه المصطفی علاوه بر بودجه رسمی منابع مالی دیگری نیز دارد.

از طرفی در انجمن تبلیغات اسلامی (وابسته به عربستان سعودی) آموزه‌های سلفی آموزش داده می‌شود. "ابراهیم نیانگ" امام جماعت ومسئول این انجمن در داکار پایتخت سنگال است.

نیانگ از 6 سالگی تا 27 سالگی در مدارس آموزش و حفظ قرآن عضو بود و پس از آن با هدف یادگیری به عربستان سعودی رفت و پس از فراغت از تحصیل به سنگال بازگشت و اکنون به عنوان معلم در انجمن سنی تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند.

وی درباره انتقاداتی که علیه عربستان سعودی گفته می‌شود تصریح کرد: اگر کاتولیک‌ها می‌توانند برای ترویج مسیحیت پروژه‌هایی را در سنگال اجرا کنند چرا عربستان سعودی نباید بتواند این کار را بکند؟

بخشی های از جامعه سنگال نسبت به تصوف انتقاد می‌کند آنها مدعی هستند که آموزه‌های مذهب تصوف قدیمی و محدود کننده هستند آنها مذاهب شیعی و سنی را راهی به سوی آزادی از آموزه‌های صوفی می‌دانند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد