سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا از چالش‌های ایران قدرتمند

کیهان

جامعه اطلاعاتی آمریکا، همچنان ایران را به عنوان یک تهدید ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، دنیل کورتس سرپرست اطلاعات ملی آمریکا که وظیفه هماهنگی بین 16 نهاد اطلاعاتی و امنیتی این کشور را برعهده دارد، در گزارشی به کمیته اطلاعاتی سنا چشم‌اندازی از تهدیدهای پیش روی منافع و امنیت ملی آمریکا ترسیم کرد.


در این گزارش و در بخش مربوط به ایران آمده است: جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های نظامی و تروریستی ضدآمریکا و نیز رژیم اسد و شورشیان حوثی حمایت می‌کند و در عین حال تجهیزات پیشرفته نظامی را توسعه می‌دهد، این کشور همچنان تهدیدی پا برجا علیه منافع امنیت ملی آمریکا به شمار می‌آید.
با وجود حمایت مشروط (آیت‌الله) خامنه‌ای، رهبر عالی ایران از توافق هسته‌ای برجام که در ژانویه 2016 اجرایی شد، وی همچنان به شدت نسبت به انگیزه‌های آمریکا بی‌اعتماد است.
مقامات ایران همچنان روی خنثی کردن نفوذ آمریکا و اسرائیل و نیز آنچه که تلاشهایی تحت هدایت عربستان سعودی برای دامن زدن به تروریسم و افراطی‌گرایی سنی مذهبی علیه ایران و جوامع شیعه در منطقه می‌خوانند، متمرکز هستند.
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: مقام‌های ایرانی بر این باورند که مقابله با دشمنان‌شان دور از مرزهای این کشور مانع نفوذ بی‌ثباتی‌ها به ایران خواهد شد و تهدید داعش را برای تهران و شرکای منطقه‌ای کاهش می‌دهد. بنابراین در عراق و سوریه و یمن می‌جنگند.
کمک‌های ایران به حوثی‌ها از جمله ارسال پهپاد، حمایت‌های موشکی و در اختیار گذاشتن فناوری قایق‌های انفجاری،  احتمال گسترش و تشدید درگیری‌ها در یمن و افزایش اختلاف بین ایرانی‌ها و سعودی‌ها را به همراه دارد.
ارزیابی ما این است که رهبران ایران قصد دارند تا از طریق روابط خود با بازیگران محلی در عراق، سوریه و یمن، نفوذی دیرپا در منطقه ایجاد کنند.
ایران همچنان از روابط خود با مسکو برای گسترش نفوذ خود و مقابله با فشارهای آمریکا استفاده می‌کند.
این گزارش می‌افزاید: ایران به توسعه مجموعه‌ای از توانمندی‌های جدید نظامی از جمله پهپاد، موشک‌های بالستیک، مین‌های دریایی پیشرفته، قایق‌های انفجاری بدون سرنشین، زیردریایی‌ها و اژدرهای پیشرفته و موشک‌های کروز ضدکشتی و زمینی برای نظارت و هدف قرار دادن سرمایه‌های نظامی آمریکا و شرکای ما در منطقه ادامه می‌دهد. ایران بزرگترین نیروی موشکی بالستیک در خاورمیانه را دارد و می‌تواند اهداف را تا دو هزار کیلومتری مرز خود هدف قرار دهد.
سامانه موشکی زمین به هوای C20SA- روسیه که به ایران تحویل شده، پیشرفته‌ترین سامانه هوایی دوربرد این کشور به حساب می‌آید.
بنابه این گزارش؛ رفتار نیروهای دریایی سپاه در خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز برای نیروی دریایی آمریکا خطرناک است.
ما ارزیابی می‌کنیم که تعامل‌های محدود اما مهاجمانه در آینده هم ادامه یابد و احتمالا مقصود از این رفتارها نشان دادن تصویری قدرتمند از ایران و محک زدن واکنش آمریکا است.
در بخش دیگری از این گزارش با محوریت امنیت سایبری آمده است: تهران همچنان از تبلیغات، جاسوسی و حملات سایبری برای نیل به اولویت‌های امنیتی و اعمال نفوذ در رویدادها و مقابله با تهدیدها از جمله علیه شرکای آمریکا در منطقه استفاده می‌کند. ایران همچنین توانایی‌های سایبری خود را به طور مستقیم بر ضد آمریکا به کار گرفته است.

برای نمونه در سال 2013 یک هکر ایرانی موفق به نفوذ به سامانه نظارتی یکی از سدهای آمریکا شد و در سال 2014 ایرانی‌ها حمله‌ای برای حذف اطلاعات شبکه یکی از کازینوهای آمریکا ترتیب دادند.
در بخش دیگری هم مربوط به تروریسم آمده است: ایران به همراه اصلی‌ترین شریک خود در این زمینه یعنی حزب‌الله لبنان،  تهدیدی برای منافع آمریکا و شرکای جهانی ما به شمار می‌رود.
تمایل ایران برای بازداشتن آمریکا ممکن است حتی این کشور را به سمت توسعه موشکهای قاره‌پیما سوق دهد و پیشرفت برنامه فضایی ایران هم از آنجایی که از فناوری مشابهی استفاده می‌کند، میانبری در این مسیر خواهد بود.


  

منبع: کیهان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد