سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بیماری سالانه پنج هزار نفر در اثر پدیده ریزگردها در خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، بیماری سالانه پنج هزار، خسارت بیش از سه هزار میلیارد تومانی سالیانه در استان‌های درگیر و ۹۰۰ میلیارد تومانی در خوزستان، تعطیلی واحدهای صنعتی، افزایش روند مهاجرت نیروهای متخصص و خسارات به تأسیسات زیربنایی را ازجمله تبعات پدیده ریزگردها عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، کیامرث حاجی زاده در سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب که امروز، پنج‌شنبه (14 اردیبهشت ماه) در اهواز برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تسلیت حادثه استان گلستان، اظهار کرد: بیش از یک دهه است که ریزگردها وارد خوزستان و استان‌های همجوار شده است و به طور قطع هم نظام و هم دولت‌های گذشته و به‌ویژه دولت تدبیر و امید تمام توجه خود را برای رسیدگی به وضعیت خوزستان معطوف کردند.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت، روسای سازمان‌های مختلف به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع به‌طور مرتب به استان سفر می‌کنند و استاندار خوزستان و دیگر مسئولان همواره پای کار هستند. این مشکل چیزی نیست که در کوتاه‌مدت حل شود و باید یک برنامه بلندمدت برای آن طراحی کنیم. 

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: جای قدردانی از حمایت‌های نماینده ولی فقیه در خوزستان است که در این زمینه همواره پشتیبان دولت در استان بوده و روابط دولت و مردم را تسهیل می‌کند. 

حاجی زاده با بیان اینکه سیل از مخاطرات طبیعی است که هر سال خسارت فراوانی را به بار می‌آورد، گفت: جنوب غرب ایران دارای پنج رودخانه بزرگ است که در مجموع بیش از ۳۰ درصد آب‌های سطحی کشور در آن جریان دارد. یعنی مهم‌ترین شبکه آب‌های سطحی کشور در این خطه تشکیل شده است. وجود رودخانه‌های بزرگ و شرایط اقلیمی سبب شده تا بخش‌های مرتفع خوزستان از پتانسیل سیل‌خیزی بالایی برخوردار باشند و بخش‌های کم‌ارتفاع همواره در معرض سیل قرار داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد در طول زمان اکثر شهرهای استان متأثر از پدیده سیلاب‌های رودخانه‌ای بوده است و استان خوزستان در دهه‌های گذشته سیل خیزترین استان کشور بوده است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: در سال‌های اخیر خوزستان در زمره مناطق پرخطر کشور بوده است، از جمله سیل سال 90 که منجر به کشته شدن ۱۳ نفر در شهرستان بهبهان شد و سیل سال91 در ایذه و سیل فروردین 95 که بر اساس برآوردهای اولیه در سیل سال گذشته در مجموع خسارتی معادل هزار و 56 میلیارد تومان به استان وارد شد.

حاجی زاده گفت: به‌منظور مدیریت بهتر در خصوص ساماندهی بازه‌های بحرانی تعداد 114 بازه بحرانی به طول بیش از 176 کیلومتر در رودخانه‌های استان شناسایی شده است که ساماندهی آن‌ها به هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. همچنین در خصوص اجرای سیستم دفع آب‌های سطحی باید گفت تقریبا تمامی 76 شهر استان فاقد سیستم مناسب دفع آب‌های سطحی هستند.

وی افزود: بازسازی سیل‌بندهای آسیب‌دیده از سیل سال 95 و کانال‌های هدایت سیلاب در روستاها، تکمیل لایروبی رودخانه کارون و رودخانه‌های فرعی، ایجاد سامانه هشدار سیل، وجود سامانه پیش‌بینی وضع هوا و هشدار سریع سیل، ارتقاء سامانه‌های رادار و ایستگاه‌های هواشناسی و احداث پایگاه‌های چندمنظوره و سایت‌های اسکان اضطراری از دیگر پیشنهادات مطرح هستند.

حاجی زاده در خصوص ریزگردها نیز عنوان کرد: ریزگردها در خوزستان موجب بروز مشکلات عدیده‌ای شده است، به نحوی که در مواردی شعاع دید به کمتر از ۱۰۰ متر رسید. اخلال در چرخه اقتصادی و زنگ خطر برای سلامت جامعه سبب شد تا مسئولان به فکر تعطیلی فعالیت‌ها در برخی شهرها باشند که به‌تدریج این مساله دامنگیر سایر نقاط کشور از جمله ایلام، فارس، بوشهر، هرمزگان، لرستان و ... شد. 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: با توجه به تصاویر ماهواره‌ای، صحراهای عظیم شمال عربستان و بیابان‌های جنوب عراق و شمال شرق کویت، سوریه، اردن، ترکیه و مناطق کمی از ایران و جنوب نشان‌دهنده کانون‌های گرد و غبار برای ریزگردهای ایران است.

وی اظهار داشت: از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری، بیماری سالانه پنج هزار، آلوده‌شدن مواد خوراکی و افزایش مراجعه بیماران از ۲۰ تا ۶۰ درصد، خسارت بیش از سه هزار میلیارد تومان سالیانه در استان‌های درگیر و ۹۰۰ میلیارد تومان در خوزستان، تعطیلی واحدهای صنعتی، افزایش روند مهاجرت نیروهای متخصص، خسارات به تأسیسات زیربنایی و ... از مشکلات این پدیده هستند. 

حاجی زاده گفت: برای کنترل بیابان‌زایی و مقابله با گرد و غبار، پوشش کامل عملیات بیابان‌زدایی در خوزستان تا پایان برنامه ششم توسعه کشور، اختصاص تسهیلات بانکی ارزان قیمت جهت دو جداره کردن درب و پنجره مدارس، ساختمان‌ها و ...، کنترل و استفاده بهینه از منابع آب‌های سطحی موجود، استفاده از انرژی‌های نو در مناطق مستعد بیابان‌زایی و بهبود وضعیت معیشت اقتصادی ساکنان بیابان پیشنهاد می‌شود.

مدیرکل بیان کرد: از اقدامات انجام شده تاکنون، می‌توان به تشکیل کمیته بررسی کانون‌های بحرانی ریزگرد، ارائه خدمات رایگان در مراکز درمانی، ایجاد سامانه پیامک اطلاع‌رسانی، خرید تجهیزات و مکانات پیش‌بینی گرد و غبار در استان و اجرای طرح تأمین کانال آب فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق استان به طول 44 کیلومتر اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین اختصاص حق‌آبه تالاب‌های شادگان، بامدژ و هورالعظیم، تهیه و توزیع ماسک‌های مناسب در سطح دستگاه‌ها، مدارس و .. ، برآورد خسارات ناشی از ریزگردها به بخش‌های مختلف زیربنایی و زیرساختی استان، بررسی مطالعات کاربرد مواد تثبیت‌کننده خاک به‌خصوص در بخش نانو و پیشگیری و هماهنگی چهت شست‌وشوی شبکه‌های توزیع و فوق توزیع برق در اسفند 95 از جمله اقدامات دیگر در این زمینه بوده‌اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد