سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

ابتکار: پیگیر تامین حق‌آبه کامل تالاب شادگان هستیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آبگیری 80 درصد بخش ایرانی تالاب هورالعظیم، گفت: پیگیر تامین حق‌آبه تالاب شادگان به‌صورت کامل هستیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، دکتر معصومه ابتکار در حاشیه سمینار آموزشی مقابله با ریزگردها و سیلاب که امروز، 14 اردیبهشت‌ماه در گیت بوستان اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صبح امروز بازدید بسیار مفصلی از تالاب هورالعظیم داشتیم که یکی از کانون‌های بسیار مهم گردوخاک در خوزستان بود. از سال 92 با تلاش‌های دولت و هماهنگی وزارتخانه‌های نفت و نیرو، دریچه‌های بسته‌شده روی تالاب مجددا باز شدند.

وی افزود: تقریبا تاکنون ۴.۵ میلیارد مترمکعب آب وارد تالاب هورالعظیم شده است و حوضچه‌های 1، 2، 3، 4 و 5 آبگیری شده‌اند. در حال حاضر نزدیک به 80 درصد بخش ایرانی تالاب هورالعظیم دارای آب است. حجم آبی که در این مدت وارد این تالاب شد درحدی زیاد بود که بخشی از آن به بخش عراقی هوارالعظیم هدایت شد.

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر تالاب هورالعظیم به اکوسیستمی بسیار با ارزش تبدیل شده است و پرندگان در این اکوسیستم زیست می‌کنند. براساس تصاویر گرفته‌شده از سوی کارشناسان، این پرندگان تخمگذاری نیز کرده‌اند.

ابتکار در  خصوص وضعیت تالاب شادگان عنوان کرد: احیای این تالاب در دستور کار دولت یازدهم بوده و اکنون وضعیت این تالاب بسیار بهتر از گذشته است. پیگیر تامین کامل حق‌آبه این تالاب هستیم.

وی بیان کرد: کانون‌های گردوغبار در جنوب شرق اهواز و کانون هندیجان از کانون‌های مهم هستند که مورد توجه سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گرفته است. تاکنون با نهالکاری در سطح بیش از 6 هزار هکتار در این عرصه‌های فوق بحرانی توسط وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری سپاه و ... این طرح به اجرا در آمده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به توجه دولت یازدهم به ارزیابی‌های زیست‌محیطی طرح‌های بزرگ عمرانی گفت: در این دولت توجه ویژه‌ای به بحث ارزیابی‌های زیست محیطی شد تا هیچ پروژه عمرانی، سدسازی و انتقال آبی بدون ارزیابی زیست‌محیطی انجام نشود.

ابتکار ادامه داد: ارزیابی زیست محیطی، عوارض این پروژه‌ها بر پایین‌دست را بررسی می‌کند و به حداقل می‌رساند و یا در صورت مخرب بودن پروژه مربوطه برای محیط زیست، مجوز زیست محیطی آن صادر نمی‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد