سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

خرمشهر غرقاب شد/منطقه آزاد برای حل مشکل کاری نمی کند

آبگرفتگی معابر سیرجان
شناسهٔ خبر: 3938543 -
خرمشهر- آبگرفتگی معابر خرمشهر در پی بارندگی به حدی بود که مشکلات بسیاری را برای مردم این شهرستان و مسافران نوروزی ایجاد کرد در حالی که این مشکل با اعتباری نه چندان زیاد قابل حل است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- سیده فاطمه هلالات: در چهارمین روز از سال ۱۳۹۶ رحمت الهی در اغلب شهرهای خوزستان باریدن گرفت. بارانی که مردم خوزستان از جمله شهرهای آبادان و خرمشهر این اواخر کمتر تجربه اش کرده بودند و بیشتر در خاطرات کودکی های دهه شستی ها و بزرگترهایشان حک شده است.

طبق برآوردهای نسبی آخرین تجربه مشابه مربوط به ۲۸ آبان ۹۲ بوده است اما میزان بارندگی روز گذشته در آبادان و خرمشهر در ساعت۱۹، ۱۵۰۳میلیمتر گزارش شد که روند بارندگی تا بامداد روز بعد ادامه داشت.
همین میزان بارش علاوه بر غافلگیری مردم، باعث آبگرفتی معابر شد، بخش های قابل توجهی از مناطق مختلف آبادان و خرمشهر را زیر آب برد و خودروهای سواری بسیاری از شهروندان خرمشهری و آبادانی و همچنین مسافران نوروزی را از کار انداخت که در نوع خود بی سابقه بوده است.

زندگی در جزیره

جواد بچاری یکی از شهروندان خرمشهری است که در منطقه النصر کوی مولوی زندگی می کند. منطقه در محدوده دبیرستان ابوذر، جایی که در طول سال به توالی با مشکلات بالازدگی فاضلاب مواجه می شود و در بارندگی ها به طور معمول دچار آبگرفتی می شود.

وی با زبان طنز می گوید: «خانه ما در جزیره است چی از این باکلاس تر» و توضیح می دهد: اینجا اکثر مواقع با باریدن باران، خیابان پر از آب می شود اما حداقل یک پیاده رو برای راه رفتن بود این بار پیاده رو هم زیر آب رفته و نه تنها ماشین نمی تواند از مسیر تردد کند، مردم هم در خانه حبس شده اند.

جواد با آن لهجه خودش بازهم طنز را چاشنی حرف هایش می کند و می گوید: فردا باید با بلم به سرکار بروم کاش حالا که کاری برای رفع این مشکل نمی کنند لااقل ادارات را تعطیل می کردند.

تلاش مضحک نیروهای شهرداری

رضا هم یک شهروند خرمشهری است که خانه اش در نزدیکی مسجد جامع است و در خیابان نقدی این شهرستان مغازه دارد، این باران بهاری برای این کسبه خرمشهری اسباب زحمت شد چرا که در مسیر ماشین و تاکسی تردد نمی کرد، آن طور که خودش می گوید آژانس ها هم سرویس نمی دادند و مجبور شده تا مسیر محل کار تا خانه را پیاده طی کند. مسیری که در طول آن شاهد تلاش برای رفع مشکل آبگرفتگی بود، تلاش که از آن به تلاشی مضحک یاد می کند.

رضا به خبرنگار مهر می گوید: در طول مسیر مضحک ترین صحنه ای که دیدم تلاش شهرداری برای جمع آوری آب بود، چند کارگر با پارو و تی می خواستن این حجم  زیاد آب را جابه جا کند که کار بی فایده ای بود.

وی ادامه می دهد: به غیر از این نیروها، یکی دو تیم هم گذاشته بودند تا در منهول ها را بردارند و به جای اینکه ماشین آب رو پمپاژ کند، تلاش می کردن با چوب درخت راه فاضلاب را باز کنند.

رضا سرتا پا خیس است، فکر نمی کرد باران ادامه داشته باشد برای همین چتر با خودش نیاورده است. می گوید از منزل به او اطلاع داده اند که آب در مقابل منزلشان به قدری بالا آمده که نمی شود در خانه را باز کرد و به قول خودش حالا مانده است که چطور وارد منزل شود از در یا دیوار!

این شهروند خرمشهری اعتقاد دارد می توان با بهبود سیستم فاضلاب، مدیریت بحران به موقع و استفاده از ابزار و تجهیزات به روز مورد نیاز این مشکلات را کاهش داد.

خاطره مسافران؛ بی کفایتی در خرمشهر

آبگرفتگی که این بار به جز میزانش، زمانش هم قدری خاص بود. این باران در بهترین زمان برای سفر به خرمشهر با شدت بارید و مسافرانی که خرمشهر را برای سفر انتخاب کرده بودند در نوعی بهت فرو برد که چگونه این میزان بارندگی که در استانشان شاید به مراتب بیشتر از آن هم می بارد، می تواند شهری را تا مرز فلج شدن بکشاند.

احمد یکی از این افراد است، حدودا ۴۰ساله در خیابان ۴۰ متری زیر باران ایستاده است و درمانده به نظر می رسد. پاچه های شلوارش تا زانو خیس است. او تکرار می کند: این مدلی دیگر نوبر است من امروز اوج بی کفایتی مدیریت شهری را دیدم.

وی ادامه می دهد: شهرها و حتی روستاهای ما اینطور نمی شود، حدود ۱۵ ماشین در طول مسیر خاموش شده و از کار افتادند، نه امداد خودرو می آید و نه معلوم است چرا آب را بعد از این همه مدت جمع آوری نمی کنند.

این مسافر که باران امروز برایش خاطره ای به یاد ماندنی به جای گذاشته داشت، می گوید: سال دیگر به خرمشهر و شاید خوزستان برای سفر نوروزی انتخاب سفر نکنم.

نیاز به شبکه های مجزا برای جمع آوری آب باران

آب های باران در خرمشهر به خاطر نبود سیستم جمع آوری آب های سطحی به شبکه فاضلاب خرمشهر هدایت می شود، شبکه هایی که به خودی خود هم خالی از مشکل نیستند و در برخی از مناطق هنوز تکمیل نشده اند. اداره آب و فاضلاب خرمشهر بارها این نکته را متذکر شده است که سیستم جمع آوری فاضلاب در بهترین حالت نیز جوابگوی آب باران در حجم بسیارنیست.

رئیس اداره آب و فاضلاب خرمشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار می کند: دفع آب باران نیاز به یک سیستم و خط و شبکه جداگانه و مجزا دارد اما به این علت که در حال حاضر سیستم هدایت آب های سطحی در خرمشهر و آبادان وجود ندارد، این آب ها به شبکه فاضلاب هدایت می شوند.

غلامرضا پورجلالی با بیان اینکه در شهرهای آبادان و خرمشهر پیش از انقلاب بخشی از شبکه جمع آوری آب سطحی ایجاد شده است اما هنوز این سیستم یکپارچه تکمیل نشده است، می افزاید: سیستم فاضلاب ها برای بهتر شدن اوضاع لایروبی شد، چندین ایستگاه همچون ایستگاه های کوی بهروز، دیزل آباد و نقدی بازسازی شدند و بازسازی یکی دو ایستگاه دیگر نیز در حال انجام است اما با وجود تمام این اقدامات، با ورود این حجم از آب به صورت یکباره، پس زدگی امری طبیعی است.

وی از ورود تمام نیروهای بخش مختلف فاضلاب، اعم از تاسیسات، دستگاه ه های پمپاژ، گروه های سرکشی به صورت گروه های جداگانه برای رفع مشکل آبگرفتگی خبر می دهد و می افزاید: با وجود اینکه جمع آوری آب های سطحی جز شرح وظایف شهرداری است اما نیروهای آبفا نیز از آغاز بارندگی در کنار نیروهای شهرداری حضور دارند و تا یک تا دو هفته بعد از بارندگی نیز درگیر رفع گرفتگی شبکه های فاضلاب هستند.

رئیس آبفا خرمشهر از کم مهری به آبفا در فضای مجازی هم گله کرده و اظهار می کند: در فضای مجازی بدون اطلاع از سختی ها و مشکلات کار تنها اقدام به تخریب می شود، این در حالی است که آبفا ۸۰ تا ۹۰ درصد کارهای انجام شده را از محل اعتبارات جاری خود انجام داده است و ماموران آبفا نیز در زمانی که می توانستند کنار خانواده باشند به صورت شبانه روزی برای رفع مشکل تلاش می کنند.

رفع آبگرفتگی های خرمشهر۲۰میلیارد تومان آب می خورد

با وجود اینکه مسئولان محلی از اختصاص اعتبارات مختلف اعم از ۵۰۰ میلیون ریال و ردیف اعتباری خبر داده اند، اما نماینده خرمشهر در نشستی در اتاق بازرگانی از عملی نشدن وعده دولت برای تخصیص این اعتبار خبر می دهد. شهردار خرمشهر نیز چندی پیش در زمان افتتاح طرح توسعه آرامستان و پایانه مسافری از دریافت نکردن هیچ گونه اعتباری از سازمان منطقه آزاد خبر می دهد و خدمات دهی با دست خالی را کاری بسیار دشوار می داند.

شهردار خرمشهر هم این بار ادعا می کند که دستان شهرداری خرمشهر خالی است و نبود اعتبار عمده دلیل ادامه تکرار این وضعیت در خرمشهر است مشکلی که سازمان منطقه آزاد اروند به آسانی قادر به رفع آن است و اظهار می کند: طرح جامع هدایت آب های سطحی آماده است و اعتبار مورد نیاز آن هم ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است که شهرداری اعتباری این چنین برای اجرایی کردن طرح ندارد.

عزیز ساعدی ادامه می دهد: این طرح بارها به منطقه آزاد اروند ارائه شده، از صفر تا ۱۰۰ کار توضیح داده شده، دیگر نیازمندی ها هم بارها مطرح شده که دیگر خسته شده ایم اما هیچ گونه ترتیب اثری داده نشده است.

پشت منطقه آزاد به نیازهای شهرداری خرمشهر

ساعدی با بیان اینکه شهرداری خرمشهر تاکنون هیچ اعتباری از هیچ محلی دریافت نکرده است، بیان کرد: تاکنون هر کاری انجام شده است از محل اعتبارات جاری شهرداری است و منطقه آزاد اروند هیچ گونه کمکی به شهرداری خرمشهر نکرده است حتی تاکنون اعتبارات تملک داریی و عمرانی سال ۹۵ هم اعلام نشده و در این شرایط پرداخت حقوق هم کاری خارق العاده است.

شهردار خرمشهر با تاکید بر اینکه اجرایی کردن پروژه نیاز به ردیف اعتباری جداگانه دارد و از محل اعتبارات عمرانی برای اجرای این طرح هزینه نمی شود، می افزاید: منطقه آزاد اروند عمده درآمدهای شهرداری خرمشهر را در اختیار دارد، تنها درآمد ۱۰ ماه سال گذشته این سازمان که از بندر و گمرک ظرف مدت زمانی اردیبهشت تا بهمن، ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است و با این حال حاضر نیست ۲۰ میلیارد آن را برای رفع آب های سطحی هزینه کند.

وی رفع کامل مشکل را اقدامی لازم می داند و می گوید: این مشکل بالاخره و به صورت موقت با تلاش اکیپ نیروهای شهرداری رفع می شود، این بار هم ۶ اکیپ مامور جمع آوری آب های سطحی شدند اما خرمشهر منابع مالی بسیاری دارد می تواند جزیره کیشی دیگر باشد. آیا شایسته است با هر بار بارندگی شهر به این وضعیت دچار شود و شهرداری خرمشهر تنها یک تانکر لنج کش داشته باشد؟

باران این بار درون مرکز تجاری کنزالمال منطقه آزاد اروند که تنها حرکت ملوس این سازمان در راستای توسعه بازارهای خرمشهر محسوب می شود خزید، برق مرکز شهر را هم خاموش کرد تا کمبودها و مشکلات شهرها در محدوده منطقه آزاد اروند را به مسافران و زائران سرزمین های نور روشن سازد. باران این بار برخلاف دفعات پیشین پرقدرت بارید تا در سکوت و سکون ستاد بحران شهرستان خرمشهر مسافران بسیاری در آب بمانند و تصمیم بگیرند دیگر به این منطقه سفر نکنند. حالا جای این سئوال باقی است که منطقه آزاد اروند و مسئولان منطقه ای با این وضعیت زیرساخت ها با چه شگردی به دنبال جذب گردشگر و سرمایه گذار هستند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد